Prachtlynxspin, driestreepspin en herfsthangmatspin

Gestart door zakdrager, juni 15, 2018, 04:22:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Gesleept uit de (struik)hei op 13 juni op de Hoge Hoenderberg (gemeente Groesbeek). Van de prachtlynxspin heb ik er twee gesleept. Ik denk dat ze wel kloppen maar graag bevestiging. Ze waren allemaal 4 mm behalve de herfsthangmatspin (3 mm).

De driestreepspin is een volwassen vrouwtje. De herfsthangmatspin is subadult en de prachtlynxspinnen volgens mij ook. Is al te zien of dit mannetjes of vrouwtjes zijn?

Ik heb overal (veel) meer foto's van.

Groet, Henk

Frank van de Putte

Die laatste zou weleens Linyphia tenuipalpis (Grote heidehangmatspin) kunnen zijn, met een vraagteken.
Groetjes,

Frank van de Putte


zakdrager

Ik zie nu dat die wel heel erg zeldzaam is. Dan zou het misschien lonen om er meer tijd in te stoppen.
Ik plaats in ieder geval wat meer foto's. Zijn alleen de adulten op basis van genitalien te onderscheiden van de herfsthangmatspin of zijn er ook (secundaire) kenmerken waarmee subadulten te onderscheiden zijn?

Groet, Henk

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

johanb.

Is niet heel betrouwbaar volgens mij, zelfs op de voorbeeldfoto heeft L. tenuipalpis 4 stekels op de rechter femur I.
En ik ben verschillende volwassen vrouwtjes L. triangularis tegen gekomen die ook nog maar drie stekels hadden.
Groet,
      Johan

Frank van de Putte

Die L.tenuipalpis was ook meer een vermoeden, ik ken die soort zelf niet! Maar in open heidegebieden vind je volgens mij niet zo veel Herfsthangmatspinnen..
Maar dit is een jonkie, en die kunnen waarschijnlijk overal verzeild raken.

Ik dacht eigenlijk dat L.tenuipalpis (zomer) eerder volwassen was dan L.triangularis (herfst), maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb. :-\

Hoe zeldzaam die soort is, is denk moeilijk vast te stellen, vanwege de grote gelijkenis met een hele algemene lookalike. Het zou zomaar kunnen dat er tussen alle ingevoerde Herfsthangmatspinnen op Waarneming.nl een aantal Grote Heidehangmatspinnen zitten...
Groetjes,

Frank van de Putte

zakdrager

Geen hard kenmerk maar de bestekeling van femur 1 klopt met tenuipalpis. Ook het biotoop klopt (heideveld op een Zuidwest-georienteerde helling).
Jullie reacties overziende, en omdat de informatieinhoud dan groter is, hou ik het op een onzekere Grote heidehangmatspin.

Dank voor jullie reacties.

Groet, Henk