Waarom is de dwerguil niet gezien?

Gestart door birdingholland, februari 12, 2008, 16:10:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankees

Ben het met Pieter eens. Prima betoog.

Ik ben een uurtje wezen kijken/ fotograferen en heb geen wangedrag gezien. Ik vind het overigens jammer dat menig bezoeker hier al een conclusie heeft getrokken en de vogelaars/vogelfotografen veroordeeld.

Er is ook zoiets als sociale controle. Als ik iets doe wat storend is, word
ik door een andere vogelaar hierop gewezen en andersom doe ik dat ook. Dit werkte prima bij de velduilen in België (prima sfeer) waar de mensen af en toe verzocht werden minder hard te praten.

Jaap Dijkhuizen

CiteerMmm, ik wás vroeger uitsmijter en mis dat eigenlijk helemaal niet.
Jan, ik kom naast je liggen OK?

Doet me denken aan die nacht voordat we de Roodoogvireo op Vlieland zagen, Pieter! Samen in een klein tentje, zonder matrasje, op de keiharde grond en in boven ons constant onweer op camping de Lange Paal! Maar die Roodoog was super!!!
Jaap Dijkhuizen

BramtK

CiteerIs dit beestje nu wel of niet schuw.

http://www.grasduinen.nl/nieuws/nieuws.asp?id=1513
Ja, dan kriebelt het bij mij weer om te zeggen dat je dat daar niet van kan aflezen; als je een Kievietskuiken na het ringen weer de wei in laat, begint deze meteen te foerageren. Dat is oversprongsgedrag, ziet er heel ontspannen uit, maar dat is het niet.

In ieder geval komen we blijkbaar niet uit de vraag of het nu wel of niet te ver is gegaan/tot verstoring heeft geleidt. Wat mij betreft (en alleen op basis van hetgeen ik heb gelezen) is het duidelijk, maar daar doen we in dit verband niets mee.

Jammer,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

CiteerEDIT: Op dit filmpje lijkt de vogel zich ook niets van het flitsen zich maar iets aan te trekken.

http://www.xrobot.com/video/UOY4A3oYLvc/Dw...-Pygmy-Owl.html
Hier stond ik naast degene die dit filmpje had gemaakt. Had toen niet eens door dat er geflitst werd, maar ik doelde eigenlijk op iets later.

Op een gegeven moment in het filmpje poetst de vogel zich, een geratel van camera's en de uil kijkt wel direct naar beneden om het allemaal te controleren.

Dus later was het erger, toen maakte ie echt een schrikbeweging!
Thijs Fijen

birdingholland

CiteerDoet me denken aan die nacht voordat we de Roodoogvireo op Vlieland zagen, Pieter! Samen in een klein tentje, zonder matrasje, op de keiharde grond en in boven ons constant onweer op camping de Lange Paal! Maar die Roodoog was super!!!

Ja, dat waren nog eens twitches, tussen twee nachtdiensten in, een Don Quichot actie van formaat, enorme hoosbuien, lekkende tent, stevig onweer, maar bovenal een knaller van een Roodoogvireo, nog voor de hele meute met de boot op het eiland aankwam...

Ook als ik in de toekomst naast Jan lig, zal mijn hart altijd bij jou zijn Jaap :grin:

Groeten,

jvantoor

Dit filmpje laat zeler GEEN rustig poetsende uil zien.

Als ik in de ogen van de uil kijk zie ik alleen maar ANGST...
Beestje heeft geen rust gehad zo te zien!
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

vastenhouw

#126
Bij dit filmpje kun je toch duidelijk zien dat het beest verstoord is:

http://www.xrobot.com/video/UOY4A3oYLvc/Dw...-Pygmy-Owl.html


Het zit nerveus rond te kijken en vertoond constant oversprong-poets-gedrag.

Ook wordt er constant geflitst.

Dit is toch wel een duidelijke aanwijzing dat er maandag door sommige mensen niet zo netjes is gevogeld.

Of dit ook de reden is wat de vogel dinsdag weg was weet ik niet, maar met dit filmpje wordt het wel steeds waarschijnlijker.


Tijd inderdaad om de vogel-etiquette tips van de DBA weer eens onder de aandacht te brengen:

http://www.dutchbirding.nl/website/regels.html
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

jvdlaan

CiteerDit filmpje laat zeler GEEN rustig poetsende uil zien.

Als ik in de ogen van de uil kijk zie ik alleen maar ANGST...
Beestje heeft geen rust gehad zo te zien!
Hallo, wel even bij de feiten houden. Zo kijken namelijk alle Dwerguilen, met grote ogen. Zo was de vogel ook in de ochtend toen de vogel de vogelaars nog niet eens had gezien!

Dus weer zo'n snelle conclusie, of cherry-picking noemen we dat.

Edwin Russer

Citeer
CiteerDit filmpje laat zeler GEEN rustig poetsende uil zien.

Als ik in de ogen van de uil kijk zie ik alleen maar ANGST...
Beestje heeft geen rust gehad zo te zien!
Hallo, wel even bij de feiten houden. Zo kijken namelijk alle Dwerguilen, met grote ogen. Zo was de vogel ook in de ochtend toen de vogel de vogelaars nog niet eens had gezien!

Dus weer zo'n snelle conclusie, of cherry-picking noemen we dat.
Precies,

Ik was pas bij mijn huisarts. Die zei ook: goh, wat kijk jij angstig je ogen :(  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jankees

CiteerDit filmpje laat zeler GEEN rustig poetsende uil zien.

Als ik in de ogen van de uil kijk zie ik alleen maar ANGST...
Beestje heeft geen rust gehad zo te zien!

Je kunt toch niet aan de ogen zien of de vogel angst heeft!!!  Ik heb ooit eerder een discussie gehad met iemand over dit onderwerp. Flauwekul.

Ik geloof meteen dat de vogel gestoord zou kunnen zijn door het flitsen en het geluid maar ga niet dit soort dingen vertellen.

Edwin Russer

CiteerHet zit nerveus rond te kijken en vertoond constant oversprong-poets-gedrag.

Dit moet jij toch eens nader verklaren :mellow: Ik kan niet in de hersentjes van een Dwerguil kijken.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

CiteerDit filmpje laat zeler GEEN rustig poetsende uil zien.

Als ik in de ogen van de uil kijk zie ik alleen maar ANGST...
Beestje heeft geen rust gehad zo te zien!
Knap dat jij de blik in de ogen van een uil kunt interpreteren. Ik zal het eens proberen te doen met enige achtergrondinformatie.

Ik heb (zoals eerder gezegd) een uil gezien die het grootste deel van de twee en een half uur dat ik hem observeerde gedrag heeft vertoond dat in Uilen van Europa wordt omschreven als roesten en comfortgedrag. Toen de vogel (overigens zonder aanleiding) van de Larix waar hij invloog naar een kaal loofboompje vloog, (moment van de meeste filmopnamen) was hij meer alert. Op dat moment stonden de meeste vogelaars ook erg dichtbij. Hij had zeker enige belangstelling voor wat er om hem heen gebeurde, maar van vluchten was geen sprake. Dit terwijl Uilen van Europa letterlijk een hoge alertheid om de vluchten bij Dwerguilen op de roestplaats signaleert. Ik blijf dus denken dat het met verstoring meeviel.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

vastenhouw

Citeer
CiteerHet zit nerveus rond te kijken en vertoond constant oversprong-poets-gedrag.

Dit moet jij toch eens nader verklaren :mellow: Ik kan niet in de hersentjes van een Dwerguil kijken.
Ha Edwin,

Ik kan ook niet in hersentjes kijken. Wie wel?

Maar ik kan wel naar een filmpje kijken. Over overspronggedrag zijn vast wel artikelen te vinden op internet.

Even zoeken dus...
:duim:  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

RWester

Hoi Bart,

Ik heb de vogel maandag ook gezien. Zelfs toen de vogel op grote afstand in het bos zat vertoonde het het gedrag als op het filmpje.

Ondertussen zit de uil zich wel (rustig) te poetsen op het filmpje. Doe je ook niet als je niet lekker zit lijkt me.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ellen Luijks

Even wat feiten:

De uil heeft een lengte van 16-19 cm, even groot als de lengte richting van een A5-velletje

Groote van het territorium kan 2-3 soms 4 km2 zijn

Leenderbos is: 2309 ha

aan de noordkant grenzen de volgende gebieden eraan:
Valkenhorst en Heezerheide: 525 ha
Groote heide: 510 ha
Gemeentebossen Heeze: 171 ha

aan de zuidkant grenst er aan:
Opperbos: 114 ha
Malpiebeemden: 122 ha
Plateaux-hageven: 500 ha

En nog veel meer kleine gebiedjes en ligt de Strabrechtse heide aan de andere kant van Heeze met z'n 1500 ha.

Bij elkaar zijn de grote gebieden (excl. strabrechtse heide) die ik noem goed voor bij elkaar: 4251 ha

Dat is dus genoeg voor een territorium. Ga maar eens in al die gebieden een A5-velletje zoeken. Dat is zoiets als een speld zoeken in een hooiberg. Vooral als je er regelmatig komt weet je dat de gebieden ongelofelijk groot zijn, als je iets kleins zoekt. Bovendien, als de uil zich 4 meter het sparrebosje in trekt en zich daar stil houdt ziet ook niemand hem.

Ik ben ook wezen kijken en heb gezien dat toen de vogel even wegvloog meteen iedereen er achteraan dook. Ik heb zelf ongeveer 10 minuten maar staan kijken. Toen de vogel van de spar afvloog ben ik ook meteen weer weggegaan. De hele groep van 50 mensen kwam in beweging. Ik heb vol verbazing staan kijken. Ook werd er een paar keer geflitst. Ik weet niet of het onhandige mensen waren die met een compact-camera een foto probeerde te maken en per ongeluk de flitser omhoog komt of dat het expres was met een spiegelreflex. Er werd wel meteen iets van gezegd, maar volgens bij trok desbetreffende zich daar weinig van aan. Maar ik stond te ver weg om dat goed te beoordelen.

Ik hoop voor de vogel dat hij niet meer gezien wordt. Ik wil er ook nog even bij zeggen, dat ik eigenlijk nooit naar een bijzondere vogel ga kijken, tenzij hij practisch om de hoek zit. Anders heb ik daar de KM niet voor over. Ik snap ook niet dat mensen uit de randstad of het noorden helemaal hierheen komen om de vogel te zien, om hem maar op de lijst te zetten.
Ik ben niet gaan kijken omdat het een dwerguil was, als dit een kerkuil was geweest was ik ook gaan kijken.

Groetjes,
Groetjes

Ellen

Thijs Fijen

Vrijwel de meeste mensen die vinden dat de verstoring wel meeviel waren er niet 's avonds hebben ze eerder op dit forum aangegeven. Toeval???
Thijs Fijen

vastenhouw

Hoi Remco,

Op het filmpje zie ik een uil die niet rustig zit te poetsen.
Ook is men druk aan het flitsen.

Dit lijkt me geen goede situatie.


Ik was maandag niet ter plekke, dus ik kan alleen op het filmpje afgaan. En dat geeft een slechte indruk.

In mijn post zeg ik dat sommige mensen niet netjes hebben gevogeld, ongetwijfeld hebben veel anderen zich wel netjes gedragen.

Wat dat betreft vindt ik mijn reactie nog erg terughoudend. Blijkbaar trap ik toch op lange tenen?
:wacko:  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Ellen Luijks

Bij ieder geluid (afgaan van de camera's) kijkt de vogel schichtig naar beneden. Dat zie je gewoon, dat is ook het eerste wat je opvalt als je naar de beelden kijkt.

Ik vraag me af tot hoe laat maandagavond mensen de vogel hebben gevolgd?

Groetjes

Ellen

jankees

CiteerVrijwel de meeste mensen die vinden dat de verstoring wel meeviel waren er niet 's avonds hebben ze eerder op dit forum aangegeven. Toeval???
Daar zit wat in Thijs. Mensen die in de avond kwamen en foto's gingen maken, moesten flitsen. Kan me voorstellen dat dat het beestje erg afschrikt.


Thijs Fijen

#139
Citeer
CiteerVrijwel de meeste mensen die vinden dat de verstoring wel meeviel waren er niet 's avonds hebben ze eerder op dit forum aangegeven. Toeval???
Daar zit wat in Thijs. Mensen die in de avond kwamen en foto's gingen maken, moesten flitsen. Kan me voorstellen dat dat het beestje erg afschrikt.
Ik snap wat je bedoelt, maar er zit een verschil in. Ze moesten niet flitsen, ze wilden het persé want ze wilden toch een net iets betere foto ten koste van de vogel! Dat vind ik het jammere..

(hierbij scheer ik niet alle fotograven over 1 kam, het ligt, zoals zo vaak, aan enkelen)
Thijs Fijen

BramtK

Haha, lange tenen, dat zou je wel zeggen ja, maar ik denk niet dat we enkel op het filmpje af kunnen gaan als we een oordeel willen vellen over de vraag of de vogel nu wel of niet verstoord is.

Wat mij betreft is het duidelijk dat de vogel bezig is met de toeschouwers, hij kijkt regelmatig op om te controleren wat er aan de hand is. In mijn ervaring met uilen zegt dat genoeg (maar dat is een enigzins subjectief oordeel); dat is verstoring en een uil die op die manier wordt verstoord zal verhuizen.

Dat er veel of weinig aan het gedrag op die dag is af te lezen, zegt wat mij betreft niet zoveel. Dat de vogel bijvoorbeeld rakelings langs iemand vliegt bij wijze van argument contra verstoring, slaat natuurlijk nergens op.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ellen Luijks

Citeer(hierbij scheer ik niet alle fotograven over 1 kam, het ligt, zoals zo vaak, aan enkelen)

is het niet altijd en overal hetzelfde. Dat de goeden moeten lijden onder de slechten. Mensen moeten zich gewoon aan de regels houden. Als er gevraagd wordt om niet te tapen of te flitsen, dan moet je dat ook gewoon niet doen.

Maar er zijn altijd mensen die denken dat die boodschap niet voor hen is bedoeld.


Groetjes

Ellen

Thijs Fijen

Citeer
Citeer(hierbij scheer ik niet alle fotograven over 1 kam, het ligt, zoals zo vaak, aan enkelen)

is het niet altijd en overal hetzelfde. Dat de goeden moeten lijden onder de slechten. Mensen moeten zich gewoon aan de regels houden. Als er gevraagd wordt om niet te tapen of te flitsen, dan moet je dat ook gewoon niet doen.

Maar er zijn altijd mensen die denken dat die boodschap niet voor hen is bedoeld.
Klopt helemaal! Maar dat is algemeen bekend... Wat doe je er tegen he??  
Thijs Fijen

Ellen Luijks

CiteerWat doe je er tegen he??

Euhh, ja das een hele goeie. Als direct aanspreken niet helpt, dan moeten degene wellicht door iemand aangesproken worden met meer "gezag", vanuit waarneming of dutch birding. Of wellicht moeten dutch birding en waarneming een mail rond sturen, waar alles nog eens haarfijn wordt uitgelegd.

Mij lijkt wel dat de namen wel bekend moeten worden bij dat "gezag".

Groetjes

Ellen

birdingholland

Van een vogelaar met lokale kennis ontving ik zojuist onderstaande mail:
(ik heb de tekst ietwat ingekort en de namen vervangen door algemene benamingen)

CiteerHallo Pieter,
[...]
Ik ben toch erg bang dat het om vangen en niet om verstoren gaat. De foto's van Helmondse lijmstokken staan mij nog scherp op het netvlies, en bijvoorbeeld Putters worden hier in de regio veelvuldig weggevangen.
[...]
Wat moet er nou in bij grote twitches gedaan worden? Ten eerste moeten meer mensen aanstoot nemen aan fotografen die onzinnige dingen doen. Met z'n allen op een open plek achter sparretjes staan: vooruit...
Die sparretjes inlopen (Fotograaf 1): fout.
Vanaf het pad fotograferen als de vogel ernaast gaat zitten en niet wegvliegt: goed.
De begroeiing inlopen zelfs als de vogel gewoon van het pad te zien is (Vogelaar 1 als ik me niet vergis, en vogelaar 2: fout. 
Gaan zeiken als je boos wordt om dat gedrag (diezelfde vogelaar 2): helemaal fout.
Enige ondersteuning van de omstanders zou wel fijn zijn...

Groetjes,

Gaat het toch om wegvangen?

Verder wordt duidelijk aangegeven waar we wat kunnen winnen bij een volgende twitch: zorgen dat het eerste schaap niet over de dam gaat en een duidelijke steun van een grotere groep serieuze vogelaars en fotografen (het "ethische geweten" bij een twitch.

Groeten,

Niels Godijn

CiteerEllen Luijks Geplaatst op Feb 14 2008, 08:52 AM
  Bij ieder geluid (afgaan van de camera's) kijkt de vogel schichtig naar beneden. Dat zie je gewoon, dat is ook het eerste wat je opvalt als je naar de beelden kijkt.

Ik vraag me af tot hoe laat maandagavond mensen de vogel hebben gevolgd?


Je kan het ook anders zien. In plaats van dat de vogel bij het klikken van de camera's naar beneden kijkt, is het eigenlijk dat als de vogel naar de camera's kijkt dat daardoor juist iedereen 't knopje indrukt en het dus lijkt of de vogel angstig naar dat geklik zit te kijken. Want zeg nou zelf, een foto waarop die leuke gele oogjes je aankijken is toch het leukst ^_^  

Dorine

Het vele flitslicht verbaasde mij, dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Als ik zo lees is het behoorlijk druk geweest in het Leenderbos en
dan mag ik aannemen dat er de hele dag door geflitst is door fotografen.
Lijkt me niet prettig voor dat dwerguiltje.
Beestje heeft tot een paar dagen geleden een lekker rustig bestaan gehad en ineens staan er hordes mensen voor zijn neus.
(met rare geluiden en felle lichtflitsen)
Het zal best vreemd voor hem/haar geweest zijn.

Hier staan meer filmpjes:
http://www.xrobot.com/list.php?q=dwerguil
Dorine van Asten
peregrines.nl

Ellen Luijks

ik ben het er helemaal mee eens dat het de leukste foto geeft als ie je aan kijkt. Maar ik hoor eerst een klik en dan draait ie z'n kop.

Als ie weggevangen is, vind ik dat erg laag van degene die dat doen. Sowieso mensen die uberhaupt wilde vogels vangen. Hier in de buurt wordt dat idd veel gedaan met lijmstokken. Goudvinken, putters ed worden hier zelf op embargo gezet om dat te voorkomen.

Groetjes

Ellen

roelofdebeer

Citaat van: jvantoor,Feb 14 2008, 07:25 AMDit filmpje laat zeler GEEN rustig poetsende uil zien.

Als ik in de ogen van de uil kijk zie ik alleen maar ANGST...
Beestje heeft geen rust gehad zo te zien!


Jij denkt zeker ook dat alle Zilvermeeuwen gemeen zijn en Stormmeeuwen lieve schatjes. De uil keek precies zo toen ie nog op 40 meter afstand rustig op een tak zat. Hij bewoog toen ook zo snel en alert.

Martijn Bot

#149
Net als bij de discussie over de herkomst van de clip van de Tafeleend, krijgt ook deze discussie weer de (soms waarneming.nl wel een beetje eigen) hoge graad van luchtfietserij. Er wordt maar lukraak, vaak met ongepaste stelligheid en met een grote graad van veroordeling hypotheses op het forum geslingerd, die vaak kant nog wal raken maar in ieder geval nooit te verifieren zijn. Ook hier begint weer een welles-nietes spelletje waar je gerust nog maanden mee door kunt gaan, maar die met een cirkeltje steeds bij het zelfde antwoord uit zal komen: we weten niet waarom het beestje weg is (zelfs de mensen die menen ogen van uilen te kunnen lezen hebben me in ieder geval niet overtuigd), punt uit.
Wat nu inmiddels ook wel duidelijk is, is dat sommige mensen zich niet altijd aan de gedragsregels hebben gehouden, en dat sommige andere mensen (en wellicht ook de vogel) zich daaraan terecht storen.
Misschien is het een goed idee om de discussie zo langzamerhand te sluiten met de conclusie dat wanneer "goede" vogelaars tijdens een twitch worden geconfronteerd met "slechte", ze daar op het moment zelf wat van zeggen. Iedereen die naar een vogel toe gaat is in een bepaalde mate verantwoordelijk voor het welzijn van die vogel, en hoort dat in het veld ook het woord bij de daad te voegen (ik zeg dit overigens zonder te pretenderen dat ik zelf altijd een feilloos schoon blazoen heb).
Verder zou ik tenslotte willen voorstellen dat mensen die nooit bij een twitch zijn, maar daar wel een (daarmee dus ongefundeerde) mening over hebben, ergens anders een eigen forum oprichten, dit om te voorkomen dat we dit voorjaar bij de Zwarte Leeuwerik weer in dezelfde discussie belanden.