Waarom is de dwerguil niet gezien?

Gestart door birdingholland, februari 12, 2008, 16:10:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

CiteerOverigens is Jan één van de voorbeelden van een hardcore twitcher die zich verantwoordelijk gedraagt bij een twitch en zo ken ik er nog wel een paar, om aan te geven dat het probleem niet bij één groep (twitchers, fotografen etc.) kan worden neergelegd, maar eerder bij individuen ligt.
Dit vind ik mooi gesproken. In het kader van de discussie lijkt het me aardig om hem wat aan te passen en om te draaien:

"het probleem ligt niet bij individuen, maar bij de (grootte van) de groep"

het is naar mijn idee de massaliteit die voor problemen kan zorgen
een paar mensen die naar een vogel kijken zal minder snel problemen geven dan een enorme groep

en blijkbaar is de groepsdruk groter dan de pressie van een aantal verantwoordelijke individuen (die zeker mijn respect hebben, mensen op hun gedrag aanspreken is vaak niet het leukste klusje), waardoor men makkelijker over de schreef gaat. en als er 1 schaap over de dam is....

of zit ik er totaal naast...

Overigens ben ik zeer blij met deze discussie en met name met het feit dat hij op een nette manier verloopt. want hoe makkelijker de communicatie van dergelijke waarnemingen, hoe groter het aangekaartte probleem
Frank

redmar_woudstra

#91
CiteerKan een admin dit en het andere Dwerguil-topic sluiten. Ik heb zo her en der wat reacties gelezen, maar mensen kinderen wat een geblaat en geneuzel. En wat een kansloze reacties ook (daar zal dezen door sommigen ook onder worden gerekend). Ook veel goede reacties (Edwin, Martijn, Peter...complimenten)m maar wat een drukte om misschien wel niks. Dat uiltje is gewoon weg, om wat voor reden dan ook. Dat eindeloze gespeculeer over het al dan niet verjaagd zijn. Lekker boeiend, komen we toch nooit achter. Het zou erg spijtig zijn als dat daadwerkelijk zo is, maar het is nu eenmaal gebeurd. Ja, in de toekomst moeten we dat voorkomen....tuurlijk, en elke keer gebeurt het weer omdat er toch altijd (in wat voor groep dan ook) mensen zijn die zich niet kunnen gedragen omdat ze net even de vogel beter op de foto willen hebben dan die ander of de vogel zonodig bijna moeten kunnen aanraken. Zo iets voorkom je volgens mij ook in de toekomst niet. Of ben ik nu te sceptisch? Nou goed, ik wilde er ook niet meer woorden aan vuil maken. Laten we vooral niet te veel zeiken op elkaar, want ik zal toch niet de enige zijn die denkt: wat een gezeik....Op naar de volgende knaller, die hopelijk niet weer dezelfde discussie op gang zal brengen omdat een vogel toevalligerwijs een dag later ineens weg is! Vogels vliegen namelijk ook uit zichzelf en niet altijd zonder duidelijk aanwijsbare reden. Een vogel kan ontdekt worden en een dag later 'zo maar' weg zijn...even voor de mensen die denken dat DBA-ers, fotografen etc altijd daaraan schuldig zijn. Over en sluiten zou ik zeggen, want dit loopt weer (eens) de spuigaten uit...
He Sjoerd,

Misschien dat een aantal fervente twitchers-haters en andere twitchers-critici zich nogal ergeren aan een dergelijke relativering. Je er zo eenvoudig bij neerleggen lijkt mij niet noodzakelijk en niet wenselijk. Dit vind ik toch neigen naar je hoofd weg draaien voor bepaalde belangrijke zaken, die helaas zijn gaan horen bij de (mega)twitches. Als je ziek wordt van deze discussies, ga ze vooral niet lezen, meng je er niet in en vind de volgende Dwerguil!  ;) Het scheelt je een hoop frustratie denk ik en wellicht levert je het nog een goede soort op.

EDIT: mijn reactie op Spambird ook maar even verwijderd.
groet,
Redmar

jvdlaan

CiteerHet meervoud van 'fotograaf' is 'fotografen'. Als ík geconfronteerd word met 100+ analfabeten, loop ik ook zo hard en zo ver weg als ik maar kan.

CiteerBovendien als de vogel wel terug keert op de plek om bijvoorbeeld te broeden, laten jullie hem dan wel met rust? of gaan we er dan weer massaal voor zijn neus staan?

Alsof ook maar 1 van die verachtelijke twitchers nog geïnteresseerd zou zijn, eenmaal de vogel op de jaarlijst staat. Wishfull thinking!
Ah een trol!

En ook nog een zonder naam!

:grin:  

birdingholland

CiteerAh een trol!

En ook nog een zonder naam!

En het erge is dat dit nog niet eens de domste reactie van vandaag was....

(Maar inderdaad, trollen is een beetje kinderachtig en hoort niet op dit forum thuis, misschien dat FOK! iets voor je is?)

Groeten,

JohanvantBosch

CiteerKan een admin dit en het andere Dwerguil-topic sluiten. Ik heb zo her en der wat reacties gelezen, maar mensen kinderen wat een geblaat en geneuzel. En wat een kansloze reacties ook (daar zal dezen door sommigen ook onder worden gerekend). Ook veel goede reacties (Edwin, Martijn, Peter...complimenten)m maar wat een drukte om misschien wel niks. Dat uiltje is gewoon weg, om wat voor reden dan ook. Dat eindeloze gespeculeer over het al dan niet verjaagd zijn. Lekker boeiend, komen we toch nooit achter. Het zou erg spijtig zijn als dat daadwerkelijk zo is, maar het is nu eenmaal gebeurd. Ja, in de toekomst moeten we dat voorkomen....tuurlijk, en elke keer gebeurt het weer omdat er toch altijd (in wat voor groep dan ook) mensen zijn die zich niet kunnen gedragen omdat ze net even de vogel beter op de foto willen hebben dan die ander of de vogel zonodig bijna moeten kunnen aanraken. Zo iets voorkom je volgens mij ook in de toekomst niet. Of ben ik nu te sceptisch? Nou goed, ik wilde er ook niet meer woorden aan vuil maken. Laten we vooral niet te veel zeiken op elkaar, want ik zal toch niet de enige zijn die denkt: wat een gezeik....Op naar de volgende knaller, die hopelijk niet weer dezelfde discussie op gang zal brengen omdat een vogel toevalligerwijs een dag later ineens weg is! Vogels vliegen namelijk ook uit zichzelf en niet altijd zonder duidelijk aanwijsbare reden. Een vogel kan ontdekt worden en een dag later 'zo maar' weg zijn...even voor de mensen die denken dat DBA-ers, fotografen etc altijd daaraan schuldig zijn. Over en sluiten zou ik zeggen, want dit loopt weer (eens) de spuigaten uit...
Totaal geen reden om het topic te sluiten - dit is iets wat veel mensen bezig houdt, niemand scheldt elkaar verrot (heb alleen spambird verwijderd, hoewel ie in een aantal reacties terugkomt) en zelfs Steven wordt niet fysiek  ;).

Overigens zouden jullie (jij en collega's) als vogellijnbeheerders een topic als dit volgens mij juist met grote interesse moeten volgen en kijken of je hier en daar wat ideeen kunt opdoen of prikkelende vragen kunt stellen. Als er in vogelend Nederland namelijk mensen zijn die meer dan gemiddelde invloed op het verloop van twitches hebben, dan is dat de vogellijnbeheerder (samen met wat anderen). Zelfs al wordt de vogellijn tegenwoordig minder gebeld. Ook in het verleden heeft de vogellijn regelmatig een regulerende rol kunnen spelen.

(en dit is zeker niet bedoelt als kritiek op jullie bijdage de afgelopen dagen - prima routebeschrijving etc, maar wel als suggestie voor de toekomst)

frankw

#95
Citeer
CiteerHet meervoud van 'fotograaf' is 'fotografen'. Als ík geconfronteerd word met 100+ analfabeten, loop ik ook zo hard en zo ver weg als ik maar kan.

CiteerBovendien als de vogel wel terug keert op de plek om bijvoorbeeld te broeden, laten jullie hem dan wel met rust? of gaan we er dan weer massaal voor zijn neus staan?

Alsof ook maar 1 van die verachtelijke twitchers nog geïnteresseerd zou zijn, eenmaal de vogel op de jaarlijst staat. Wishfull thinking!
Ah een trol!

En ook nog een zonder naam!

:grin:
mooi is dat altijd ja, lekker anoniem schreeuwen op het internet B)

birdingholland

CiteerOverigens zouden jullie (jij en collega's) als vogellijnbeheerders een topic als dit volgens mij juist met grote interesse moeten volgen en kijken of je hier en daar wat ideeen kunt opdoen of prikkelende vragen kunt stellen.

Johan,

strak gezegd!
Zeker gezien het feit dat er soms stemmen opgaan om de vogellijnbeheerder(s) een eventuele rij te laten managen die bij een soort ontstaat als er volgens engels model gewerkt gaat worden....


Groeten,

Sjoerd Radstaak

CiteerHe Sjoerd,

Misschien dat een aantal fervente twitchers-haters en andere twitchers-critici zich nogal ergeren aan een dergelijke relativering. Je er zo eenvoudig bij neerleggen lijkt mij niet noodzakelijk en niet wenselijk. Dit vind ik toch neigen naar je hoofd weg draaien voor bepaalde belangrijke zaken, die helaas zijn gaan horen bij de (mega)twitches. Als je ziek wordt van deze discussies, ga ze vooral niet lezen, meng je er niet in en vind de volgende Dwerguil!  ;) Het scheelt je een hoop frustratie denk ik en wellicht levert je het nog een goede soort op.
Hoi Redmar e.a,

Tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat mijn 'relativering' (of hoe je het noemen wilt) wat cru overkomt en meer pleit in het voordeel van wat men dan noemt soortenjagers. En natuurlijk is een goed verloop bij de massatwitches van tegenwoordig belangrijk (maar ik ben er sceptisch over), alleen uit de hele discussie komt zo bijzonder weinig (vernieuwends) naar voren. Zoals gezegd: geblaat, geneuzel, gelul...kom op, dat moet je toch ook wel zien. Het gros van de reactie's is gebaseerd op pure speculatie, hokjesdenken, wishfull thinking....whatever. En zoals gezegd: we komen er nooit achter...

@ Johan: ik heb zoveel zinvollers te doen  (al lijkt het er even niet op gezien mijn rel. snelle reageren) dan het volgen van een grotendeels kansloze discussie...studeren, sporten, vogels kijken etc. Klinkt erg cru en ik vind eigenlijk ook wel dat je gelijk hebt, maar ik heb echt geen zin om om de zoveel uur (als je even een avondje weg bent) weer 3-4 pagina's met grotendeels onzin door te spitten. Goede, vernieuwende ideeën komen hopelijk alsnog via de DBA alsnog bij ons (vbh's) terecht.

   
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

P1234

Citeer
CiteerHe Sjoerd,

Misschien dat een aantal fervente twitchers-haters en andere twitchers-critici zich nogal ergeren aan een dergelijke relativering. Je er zo eenvoudig bij neerleggen lijkt mij niet noodzakelijk en niet wenselijk. Dit vind ik toch neigen naar je hoofd weg draaien voor bepaalde belangrijke zaken, die helaas zijn gaan horen bij de (mega)twitches. Als je ziek wordt van deze discussies, ga ze vooral niet lezen, meng je er niet in en vind de volgende Dwerguil!  ;) Het scheelt je een hoop frustratie denk ik en wellicht levert je het nog een goede soort op.
Hoi Redmar e.a,

Tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat mijn 'relativering' (of hoe je het noemen wilt) wat cru overkomt en meer pleit in het voordeel van wat men dan noemt soortenjagers. En natuurlijk is een goed verloop bij de massatwitches van tegenwoordig belangrijk (maar ik ben er sceptisch over), alleen uit de hele discussie komt zo bijzonder weinig (vernieuwends) naar voren. Zoals gezegd: geblaat, geneuzel, gelul...kom op, dat moet je toch ook wel zien. Het gros van de reactie's is gebaseerd op pure speculatie, hokjesdenken, wishfull thinking....whatever. En zoals gezegd: we komen er nooit achter...

@ Johan: ik heb zoveel zinvollers te doen  (al lijkt het er even niet op gezien mijn rel. snelle reageren) dan het volgen van een grotendeels kansloze discussie...studeren, sporten, vogels kijken etc. Klinkt erg cru en ik vind eigenlijk ook wel dat je gelijk hebt, maar ik heb echt geen zin om om de zoveel uur (als je even een avondje weg bent) weer 3-4 pagina's met grotendeels onzin door te spitten. Goede, vernieuwende ideeën komen hopelijk alsnog via de DBA alsnog bij ons (vbh's) terecht.
Hey Sjoerd,

Ik ken inmiddels jouw soms lekker pittige en prikkelende wijze van reageren, maar misschien is het, als mede vogellijnbeheerder, minder handig om opvattingen waar jij je niet in kunt vinden af te doen met termen als geblaat, geneneuzel, gelul, pure speculatie, hokjesdenken, wishfull thinking....whatever.  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Dorine


Het lijkt me om op dit moment veel leuker de grote groep kijkers te volgen
ipv de zeldzame uil.
De Leenderbossen liggen voor mij niet zo ver weg ..... ;)


groetjes Dorine
Dorine van Asten
peregrines.nl

Gert Veurink

#100
Ik heb eigenlijk zin om ook heel veel zinloos verbaal geweld toe te passen. Ik ben het voor een groot deel met Sjoerd eens. Toch vin ik dat een trieste constatering dat we kennelijk als vogelliefhebbers onder elkaar niet in staat zijn om hier iets constructiefs mee te doen...
Volgens mij kunnen we daar best een poging toe wagen.

- Laten we eerst ophouden over de reden waarom de uil weg is, die weten we namelijk geen van allen
- Vervolgens is het misschien mogelijk om nog eens te hebben over de dingen waarover we het eens zijn. Zijn we het erover eens dat flitsen en tapen niet wenselijk is?
- Ten slotte zouden we dan een 'gedragscode' wat vaker moeten lezen of op moeten beroepen, zodat dat in het veld ook een geldige omgangsvorm wordt.

Dit is waarschijnlijk al te veel gevraagd, maar als dat niet gaat lukken is dit volgens mij inderdaad een kansloze discussie.
Ik vind echter wel dat wij allemaal, maar met name vbh's en admins een taak hebben hierin. Het lijkt me goed wanneer op de vogellijn of op de sites dingen worden geroepen als:
"blijf op de paden, denk om de kwetsbaarheid van het gebied, niet flitsen, niet
tapen" etc.
Moralistisch? misschien, maar dat toch liever dan cynisch
groet!
Gert Veurink



BramtK

Mag ik het eens in dit licht zetten? 'Tragedy of the commons', een theorie uit de milieukunde. Een hedendaags voorbeeld daarvan is visvangst; in feite is vis voor iedereen beschikbaar (common) en velen proberen daar dan ook de kost mee te verdienen. Dat heeft als gevolg dat vis steeds schaarser wordt, de prijzen gaan omhoog en meer vissers proberen daarvan te profiteren. Uiteindelijk wordt de concurrentie moordend; steeds minder vis en steeds grotere investeringen om dat kleine beetje nog te voorschijn te halen (vandaar het steeds groter wordende vermogen van vissersschepen). Die investeringen nopen echter wel weer tot terugverdienen, grotere inspanningen en uiteindelijk is de vis op.

Naar analogie van de zeldzame vogel is het onduidelijk wie de autoriteit is op het gebied van visvangst, is die autoriteit aanvankelijk terughoudend in het stelen van maatregelen, zijn die maatregelen uiteindelijk onvoldoende om het tij te keren (zie uitgestorven Kabeljauwpopulaties in Canadese wateren), gaat iedereen steeds een stapje verder als iemand hem is voorgegaan en worden kritische geluiden tegengesproken en genegeerd. Bekende reacties zijn dan natuurlijk 'ik ben niet de enige, hij heeft ook schuld' en 'het is helemaal niet zo erg als ze zeggen, wie heeft er nou verstand van'.

De 'vis is op' staat in dit geval natuurlijk gelijk aan 'de vogel is weg'. Geen rampen van dezelfde omvang, maar nu ook niet iets om te bagatelliseren. In ieder geval niet naar mijn mening. Voor wat betreft de vraag of de vogel nu wel of niet is weggevlogen doordat er te veel vogelaars/fotografen waren; niemand weet het zeker, maar ik denk dat je het risico zoveel mogelijk zo moeten vermijden/beperken.

Excuus voor deze lezing, maar ik denk dat het nuttig is om vragen op basis hiervan te formuleren. Bij wijze van voorzet:

Bestaat er een autoriteit die dit soort twitches in goede banen kan leiden, die de 'vissers' kan leiden, die desnoods per twitch maatregelen kan nemen om dat doel te bereiken en die mensen kan aanspreken als zij zich niet naar dat doel gedragen?

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

Rinie van Reenen

CiteerBestaat er een autoriteit die dit soort twitches in goede banen kan leiden, die de 'vissers' kan leiden, die desnoods per twitch maatregelen kan nemen om dat doel te bereiken en die mensen kan aanspreken als zij zich niet naar dat doel gedragen?
1. Er is natuurlijk geen twitchers-instantie met wettelijk gezag.
2. Boa's hebben wel gezag, maar zijn natuurlijk niet van zins om als reguleerder op te gaan treden. Tenzij hun terrein gevaar loopt.
3. Je zou de AID in kunnen schakelen.
4. Er zijn natuurlijk wel instanties wiens woord bovengemiddeld zwaar telt (DBA; misschien onderhand waarneming.nl? ;)), maar die kunnen hooguit adviseren.

Dus toch: tijd voor een TM: TwitchersMarechaussee.
Groet, Rinie van Reenen

Edwin Russer

CiteerDus toch: tijd voor een TM: TwitchersMarechaussee.

Doet mij denken aan de DBA-weken op Texel eind jaren tachtig. Toen liep er ook een soort TwitchersMarechaussee-mannetje rond die al weken van te voren wist dat die verfoeilijke twitchers weer naar het eiland kwamen. Oh wee, als je je letterlijk één stap buiten de paden bij de tuintjes begaf. Dan werd je onherroepelijk op de bon geslingerd. Ik heb dat ook mogen ervaren, maar nooit de bon thuis gekregen B)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

TwitchersMarechaussee, leuk woord voor galgje.................

Maar goed, ik meen ergens in dit topic (of het andere topic over Dwerguil) ergens gelezen te hebben dat de terreinbeheerder in eerste instantie eigenlijk niet wou gaan kijken omdat "men" huiverig was om wat ze zouden aantreffen; het "gedrag" van de twitchers was al vooruit gesneld. Echter, de terreinbeheerder is wel gaan kijken en vond dat het allemaal op zich goed ging.

Ik denk als iedereen de gedragsregels op de DBA-site en op waarneming.nl doorleest en zich er ook aan houden we een aardig eind op weg zijn. En als dan de vogellijnbeheerders/admins van waarneming.nl ook nog eens de mensen op het hart drukt zich te houden aan de regels, wat moet/wil/kan je dan nog meer?

Bij een hoop twitches gebeurd wel wat, wat niet door de beugel kan. Zomaar wat voorbeeldjes:
- de massahysterie bij de Blauwstaart waarbij mensen ondersteboven werden gelopen en het befaamde "gat-in-hek-incident",
- het ongevraagd betreden van het erf van de manege op het moment dat de Kroonboszanger naar de overkant van de weg was gevlogen, terwijl de eigenaar bij lokalen bekend staat om zijn agressie,
- het plattrappen van het duindoornperceel in het verboden gebied van  duingebied Meijendel waar in 1990/1991 een Bruine Boszanger zat (die vanaf het pad ook goed was te zien),
- het gedoe rondom het betreden van de tuin waar de Humes' Bladkoning zich bevond in Oosterbeek,

Er zijn ook goede dingen gebeurd in mijn optiek, waar iedereen zich voorbeeldig gedroeg:
- de excursie naar de Grijze Wouw in het Amsterdamse Veld
- de excursie naar de steltstrandloper in de Blauwe Kamer

En zo zijn er natuurlijk nog heel veel voorbeelden te noemen waar het goed en slecht is gegaan.  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

#105
CiteerEr zijn ook goede dingen gebeurd in mijn optiek, waar iedereen zich voorbeeldig gedroeg:
- de excursie naar de Grijze Wouw in het Amsterdamse Veld
- de excursie naar de steltstrandloper in de Blauwe Kamer

En zo zijn er natuurlijk nog heel veel voorbeelden te noemen waar het goed en slecht is gegaan.
Helemaal mee eens, ik denk ook aan excursies voor mindere goden, zoals:
- vorig jaar de excursie in Kwintsheul naar een Nachtzwaluw in een achtertuin
- lang geleden een excursie in de Biesbosch naar de eerste twitchbare Cetti's zanger sinds jaren (kunnen we ons nu niet meer voorstellen).
- ook bij libellen gebeuren dergelijke dingen: excursies naar zeldzame soorten (soms in afgesloten gebieden), zoals sierlijke witsnuitlibel (waarbij ik mezelf ook net helemaal volgens de regels heb gedragen, maar vervolgens wel de excursie heb helpen organiseren  :huh:  -  ben dus ook niet roomser dan de paus), Oostelijke witsnuitlibel en Donkere waterjuffer.

Gert Veurink

CiteerHelemaal mee eens, ik denk ook aan excursies voor mindere goden, zoals:
(...)  sierlijke witsnuitlibel, Oostelijke witsnuitlibel en Donkere waterjuffer.

?
Ik hoop toch wel Johan dat dat derde streepje niet meer onder de mindere goden valt maar dat je samengevat bedoelde te zeggen "bij mindere goden en ook bij libellen"...  ;)

groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citeer
CiteerHelemaal mee eens, ik denk ook aan excursies voor mindere goden, zoals:
(...)  sierlijke witsnuitlibel, Oostelijke witsnuitlibel en Donkere waterjuffer.

?
Ik hoop toch wel Johan dat dat derde streepje niet meer onder de mindere goden valt maar dat je samengevat bedoelde te zeggen "bij mindere goden en ook bij libellen"...  ;)
euh.... ja! Dat bedoelde ik1 :huh:  ;)  

Weia

Het is juist uitstekend als dit soort discussies telkens weer gevoerd worden. Er is nu eenmaal voortdurend instroom van nieuwelingen die naar zeldzaamheden gaan kijken (door ondermeer waarneming.nl) en ik vermoed dat een deel van de nieuwelingen geen benul heeft van het feit dat er gedragsregels op de dba-site, deze site en bij birdpix staan. Dus zo'n discussie is het tegendeel van 'kansloos'.

De vogel is weg en het zou kunnen dat er een procentje verstoring bij meegeholpen heeft. Stel dat het 3% is en stel dat dit het gemiddelde bij alle twitches is, dan wordt 1 op de 30 megatwitches voor de laatkomers verpest door de eerderen. Maar zo houden?

Als bij een twitch 100% van de aanwezigen 100% van de tijd op de paden blijft krijgt twitchen een heel goede naam, leidt dat tot meer aandacht voor vogels enzovoort. Het is echter geen 100%, ook deze keer niet. Misschien is het 90 of 95 of 99, maar het zóu 100 kunnen zijn. Of omgekeerd: de slechte klank die twitchen soms heeft komt door de missende 10%, 5% of 1%. Gezamenlijk eraan werken dat dat 0% wordt. Lijkt me.

Naast de eventuele verstoring van het uiltje heeft ook het bos heel wat meegemaakt aan benzinedampen en padverslemping. Als ik de haast hitsige berichten mag geloven over hoe je bij het uiltje kon komen, dan is het afschuwelijk om 1, 2 of 3 kilometer te moeten lopen. Dus er kan nog bij: als 100% van de twitchers met het openbaar vervoer gaat krijgt twitchen helemaal een zeer goede naam.

Laatste losse opmerking: ik ben libellen-admin maar als ik over vogels wat opmerk weet waarneming.nl niet dat ik dan 'uit functie' ben en komt toch dat bordje 'admin' bij mijn berichtje te staan...

(PS voor Edwin: ik was een paar keer bij de sibtjif van De Bilt in trainingspak. Oei!)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

P1234

Citeer

Dus toch: tijd voor een TM: TwitchersMarechaussee.
Ik stel voor dat we bij de volgende massatwitch gaan collecteren voor de aanschaf van stroomstootwapens en pepperspray. Alleen mannen (m/v) van meer dan 2 meter, met kaalgeschoren hoofd en van onberispelijk gedrag mogen solliciteren!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

CiteerPS voor Edwin: ik was een paar keer bij de sibtjif van De Bilt in trainingspak. Oei!)

Oeps, dan heb ik hopelijk geen ruzie met je vader gehad :lol:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Tim de Boer

CiteerDus er kan nog bij: als 100% van de twitchers met het openbaar vervoer gaat krijgt twitchen helemaal een zeer goede naam.

Zou erg gezellig zijn! kom zelden vogelaars tegen als ik met de trein kom en dan zijn er op de twitch zelf ineens heel veel :D
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

jvdlaan

Citeer
Citeer

Dus toch: tijd voor een TM: TwitchersMarechaussee.
Ik stel voor dat we bij de volgende massatwitch gaan collecteren voor de aanschaf van stroomstootwapens en pepperspray. Alleen mannen (m/v) van meer dan 2 meter, met kaalgeschoren hoofd en van onberispelijk gedrag mogen solliciteren!
Ik ben meer voor de Ghandi / Martin Luther King aanpak. Ik ga dus de volgende keer voor de fotografen liggen!

Edwin Russer

CiteerIk stel voor dat we bij de volgende massatwitch gaan collecteren voor de aanschaf van stroomstootwapens en pepperspray. Alleen mannen (m/v) van meer dan 2 meter, met kaalgeschoren hoofd en van onberispelijk gedrag mogen solliciteren!

Nou, dan kom ik al aardig in de buurt. In ieder geval zo goed als een een kale kop, 1.85 en redelijk zwaar gebouwd. Geen strafblad en heb alleen geen ervaring als uitsmijter :D Ik neem aan dat de bijhorende attributen door de DB worden gesponserd :)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Weia

#114
CiteerNou, dan kom ik al aardig in de buurt. In ieder geval zo goed als een een kale kop, 1.85 en redelijk zwaar gebouwd. Geen strafblad en heb alleen geen ervaring als uitsmijter :D Ik neem aan dat de bijhorende attributen door de DB worden gesponserd :)
Dan krijg jij ook een traningspak! (Mijn pa is al heel lang dood hoor. En sloop altijd net zo lang richting vogel tot ie opvloog...)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Edwin Russer

Citeer
CiteerNou, dan kom ik al aardig in de buurt. In ieder geval zo goed als een een kale kop, 1.85 en redelijk zwaar gebouwd. Geen strafblad en heb alleen geen ervaring als uitsmijter :D Ik neem aan dat de bijhorende attributen door de DB worden gesponserd :)
Dan krijg jij ook een traningspak! (Mijn pa is al heel lang dood hoor.)
Oke, mijn oprechte excuses. Dat kon ik natuurlijk niet weten en als je er prijs op stelt dan zal ik mijn reactie onmiddelijk verwijderen.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

ArjenDrost †

Citeer
Citeer

Dus toch: tijd voor een TM: TwitchersMarechaussee.
Ik stel voor dat we bij de volgende massatwitch gaan collecteren voor de aanschaf van stroomstootwapens en pepperspray. Alleen mannen (m/v) van meer dan 2 meter, met kaalgeschoren hoofd en van onberispelijk gedrag mogen solliciteren!
Ha, dan hoef ik alleen m'n kop nog kaal te scheren (al gebeurt dat vanzelf ook al wel). 2m red ik wel, en kan ook wel een verklaring van goed gedrag overleggen :-)

Edwin Russer

#117
Is dit beestje nu wel of niet schuw.

http://www.grasduinen.nl/nieuws/nieuws.asp?id=1513

En de eerste filmpjes.

http://www.xrobot.com/list.php?q=dwerguil

EDIT: Op dit filmpje lijkt de vogel zich ook niets van het flitsen zich maar iets aan te trekken.

http://www.xrobot.com/video/UOY4A3oYLvc/Dw...-Pygmy-Owl.html

Dit ziet er toch redelijk gedisciplineerd uit.

http://www.pbase.com/image/92873675
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

birdingholland

CiteerNou, dan kom ik al aardig in de buurt. In ieder geval zo goed als een een kale kop, 1.85 en redelijk zwaar gebouwd. Geen strafblad en heb alleen geen ervaring als uitsmijter

Mmm, ik wás vroeger uitsmijter en mis dat eigenlijk helemaal niet.
Jan, ik kom naast je liggen OK?

Edwin Russer

CiteerMmm, ik wás vroeger uitsmijter en mis dat eigenlijk helemaal niet.

Dan kun je in ieder geval mij de kneepjes van het vak nog bijleren.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2