Het is niet makkelijk. Welke soort eend heb ik hier gefotografeerd?

Gestart door frans en Martine, juni 13, 2018, 21:12:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

frans en Martine

Dat valt nog niet mee. Hoewel ik een redelijk vogelboek heb(anwb vogelgids van europa) krijg ik niet alles meteen goed op naam.

Zo ook bij deze drie eenden. Welke is het en waarom is dat zo?
Ik neig bij nader inzien naar een krakeend man(?)

Met vriendelijke groet een lerende vogelaar.

Groet,

Frans

Let niet op de kleuren. Die staan niet goed blijkbaar.



HPM

Herman van der Meer

Menno

Mannetje linksvoor is in de rui, maakt het er ook niet makkelijker op  ;)
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

frans en Martine

Misschien zou het ook wel een stuk makkelijker voor mij worden om eens met een ervaren vogelaar mee te lopen. Echter ik heb een behoorlijke hoorbeperking en dat vraagt wel wat van de tegenpartij. Maar het geeft niet. Zo komen we er ook wel.

Bedankt voor de antwoorden.

Groet,

Frans

HT

Citaat van: frans en Martine op juni 14, 2018, 17:08:17 PM
Misschien zou het ook wel een stuk makkelijker voor mij worden om eens met een ervaren vogelaar mee te lopen. Echter ik heb een behoorlijke hoorbeperking en dat vraagt wel wat van de tegenpartij. Maar het geeft niet. Zo komen we er ook wel.

Bedankt voor de antwoorden.

Groet,

Frans

Als je maar op pad blijft ga je ongetwijfeld vrienden maken met veel vogelkennis. Ondertussen veel in je vogelboek blijven kijken!
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Roy Schroor

Voer je de waarneming ook in?

Zou je daarnaast kunnen beargumenteren tussen welke soorten je twijfelde en waarom? Dan kunnen we je al stukken verder helpen dan alleen de soortnaam voorzeggen.
Met vriendelijke groet,
Roy

frans en Martine

Citaat van: Roy Schroor op juni 14, 2018, 19:10:20 PM
Voer je de waarneming ook in?

Zou je daarnaast kunnen beargumenteren tussen welke soorten je twijfelde en waarom? Dan kunnen we je al stukken verder helpen dan alleen de soortnaam voorzeggen.

Een goed punt!

Ik ging al half voor een krakeend omdat ik al eerder krakeenden heb gezien.  Echter de eend linksvoor met de kleurschakels op de rug maakte dat ik ging twijfelen.

Waar ik veel moeite mee heb is de kenmerken herkennen vanuit mijn vogelboek naar de praktijk. Daarom is mijn stelregel dat ik zoveel mogelijk de vogel eerst fotografeer om hem daarna thuis op mijn gemak op naam te brengen. Ik zal ook een stappenplan moeten maken om tot een betere herkenning te kunnen komen. Nog te snel overkomt mij de volle overtuiging dat het de goede naam is. Impulsief.


Roy Schroor

Citaat van: frans en Martine op juni 15, 2018, 19:27:48 PM
Ik ging al half voor een krakeend omdat ik al eerder krakeenden heb gezien.  Echter de eend linksvoor met de kleurschakels op de rug maakte dat ik ging twijfelen.

Die is inderdaad, zoals Menno al opmerkte, in de rui en zal daardoor wat atypisch overkomen.

Citaat van: frans en Martine op juni 15, 2018, 19:27:48 PM
Waar ik veel moeite mee heb is de kenmerken herkennen vanuit mijn vogelboek naar de praktijk. Daarom is mijn stelregel dat ik zoveel mogelijk de vogel eerst fotografeer om hem daarna thuis op mijn gemak op naam te brengen. Ik zal ook een stappenplan moeten maken om tot een betere herkenning te kunnen komen. Nog te snel overkomt mij de volle overtuiging dat het de goede naam is. Impulsief.

Bij dit soort relatief "makkelijke" (vergeleken met andere soorten / soortparen) vogels is dat laatste juist waar je uiteindelijk naartoe wilt. Dat kun je echter pas doen als je ook zeker weet dat je iets zeker weet, en dat is nog knap lastig. Zoals je het nu doet is een prima werkwijze, dan kun je in alle rust de kenmerken oefenen en vergelijken met de plaatjes in je boekje. Bedenk daarbij dat in je vogelboek vaak maar 1 of 2 plaatjes staan terwijl de werkelijke variatie in kleden natuurlijk veel groter is (deze krakeend is daar een prima voorbeeld van). Als je daar wat handiger in wordt kun je het ook in het veld vaker gaan toepassen. Voor mij geeft het juist de meeste voldoening als je alles al weet te determineren terwijl je er nog naar kijkt. Met voldoende kijken, oefenen en vooral de wil om het te leren zul je al een heel eind komen, dus ga zo door! :duim:
Met vriendelijke groet,
Roy

frans en Martine

Citeer

Bij dit soort relatief "makkelijke" (vergeleken met andere soorten / soortparen) vogels is dat laatste juist waar je uiteindelijk naartoe wilt. Dat kun je echter pas doen als je ook zeker weet dat je iets zeker weet, en dat is nog knap lastig. Zoals je het nu doet is een prima werkwijze, dan kun je in alle rust de kenmerken oefenen en vergelijken met de plaatjes in je boekje. Bedenk daarbij dat in je vogelboek vaak maar 1 of 2 plaatjes staan terwijl de werkelijke variatie in kleden natuurlijk veel groter is (deze krakeend is daar een prima voorbeeld van). Als je daar wat handiger in wordt kun je het ook in het veld vaker gaan toepassen. Voor mij geeft het juist de meeste voldoening als je alles al weet te determineren terwijl je er nog naar kijkt. Met voldoende kijken, oefenen en vooral de wil om het te leren zul je al een heel eind komen, dus ga zo door! :duim:

Bedankt voor je bijdrage. We gaan ons best doen om het op die manier een betere herkenning te krijgen.
Leuk ook om niet alles te willen voorzeggen! Goed om ook eerst zelf een paar kenmerken aan te geven waarom je tot dat soort ben gekomen. Dat leert beter dan voorkauwen.

Groet,