Hoofdmenu

Onbekende Orchis

Gestart door bjornvanlieshout75, juni 17, 2018, 23:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout75

Hallo Allemaal,

Is er iemand die meer kan vertellen over deze orchis? Hij staat al een tijdje op onzeker en ik zou graag weten welke soort het is:

Het betreft deze waarneming

Alvast bedankt.

Groeten,
Bjorn van Lieshout

Rob Koelman

Citaat van: bjornvanlieshout75 op juni 17, 2018, 23:07:54 PMIs er iemand die meer kan vertellen over deze orchis? Hij staat al een tijdje op onzeker en ik zou graag weten welke soort het is

Volgens mij klopt de determinatie - als rietorchis - wel.

De admins die waarnemingen van planten moeten beoordelen maken momenteel overuren. Het gaat om vrijwilligers die juist in deze tijd van het jaar honderden waarnemingen per dag binnenkrijgen om te valideren. Dus dat jouw waarneming slechts acht dagen na plaatsing nog niet is beoordeeld is geen verrassing. Gewoon een beetje geduld hebben...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Moet zeggen dat ik  deze erg fors vind. Met een gigantische bloeiwijze en een vreemde bloemvorm. Bladeren zijn groot en donkergroen. Bij een duidelijk honingmerk zoals deze verwacht ik juist een gevlekte rietorchis maar deze is dat duidelijk niet. Ik ben er niet gerust op.
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Citaat van: H Timans op juni 18, 2018, 14:55:05 PM
Moet zeggen dat ik  deze erg fors vind. Met een gigantische bloeiwijze en een vreemde bloemvorm. Bladeren zijn groot en donkergroen. Bij een duidelijk honingmerk zoals deze verwacht ik juist een gevlekte rietorchis maar deze is dat duidelijk niet. Ik ben er niet gerust op.

Tja, gevlekte orchis is het wat mij betreft duidelijk niet en dan houdt je niet veel alternatieven over.

Daarbij is nou juist rietorchis extreem variabel in habitus, inclusief zeer forse exemplaren...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Voor het gemak even de foto's bij de waarneming:



Met vriendelijke groet, Rob

bjornvanlieshout75

Alvast bedankt voor de reacties. Ik kan zelf ook geen alternatief bedenken voor de rietorchis. Zeker omdat de bladeren ongevlekt zijn.

Ik heb eventueel nog wel een close-up van de bloemen mocht het helpen.

Groeten,
Bjorn van Lieshout

Rob Koelman

Ik zou zeggen, gewoon even afwachten of er meer reacties komen of dat de waarneming - als rietorchis - wordt goedgekeurd...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Mij valt nog op dat de lip erg vlak uitgespreid is, met een redelijk duidelijk honingmerk. Ik herken die bloemen niet echt van rietorchis. Het duidelijke honingmerk waarop lijntjes te zien zijn komt vaak samen voor met gevlekte bladeren. Gewone rietorchis is al op zijn retour, gevlekte niet. Deze is erg fers, dus dan zou je een gevlekte rietorchis verwachten: maar geen gevlekte bladeren.Ik vind dit echt niet bij gevlekte rietorchis of gewone rietorchis passen. Als er ongevlekte varianten van gevlekte orchis bestaan, dan zou deze het wel eens kunnen zijn. Ook nog even verdere reacties afwachten.

mvg,
Harold Timans
Mvg Harold Timans

Jan Essink

waarschijnlijk een hybride gewone- met gevlekte rietorchis
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink