Skelet van welke muis?

Gestart door yvesv, juni 06, 2018, 14:24:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157948955
onzeker Huismuis - Mus musculus gezien op 2018-04-11 Leiden - Merenwijk
Foto's:






Toelichting:
Skelet gevonden in schuurtje bij schoonmaak. Is hieruit nog af te leiden wat het precies geweest is?
bij voorbaat dank Yves van de Vijver

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Graag de waarneming nog even op zeker zetten...
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Is niet een skelet maar een schedel.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op juni 12, 2018, 19:45:22 PMIs niet een skelet maar een schedel.

Schedel = onderdeel skelet.

Grote kans dat er bij deze waarneming meer is aangetroffen dan alleen deze boven- en onderkaak...
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juni 06, 2018, 14:44:18 PMHuismuis klopt.

Citaat van: H Timans op juni 12, 2018, 21:07:54 PMWaarom geen bosmuis?

Welke kenmerken zie jij die wijzen op bosmuis?

Of is dit een vraag 'ter leringhe ende vermaeck'?
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juni 06, 2018, 14:44:18 PMHuismuis klopt.

Citaat van: H Timans op juni 12, 2018, 21:07:54 PMWaarom geen bosmuis?

Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2018, 21:11:34 PMWelke kenmerken zie jij die wijzen op bosmuis?

Of is dit een vraag 'ter leringhe ende vermaeck'?


Antwoord:

Er zijn twee kenmerken zichtbaar die 100% wijzen op huismuis.
- aanwezigheid van een inkeping in de snijtanden van de bovenkaak;
- vorm achterrand onderkaak.

Ugh.
(Lees: ik heb gezegd)


Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Ben gewoon benieuwd. Ik keek zelf even in de mooie Veldgids Europese Zoogdieren en ging puur op de plaatjes af, want er is hier een gebrek aan meetgegevens. Deze verschillen zijn volgens mij het belangrijkst:
- Huismuis heeft een plattere hersenpan dan bosmuis. Dit vind ik lastig te zeggen o.b.v. de foto omdat het perspectief niet helemaal verticaal staat, maar met een hoek. Ik meen toch een lichte bolling te zien -> Bosmuis, maar ben daar niet zo zeker van.
- Het bot dat de oogkas vormt begint pas later (als vanaf de achterkant van de schedel begint) met de bocht en is ook dieper dan bij huismuis. Op de foto vind ik dat dit bot een flinke bocht maakt, niet nogal horizontaal zoals huismuis. Dus puntje voor bosmuis.
- Huismuis heeft van de zijkant groeven in de snijtanden van de bovenkaak, bosmuis niet. -> kan ik zo snel niet ontdekken... puntje voor bosmuis.
- Dan is er nog het bot waarvan ik de naam niet weet die bij bosmuis loodrecht naar beneden gaat en bij huismuis met een mooie bocht. Deze heb ik even aangegeven met een foto. Deze moet even uploaden naar de drive dus die voeg ik zometeen nog toe (voor nu beschrijf ik het als het bot dat aan het bot van punt 2 vastzit en rechtsomlaag gaat naar de bovenkaak toe)-> puntje voor bosmuis.

Ben geen expert, en wellicht skip ik belangrijke kenmerken die jij wel ziet, maar deze kenmerken vind ik relevant. De andere vind ik geen uitsluitsel bieden. Maar daar kan ik steken laten liggen. Met deze vergelijking kom ik dus eerder uit op bosmuis.

Dit is waarom ik even vraag waarom je Huismuis zegt.
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

#9
Citaat van: H Timans op juni 12, 2018, 21:38:47 PMDit is waarom ik even vraag waarom je Huismuis zegt.

Zie antwoorden hierboven. Schedeltje is dus 100% zeker van huismuis.

(Dus los van wat je meent te kunnen opmaken uit de soortbeschrijvingen in de 'mooie Veldgids Europese Zoogdieren' en de 'selectieve' selectie van schedelkenmerken hieruit...)

(En ja, inderdaad een nogal knorrige reactie, maar dat in dit geval vooral een reactie op iemand die met allerlei onzin-kenmerken komt die laten zien dat ie niet echt weet waar ie het over heeft  B) )
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

had dit hele bericht geschreven, dus ging het niet hertypen toen ik zag dat je een reactie had gegeven  :rolleye: . Als die tand 100% sleutelkenmerk is dan leg ik mij erbij neer. Vindt die kaakcurve die je mooi aangegeven hebt wel meer wijzen op bosmuis eerlijk gezegd. Huismuis heeft volgens mij meer een halve ovaal in plaats van halve cirkel. Foto's zijn nog steeds aan het uploaden....
Mvg Harold Timans

H Timans

Heb jij dan nog een goede bron voor dit soort dingen? Of is dit gewoon heel veel veldervaring (beste bron)?
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Citaat van: H Timans op juni 12, 2018, 21:47:47 PMHeb jij dan nog een goede bron voor dit soort dingen? Of is dit gewoon heel veel veldervaring (beste bron)?

Praktijkervaring (lees: veel braakballen pluizen) is zeker handig bij dit soort determinaties...
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

En nu willen die foto's er niet in... te groot bestand.
Citaat van: Rob Koelman op juni 12, 2018, 21:52:11 PM
Citaat van: H Timans op juni 12, 2018, 21:47:47 PMHeb jij dan nog een goede bron voor dit soort dingen? Of is dit gewoon heel veel veldervaring (beste bron)?

Praktijkervaring (lees: veel braakballen pluizen) is zeker handig bij dit soort determinaties...
Tja... dan is lang staren naar een veldgids dus echt niet genoeg...
Mvg Harold Timans

H Timans

Mvg Harold Timans