wespje (tweemaal)

Gestart door zakdrager, juni 17, 2018, 05:46:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Op 5 en 6 juni vloog een wespje mijn werkkamer binnen door het open raam. Dat raam bevindt zich boven een mooi opengehouden stukje gemeenteplantsoen (in Malden). Een eldorado voor bodembewonende bijen en (goud)wespen want er vliegen regelmatig beestjes naar binnen en de potjes staan al klaar op mijn bureau.

Deze is van 5 juni.

Groet, Henk

zakdrager

En deze is van 6 juni. Dezelfde soort?


zakdrager

En deze twee foto's zijn volgens mij ook van het vorige exemplaar.

Groet, Henk


wilde

Mimumesa spec. een vrouw (1e reeks) en een man 2e reeks)
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

zakdrager

Ik heb me vanavond wat verder verdiept in Mimumesa obv wat er aan (summiere) informatie in het Nederlands soortenregister staat. Nogal een lastig genus zo te zien.

Mij viel op dat de soorten - m.u.v. sibiricana - beschreven worden als 'geheel zwart'. De twee wespjes die ik gefotografeerd heb hebben her en der (oranje)rode plekken, meestal heel klein maar op het achterste achterlijfsegment duidelijker/omvangrijker. Zie foto van het vrouwtje. Het zal wel niet maar ik check toch graag even of dat nog helpt.

Overigens heb ik ze bewaard dus zijn ze mogelijk later alsnog tot op soort te determineren.

Groet, Henk

wilde

Als je toch wat zal opsturen naar Hans zou ik deze er ook bij doen. Dat rood op het eind van het achterlijf is verwarrend voor Mimumesa. Toch wat anders?
De tabel voor vrouwtjes begint met:
1 a. Tergiet 1 & 2 rood..................sibiricana
   b. Achterlijf geheel zwart............andere soorten
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

zakdrager

Dank, Albert.

Tja, die tabellen... Mijn ervaring is dat het goed gebruiken van tabellen eigenlijk al een enorme (voor)kennis van de groep/soorten vereist omdat je zonder die kennis vaak niet goed weet hoe je een doublet moet interpreteren.

Ik ga t.z.t. met mijn bakken met bijen en wespen naar een van de deskundigen (Hans Nieuwenhuizen, Theo Peeters of Jan Smit). Jan heeft al veel materiaal voor me gedetermineerd. Het ligt geheel aan mezelf dat ik door tijdgebrek zoveel ongedetermineerd materiaal (van vele groepen) heb staan. Ik probeer sinds dit jaar wat vaker foto's op het forum te plaatsen om de achterstanden niet verder op te laten lopen.

Groet, Henk