Mag ik het eens in dit licht zetten? ‘Tragedy of the commons’, een theorie uit de milieukunde. Een hedendaags voorbeeld daarvan is visvangst; in feite is vis voor iedereen beschikbaar (common) en velen proberen daar dan ook de kost mee te verdienen. Dat heeft als gevolg dat vis steeds schaarser wordt, de prijzen gaan omhoog en meer vissers proberen daarvan te profiteren. Uiteindelijk wordt de concurrentie moordend; steeds minder vis en steeds grotere investeringen om dat kleine beetje nog te voorschijn te halen (vandaar het steeds groter wordende vermogen van vissersschepen). Die investeringen nopen echter wel weer tot terugverdienen, grotere inspanningen en uiteindelijk is de vis op.
Naar analogie van de zeldzame vogel is het onduidelijk wie de autoriteit is op het gebied van visvangst, is die autoriteit aanvankelijk terughoudend in het stelen van maatregelen, zijn die maatregelen uiteindelijk onvoldoende om het tij te keren (zie uitgestorven Kabeljauwpopulaties in Canadese wateren), gaat iedereen steeds een stapje verder als iemand hem is voorgegaan en worden kritische geluiden tegengesproken en genegeerd. Bekende reacties zijn dan natuurlijk ‘ik ben niet de enige, hij heeft ook schuld’ en ‘het is helemaal niet zo erg als ze zeggen, wie heeft er nou verstand van’.
De ‘vis is op’ staat in dit geval natuurlijk gelijk aan ‘de vogel is weg’. Geen rampen van dezelfde omvang, maar nu ook niet iets om te bagatelliseren. In ieder geval niet naar mijn mening. Voor wat betreft de vraag of de vogel nu wel of niet is weggevlogen doordat er te veel vogelaars/fotografen waren; niemand weet het zeker, maar ik denk dat je het risico zoveel mogelijk zo moeten vermijden/beperken.
Excuus voor deze lezing, maar ik denk dat het nuttig is om vragen op basis hiervan te formuleren. Bij wijze van voorzet:
Bestaat er een autoriteit die dit soort twitches in goede banen kan leiden, die de ‘vissers’ kan leiden, die desnoods per twitch maatregelen kan nemen om dat doel te bereiken en die mensen kan aanspreken als zij zich niet naar dat doel gedragen?
Bram