Een vervolgje op Veiligheid in het bos

Gestart door frans en Martine, juni 13, 2018, 20:10:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

frans en Martine

Na aanleiding van een oud topic"Veiligheid in het bos"

Interessant verhaal. Ik wandel ook heel veel in het bos en overige natuurgebieden. Ik las ook over bedreigingen en dergelijke.

Al een een aantal jaren geleden mee gemaakt. Ik sta ergens in de duinen en zie wat roodbruin iets op een wat rare hoogte. Ik pak mijn verrekijker erbij en verhipt: ik staar naar een naakt lijf dat daar lag te zonnen. Nu is dat niet zo raar.. Echter dat mocht daar niet. Ik liep op een ruime afstand en redelijk tussen de varens en verder in gedekte kleuren(geen camouflage). Ik koos er op dat moment voor om mij om te draaien en geruisloos weer weg te gaan. Een verrekijker en een flinke camera waren een evt aanvaring niet waard.

Ik las ook dat sommige met een jachtmes op pad gaan. Echter wil ik waarschuwen dat een mes een wapen wordt(buiten proportioneel) en je dus al snel aan het kortste eind gaat trekken. Wat kunnen we wel doen? Zover mijn kennis strekt moet je eerst achteruit. Een aantal keren waarschuwen dat je overgaat op geweld. Sta je eenmaal tegen een boom of hindernis en geen kant meer uit kunt daarna pas mag je losgaan. Dan wordt het zelfverdediging en mag je proportioneel geweld gebruiken dat evenredig is aan wat op jouw wordt toegepast.

Maar het blijft wel een minder prettige gebeurtenis die je dagje/avondje danig kan verpesten.

Mijn vraag is hoe zijn andere op zo'n situatie voorbereid?

Persoonlijk heb ik mijn monopod en een mobiel die met 3 snelle klikken op noodoproep overgaat. Hij maakt foto's, neemt op en stuurt een gpscoordinaat uit naar 5 ontvangers.

Het is niks om midden in een bos te staan met spullen die soms meer dan een maandsalaris kosten en je deze nog eens moet gaan verdedigen. Dat laat je je niet zomaar ontnemen.

Met vriendelijke groet,
Frans

Oenanthe

#1
Ik ben altijd ongewapend in de natuur en heb geen maatregelen ter waarschuwing van anderen getroffen. Een enkele keer tref ik mensen in verboden gebied aan. Ik spreek hen daarop op zo rustig mogelijke toon aan en dat heeft vrijwel altijd het gewenste effect. Bedreigd ben ik gelukkig nog nooit, maar ik ken mensen die andere ervaringen hebben.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

SlechtValk

Citaat van: frans en Martine op juni 13, 2018, 20:10:49 PM
Persoonlijk heb ik mijn monopod en een mobiel die met 3 snelle klikken op noodoproep overgaat. Hij maakt foto's, neemt op en stuurt een gpscoordinaat uit naar 5 ontvangers.

Ik ben heel benieuwd hoe je deze mobiel zodanig hebt ingesteld dat deze acties ondernomen worden...
heb je daar specifieke apps voor gebruikt oid?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frans en Martine

Citaat van: SlechtValk op december 16, 2018, 17:35:50 PM
Citaat van: frans en Martine op juni 13, 2018, 20:10:49 PM
Persoonlijk heb ik mijn monopod en een mobiel die met 3 snelle klikken op noodoproep overgaat. Hij maakt foto's, neemt op en stuurt een gpscoordinaat uit naar 5 ontvangers.

Ik ben heel benieuwd hoe je deze mobiel zodanig hebt ingesteld dat deze acties ondernomen worden...
heb je daar specifieke apps voor gebruikt oid?

Mijn excuus dat het antwoord zo lang op zich heeft laten wachten.

Mijn mobiel heeft via android een mogelijkheid noodoproep te doen. Ik moet daarvoor heel snel 3 keer een knop indrukken aan de zijkant van mijn mobiel. Is te vinden onder het kopje S.O.S. Hierin kun je een aantal contacten invoeren die gealarmeerd worden bij een oproep.

Mijn excuus dat ik zo laat reageer.

Ik heb dit keer even de notificatie aan gezet