Maasoever bij Mook - korfmossel/vijvermossel?

Gestart door zakdrager, juni 11, 2018, 05:45:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Van 7 april.

De bovenste drie tweekleppigen waren compleet. De onderste drie zijn losse schelpen waarvan verder geen foto's komen (ze lijken me dezelfde soort als de bovenste).

Ik kom met de tabel in Jansen uit bij (Toegeknepen/Aziatische) korfmossel. O.b.v. plaatjes kijken zou Chinese vijvermossel ook in aanmerking komen. Die lijkt eigenlijk het sterkst, alleen zien mijn exemplaren er beduidend dikker uit van de zijkant bezien.

Eigenlijk vind ik geen enkele genoemde soort echt helemaal passen/overeenkomen of anders gezegd mijn schelpen hebben kenmerken van alle drie.

Tenslotte twijfel ik of de meest rechter in de bovenste rij (de grootste) dezelfde soort is als de rest.

Ik plaats eerst een overzichtsfoto en dan in afzonderlijke berichten hieronder foto's van de bovenste drie.

Groet, Henk


zakdrager

Foto's van het exemplaar linksboven. Afmetingen 24 * 21 * 16 mm.


zakdrager

Foto's van het middelste exemplaar in de bovenste rij. Afmetingen 27 * 25 * 18 mm.

zakdrager

Foto's van het rechter exemplaar in de bovenste rij. Beduidend groter. Afmetingen 33 * 30 * 19 mm.

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

zakdrager

Waar ik in de gids van Bert Jansen o.a. toch wat door in verwarring raakte is dat hij de kleur beschrijft als geelbruin tot groengeel. Dat past op geen van de zes die ik gevonden heb.

Groet, Henk

Ton van Haaren

Kleur is niet zo van belang. Ze zijn ongeveer even breed als hoog maar vaak breder en hebben groffe ribbels.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

zakdrager