Wie kan mij vertellen welke vogel of dit is?

Gestart door Katoo, juni 20, 2018, 21:52:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Katoo

Voor het eerst dat ik hier een fotootje plaats, weet dus niet of ik het zo goed doe.... Zo niet dan hoor ik dat graag!
Ik twijfel zelf tussen een graspieper of een Leeuwerik maar ik kan er wel helemaal naast zitten.
De foto's zijn gemaakt in 't Zwanenwater.

AvieNL

Gezien die kuif en witte rand aan buitenkant staart zou ik zeggen de (veld)leeuwerik.

Roy Schroor

Qua determinatie doe je het toch best aardig: met graspieper zit je helemaal goed.
Wat betreft het plaatsen van de foto: kan prima op deze manier, maar we geven er de voorkeur aan als je eerst je waarneming invoert (bijvoorbeeld als vogel onbekend) en vervolgens in het rechtermenu gebruikmaakt van de optie "determineren via het forum". Dat scheelt een dubbele plaatsing van de foto's op de server en zo hebben we meteen alle details over datum, locatie en dergelijke.
Veel plezier hier op het forum en op waarneming!
Met vriendelijke groet,
Roy

Roy Schroor

Citaat van: AvieNL op juni 20, 2018, 21:59:59 PM
Gezien die kuif en witte rand aan buitenkant staart zou ik zeggen de (veld)leeuwerik.

Je was me blijkbaar net even voor, maar wat je voor een kuif aanziet zijn niet meer dan een paar rechtopstaande veertjes. Bij veldleeuwerik loopt de streping niet door tot op de flank en dat is hier wel het geval en past prima op graspieper. Als we het over piepers hebben dan gaat de discussie meestal over gras-/boompieper, maar die laatste is hier onder andere uit te sluiten doordat diezelfde streping op de flank even "zwaar" is als op de borst en deze bij boompieper stukken fijner zou zijn. Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg!
Met vriendelijke groet,
Roy

AvieNL

Citaat van: Roy Schroor op juni 20, 2018, 22:06:54 PM
Citaat van: AvieNL op juni 20, 2018, 21:59:59 PM
Gezien die kuif en witte rand aan buitenkant staart zou ik zeggen de (veld)leeuwerik.

Je was me blijkbaar net even voor, maar wat je voor een kuif aanziet zijn niet meer dan een paar rechtopstaande veertjes. Bij veldleeuwerik loopt de streping niet door tot op de flank en dat is hier wel het geval en past prima op graspieper. Als we het over piepers hebben dan gaat de discussie meestal over gras-/boompieper, maar die laatste is hier onder andere uit te sluiten doordat diezelfde streping op de flank even "zwaar" is als op de borst en deze bij boompieper stukken fijner zou zijn. Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg!

Yes. Dank! Ik dacht ook eens een vogel goed te kunnen herkennen ;-) Mooie uitleg, weer wat geleerd.

Katoo

Bedankt AvieNL en Roy voor jullie antwoorden!
Dus toch de Graspieper, ik zat ook een beetje met die opstaande veertjes vandaar de twijfel naar Leeuwerik.
Ik heb ook wel gehoord dat het verschil tussen een Gras- en Boompieper de lange achterteennagel is, maar daar is in dit struikgewas niets van te zien  ;D

Bedankt ook voor de uitleg over het plaatsen van een determinatie. Het ging mij nu niet om foto te plaatsen in Waarneming, het was mij nu te doen om de determinatie. Ik vind het een beetje lastig wanneer wel en niet in te voeren in Waarneming.nl. Dacht altijd dat het meer om bijzondere soorten ging maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ook dacht ik dat je het gelijk dezelfde dag al moest invoeren maar ook dat hoeft niet heb ik begrepen.
 
Ik ben vanmiddag wat aan het rommelen geweest met de app en ik denk dat ik het voor mekaar heb hoe het werkt. Heb een testje gedaan met Libellen (waarvan ik ook de naam niet weet.....) en zal deze op de manier zoals jij aangaf Roy toevoegen op het forum (proberen).
Het is allemaal nog wat onwennig maar al doende leert men. Het is zo'n mega complex geheel, echt complimenten hiervoor!!!

Roy Schroor

Citaat van: Katoo op juni 21, 2018, 21:57:52 PM
Dus toch de Graspieper, ik zat ook een beetje met die opstaande veertjes vandaar de twijfel naar Leeuwerik.
Ik heb ook wel gehoord dat het verschil tussen een Gras- en Boompieper de lange achterteennagel is, maar daar is in dit struikgewas niets van te zien  ;D

Dat is inderdaad ook een kenmerk: graspieper heeft een lange achterteennagel, boompieper niet. Aangezien dat inderdaad op de foto's onmogelijk te bepalen was deed ik het met de kleedkenmerken.

Citaat van: Katoo op juni 21, 2018, 21:57:52 PM
Bedankt ook voor de uitleg over het plaatsen van een determinatie. Het ging mij nu niet om foto te plaatsen in Waarneming, het was mij nu te doen om de determinatie. Ik vind het een beetje lastig wanneer wel en niet in te voeren in Waarneming.nl. Dacht altijd dat het meer om bijzondere soorten ging maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ook dacht ik dat je het gelijk dezelfde dag al moest invoeren maar ook dat hoeft niet heb ik begrepen.

Klopt, we zijn juist altijd erg geïnteresseerd in de algemenere soorten! Iedereen voert zijn zeldzaamheden wel in maar juist door ook algemene soorten te melden kunnen we prachtige verspreidingskaartjes als deze maken. Als je alles op dezelfde dag nog invoert dan is dat, zeker bij zeldzame soorten, fijner voor medewaarnemers om nog naar te kunnen kijken. Maar oude waarnemingen invoeren mag natuurlijk ook altijd, elke aanvulling is welkom. Uiteraard hoef je niet elke merel in te voeren als je geen tijd of zin hebt, maar indien wel dan moet je het vooral doen  :blink:

Citaat van: Katoo op juni 21, 2018, 21:57:52 PM
Ik ben vanmiddag wat aan het rommelen geweest met de app en ik denk dat ik het voor mekaar heb hoe het werkt. Heb een testje gedaan met Libellen (waarvan ik ook de naam niet weet.....) en zal deze op de manier zoals jij aangaf Roy toevoegen op het forum (proberen).
Het is allemaal nog wat onwennig maar al doende leert men. Het is zo'n mega complex geheel, echt complimenten hiervoor!!!

:duim:
Met vriendelijke groet,
Roy