Kiekendief met witte stuit

Gestart door mauricevanveen, juni 19, 2018, 16:55:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

mauricevanveen

Vandaag zag ik in het kassengebied van Bleiswijk een kiekendief vliegen met een heel duidelijke witte stuit. In gedrag en uiterlijk leek het me een bruine kiekendief met donkere vleugelpunten en een voornamelijk bruinig kleed. Maar als ik de boeken erop na sla dan heeft een bruine kiek geen witte stuit.
Wie kan mij dit uitleggen?

Jacob Molenaar

Kwam pas deze foto tegen, als dit een bruine kiek is (en daar lijkt het wel op) is het een aardig voorbeeld van een vogel zoals jij die gezien denkt de hebben.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mauricevanveen

Bedankt Jacob, maar de vogel op deze foto heeft geen donkere vleugelpunten.

Een witte stuit is toch een typische eigenschap of hoort deze bij het variabele kleed van de bruine kiek?

Oenanthe

Een witte stuit is inderdaad een typisch kleedkenmerk maar niet voor een bruine kiekendief. In geen vogelgids zal je vinden dat die een witte stuit heeft, zoals goede gidsen dat wel vermelden bij soorten als blauwe kiekendief en huiszwaluwen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankmeer

Mannetjes Bruine Kiekendieven hebben regelmatig lichte bovenstaartdekveren, die in meer of mindere mate door kunnen gaan voor een witte stuit. De vogel die René van Rossum fotografeerde is overigens dus een vrouw en dat lijkt me dan eerder een afwijkend kleedkenmerk te zijn.
Frank van der Meer