Schriftmos?

Gestart door H Timans, juni 17, 2018, 13:38:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Kan dit een schriftmos zijn?
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158478337
Schriftmos onbekend - Opegrapha spec. gezien op 2018-06-15 Hilversum - Gijzenveen
Foto's:






bij voorbaat dank Harold Timans
Mvg Harold Timans

alegro

Erg lastig te beoordelen met deze foto's. Het doet me nog het meest denken aan Polysporina simplex,
maar ik sluit niet uit dat we naar glimmer kristallen in graniet zitten te turen.
Grüezi mitenand,
Arjan

H Timans

Die bobbelige structuren op de laatste foto zijn geen graniet.
Mvg Harold Timans

Guido Berger

Hoi Hans,

Ik heb gemerkt dat je erg veel post op het forum de laatste tijd (ga zo door). Maar ik merk dat ik ook vaak te weinig detail zie op je foto's om de korstmossen te determineren.
Hoe, waarmee, fotografeer je?

Daarnaast is het op steen erg handig om te weten of het zurige of basische steen is. Misschien kun je de steensoort erbij zetten, dat zou helpen.


KoenVerhoogt

Vooral die laatste foto doet me erg aan P. simplex denken inderdaad
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

H Timans

Citaat van: Guido Berger op juni 21, 2018, 22:49:51 PM
Hoi Hans,

Ik heb gemerkt dat je erg veel post op het forum de laatste tijd (ga zo door). Maar ik merk dat ik ook vaak te weinig detail zie op je foto's om de korstmossen te determineren.
Hoe, waarmee, fotografeer je?

Daarnaast is het op steen erg handig om te weten of het zurige of basische steen is. Misschien kun je de steensoort erbij zetten, dat zou helpen.

Even dit de wereld uithelpen: Ik heet Harold.
Goede tips, ben slechts een korte tijd bezig met korstmossen en daarom post ik nu veel op het forum.
Ik fotografeer met mijn mobiele telefoon (voor planten en korstmossen) en vogels/langeafstand doe ik met een sony. Bij close-ups doe ik een sterke loep voor de camera van de telefoon.
Zou je me kunnen vertellen wat jij doet als je een korstmos vastlegt?

mvg,
Harold Timans
Mvg Harold Timans

Guido Berger

Hoi Harold, sorry van de naam.

Ikzelf fotografeer met een bridge camera (ook wel hybride genoemd) 24x zoom. Een panasonic. En daarvoor een raynox 250 macrolens geplaatst. En dit op een statiefje, gorillapod voor dsrl. Door in te zoomen vergroot je dan ook het macrobeeld. Dan kan je echt tig veel meer detail kwijt dan op een smartphone met macrolens (zo ben ik ook begonnen).
Die panasonic had ik al. Dus mijn investering was de raynox 250 en het statief.
Koen Verhoogt had mij getipt voor deze combinatie.


H Timans

De steen was een grote gruissteen. Graniet volgens mij maar dat weet ik niet zeker. Het is een vochtig maar kaal gebied waar de steen staat.
Mvg Harold Timans

H Timans

Citaat van: Guido Berger op juni 22, 2018, 16:24:34 PM
Hoi Harold, sorry van de naam.

Ikzelf fotografeer met een bridge camera (ook wel hybride genoemd) 24x zoom. Een panasonic. En daarvoor een raynox 250 macrolens geplaatst. En dit op een statiefje, gorillapod voor dsrl. Door in te zoomen vergroot je dan ook het macrobeeld. Dan kan je echt tig veel meer detail kwijt dan op een smartphone met macrolens (zo ben ik ook begonnen).
Die panasonic had ik al. Dus mijn investering was de raynox 250 en het statief.
Koen Verhoogt had mij getipt voor deze combinatie.

Helaas kan op mijn sony geen andere lens ingesteld worden. Een nieuwe camera kopen is nu in ieder geval geen optie ;(, al weet ik dat de foto's veel meer diepte en dimensie krijgen bij een goede camera. Ik ga voor de toekomst deze tip zeker onthouden.
Mvg Harold Timans

alegro

Citaat van: H Timans op juni 22, 2018, 13:01:03 PM
Ik fotografeer met mijn mobiele telefoon (voor planten en korstmossen) en vogels/langeafstand doe ik met een sony. Bij close-ups doe ik een sterke loep voor de camera van de telefoon

Ik heb in ieder geval één tip voor je. Probeer korstmossen altijd frontaal, recht van voren (of boven) te fotograferen om de met macro fotografie grpaard gaande scherpte-ondiepte zoveel mogelijk te vermijden. Als het vlak van de sensor geheel evenwijdig aan het oppervlak van het object wordt gehouden bij het fotograferen, wordt voorkomen dat delen van de foto onscherp zijn wegens te dichtbij en/of veraf. Je eerste en derde foto hebben daar nogal last van.
Grüezi mitenand,
Arjan

H Timans

Dat doe ik juist vaak bewust om de structuur van de zijkant in beeld te brengen.
Mvg Harold Timans