Hoofdmenu

Fonteinkruid?

Gestart door H Timans, juni 12, 2018, 22:23:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ben hier niet zeker van:

https://waarneming.nl/waarneming/view/158015766
onzeker Tenger fonteinkruid - Potamogeton pusillus gezien op 2018-06-07 Hilversum - Zanderij Crailo
Foto's:




Toelichting:
Opsmapp dacht aan een ruppia.
bij voorbaat dank Harold Timans
Mvg Harold Timans

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Ton van Haaren

Zeker een potamogeton maar ik neig sterk naar haar-
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

H Timans

Nu hebben we 3 kandidaten...
Mvg Harold Timans

Ton van Haaren

Ik kan Ruppia wel uitsluiten.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

nielseimers

Smalbladige fonteinkruiden zijn niet moeilijk om te determineren, maar wel om goed op de foto te zetten. Maar vrees niet, na jaren gestuntel, kreeg ik een gouden tip van Wim Langbroek!  :duim:

1. Verwijder een stengelblad in zijn geheel (niet scheuren, ook de basis van het blad is nodig).
2. Plak het blad nat tegen een stuk glas.
3. Fotografeer het blad tegen het daglicht in.

Op deze manier houd je het blad perfect recht en krijg je de nervatuur haarscherp in beeld.

H Timans

Moet toch nog terug naar die plek. Als we er niet uitkomen kijk ik of ik nog wat van dit spul rond zie drijven. Ik neem wel een groot preparaatglaasje mee.
Mvg Harold Timans

Ton van Haaren

het is mijn insziens haarfonteinkruid omdat ik meen te zien dat de middennerf aan de basis van het blad vrij breed is en meer de helft van het blad uitmaakt. Bij tenger- is de middennerf veel smaller tov de bladbreedte. Bij Ruppia is de middennerf veel minder duidelijk en is veel eerder te verwarren met schede-
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

H Timans

Als iemand anders zich bij je aansluit wijzig ik de soort.
Mvg Harold Timans

Hinko

heb blad lijkt me te breed voor Haarfonteinkruid
mvgr, Hinko

G.Peeters

Lijkt me Klein- of Tenger fonteinkruid. Geen Haarfonteinkruid, want bij die soort is het blad meer geleidelijk toegespitst, niet zo abrupt als bij de planten op de foto.
Groet,
Geert Peeters

H Timans

Tja... wat is het nou?
Mvg Harold Timans

nielseimers

Het is Fonteinkruid spec (smalbladig). Hier is een speciaal verzameltaxon voor aangemaakt, omdat deze groep niet op naam te brengen is zonder scherpe foto van de nervatuur in het blad.

Ton van Haaren

Mijn ervaring met tenger- (P.pusillus) is dat de breedte en formaat van het blad erg variabel is. Brede en grote bladeren behoren meestal tot tenger- en smalle, relatief onopvallende bladeren meestal tot haar- (P. trichoides). Maar meestal is geen goed kenmerk. Mijn ervaring met haar- en tenger- (en dat wordt gedeeld door Roelf Pot waar ik in het kader van een project met hem samenwerk) is dat alleen de breedte van de middennerf aan de basis van het blad (dus niet halverwege of aan de top) een goed kenmerk is om haar- en tenger- te scheiden. Tussen klein- en tenger- is weer een ander verhaal, daar geldt weer de nervatuur aan de top van het blad. Dus, zoals Niels al zegt is de nervatuur van belang bij dit groepje en dat is minder goed te zien op de foto's.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

H Timans

Dat het ik het daarop.
Vriendelijk dank allen voor de moeite!
Mvg Harold Timans

Willemien Troelstra

Mijn indruk was net als die van Ton dat de (hoofd)nerf van de bladeren van deze waarneming zo breed zijn dat ze onder Haarfonteinkruid (trichoides) vallen.
De Heukels splitst trichoides op deze eigenschap af van de andere twee, de vorm van de bladtop wordt niet gebruikt. Maar, ik zie inderdaad bij afbeeldingen van trichoides een geleidelijk versmallende punt aan de bladtop; een heel ander beeld dan bij deze waarneming. Ik constateer hier dus een knelpunt/onduidelijkheid in de determinatiesleutel van de Heukels.
Wat prevaleert? De bladtop of de nerfbreedte?
Of is er sprake van een onbekende soort/hybride die deze twee kenmerken combineert?

Als dit geen trichoides is heb ik mogelijk de afgelopen tijd te vaak trichoides gestreept.
Als iemand hier meer van weet houd ik me aanbevolen.
groet, Willemien Troelstra

marcel234

#16
Citaat van: Willemien Troelstra op juni 17, 2018, 12:01:34 PM
Wat prevaleert? De bladtop of de nerfbreedte?
In de sleutel en de discussie hierboven wordt ook de bladbreedte genoemt, tot 1 mm breed.
http://soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&menuentry=tekstsleutel&pagenum=2248

Citaat van: G.Peeters op juni 16, 2018, 20:48:57 PM
Lijkt me Klein- of Tenger fonteinkruid. Geen Haarfonteinkruid, want bij die soort is het blad meer geleidelijk toegespitst, niet zo abrupt als bij de planten op de foto.
Ik zou dit geen Haarfonteinkruid noemen vanwege de bladtop.

Willemien Troelstra

Waaruit concludeer je dat het blad van deze waarneming breder is dan 1 mm? ik heb de indruk dat de bladeren ongeveer twee vingerafdruklijnen breed zijn op de breedste plek en als ik op mijn vinger meet is dat vrijwel precies 1 mm. Dus, dat vind ik nog geen overtuigend argument.

Daarnaast gaat mijn vraag daar niet over. Ik wil graag weten of iemand weet hoe het zit met het kenmerk van de nerfbreedte.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

De breedte van de middennerf aan de basis van het blad is super betrouwbaar om Haarfonteinkruid mee vast te stellen. Je determinaties in het veld zullen dus ongetwijfeld kloppen.

Bij deze foto's vind ik de middennerf echter niet overtuigend breder dan 1/3e van de breedte van het blad. Om dit vast te stellen, kan je het blad het beste tegen het licht in bekijken.

Jeanette den Herder

In de Heukels wordt er wel op gewezen dat de middennerf bij het schutblad van de bloeiwijze relatief smaller is. Je moet dus wel het goede blad onderzoeken