Noord Spanje - Erebia sp. --> mogelijk E. meolans

Gestart door bartvanhoof, juni 19, 2018, 16:50:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/158599532
de Prunner's Ringlet - Erebia triarius observed at 2018-06-17 Spain - Rionansa
Photos:




remarks:
I can only assume this, as other possibilities (E. lefebvrei and E. palarica) do not fly here(?). Unfortunately ground was too rough to catch it.
thanks in advance Bart van Hoof

Erebia triarius vliegt op dit moment, maar wordt meer richting het zuiden van de provincie gesignaleerd ... was nabij de top van een heuvel in de richting de kust. Tja, de andere mogelijkheden zijn:

- E. palarica - zou kunnen, ik kan helaas de hoogte niet nakijken op Observation.org, maar denk niet dat het 1000m was.

Kan het nog iets anders zijn?

Het waaide redelijk en het terrein was lastig om door te komen (bramen, gorse etc.) dus had maar tijd voor 3 foto's voordat de vlinder over de richel verdween.

gr,
bart.

caliprobola

Hoi Bart,

Ik denk meest aan E. meolans maar kan E. triaria niet volledig uitsluiten. E. meolans is ook een relatief vroege soort en die kan relatief laag vliegen.

bartvanhoof

#2
Ah ... leuk ... ja het zou goed kunnen ... de vorm van de achtervleugel doet meer in die richting aan, de buitenrand lijkt minder "smooth" te zijn dan bij E. triarius.

Ik zal het veranderen ... maandag heb ik een bijeenkomst met de vlindergroep hier en dan overleg ik het ook wel even met hun.

Zou leuk zijn, een nieuwe soort voor mij, op een interessante plek ook nog.

Dank Pieter,
gr,
bart.

EDIT: krijg net bericht via WhatsApp dat er daar de neiging ook richting E. meolans is.