Oude kale Gewone wimperzwammen? Nee, Okerbruin beekschijfje - Pach. babingtonii

Gestart door Jan Knuiman, juni 06, 2018, 21:43:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Knuiman

Bij het bekijken van een groepje Gewone wimperzwammen, viel mijn oog op een stel bruine schijfjes (zie foto). Merkwaardig is dat ik aan de bruine schijfjes geen haar kan ontdekken, maar dat de sporenmaten van die bruine schijfjes (18-22 x 11-14 micron) nagenoeg hetzelfde zijn als die van de Gewone wimperzwammetjes ernaast (18-21 x 11-13 micron). Verder vielen bij veel sporen van de bruine schijfjes twee grote guttuli op, dit in tegenstelling tot de vele kleine bij de Gewone wimperzwammetjes. Alleen de laatste microscoopfoto is van de Gewone wimperzwam. Gaat het hier om oude kaalgeworden Gewone wimperzwammen, en zo ja, waar zijn dan de haren gebleven?

Groet, Jan

wimperzwam

Zeker geen oude wimperzwammen. Kijk eens naar soorten uit het geslacht Pachyella bv. P. babibingtonii, o.a. gemakkelijk te herkennen aan de bouw van het receptaculum.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Bedankt Henk. Ik zoek verder.

Groet, Jan

Jan Knuiman

Het was wel even zoeken naar beschrijvingen van Pachyella babingtonii, maar uiteindelijk vond ik toch wat interessante referenties. De meest duidelijke illustratie vond ik die van Oluna en Adolf Ceska op http://mushroomobserver.org/image/show_image/423163?obs=166143 . Daarnaast heb ik informatie geraadpleegd afkomstig van Spooner, The larger cup fungi in Britain - part 2, Field Mycology 2(1), 2001, 17-20 en van Pfister, The psilopezioid fungi IV. The genus Pachyella (Pezizales), Can J Bot, 51, 1973, 2009-2023.

Beschrijving
Vruchtlichaampjes kleiner dan 10 mm en aan de onderkant grotendeels aan het substraat (wilg) gehecht. De wilgentakken lagen op zeer drassige bodem en waren erg vochtig en vrijwel geheel verrot. Buitenlaag van het vruchtlichaam tamelijk stevig, van binnen geleiachtig.
Hymenium met parafysen aan de top knotsvormig verdikt en geelbruin gekleurd, ruim boven de asci uitstekend. Asci deels blauw en bruingeel verkleurend met I2/KI.
Medullair excipulum bestaande uit dun gevlochten hyfen (textura intrica), sterk gelatineus. Ectal excipulum met bolvormige cellen (textura globulosa) en met verspreid sommige cellen eindigend in haarachtige structuren zonder dat er sprake is van een pallisadestructuur. Het geheel ingebed in een geleiachtige substantie. Zie ook de foto's.
Sporen: ellipsvormig met afgeronde uiteinden, glad, gepuncteerd (zichtbaar in katoenblauw/melkzuur), met afmetingen in water 18-22 x 11-14 micron en twee guttuli.

Zijn er nog belemmeringen om deze bruine schijfjes te benoemen als Pachyella babingtonii?


Groet, Jan

wimperzwam

De foto van de cellen van het receptaculum is typisch voor P. babingtonii, eindcel circa rond met duidelijk aanhangsel. Dus wat mij betreft geen belemmering. Heb zelf deze soort ook al een paar keer gevonden samengroeiend met de Gewone wimperzwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Henk, bedankt voor je assist op maat en je bevestiging.

Groet, Jan

Melchior van Tweel

Citaat van: wimperzwam op juni 07, 2018, 20:42:14 PM
De foto van de cellen van het receptaculum is typisch voor P. babingtonii, eindcel circa rond met duidelijk aanhangsel. Dus wat mij betreft geen belemmering. Heb zelf deze soort ook al een paar keer gevonden samengroeiend met de Gewone wimperzwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.
Zou dat toeval zijn of een ecologische functie?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Dat is natuurlijk altijd de vraag. Ik vind echter beide soorten ook zonder dat er de andere in de buurt is. De soorten houden in ieder geval van nat liggend hout waarbij P. babingtonii veel zeldzamer is.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Melchior van Tweel

Ik blijf het fascinerend vinden als twee verschillende soorten vaak bij elkaar en door elkaar heen groeien.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam