Hoofdmenu

ISS

Gestart door Jos Welbedacht, februari 11, 2008, 21:42:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Ik wil het toch even kwijt.
Afgelopen 3 avonden was het Internationaal Ruimte Station vanuit Nederland en Belgie waar te nemen. Sinds 3 avonden geleden is de Space Shuttle Atlantis aangekoppeld om o.a. het Europese Columbus toe te voegen aan het station.
Ik heb gelezen dat het station met 8 kilometer per seconde 340 kilometer boven de Aarde rond vliegt. Het hele gebeurden is dan ook maar ongeveer 2 minuten per avond, voor zolang het duurt, waar te nemen. Daarna verdwijnt het in de schaduw van de Aarde.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

javanerkelens

CiteerIk wil het toch even kwijt.

Mijn broer (vliegtuiggek) heeft hem gisteravond ook gespot....alleen ik zie niets  :D
Vindt sterren kijken ook al moeilijk....laat staan een Shuttle, maar blijf opletten.
Ben trouwens ook wel benieuwd wat de duitser (werd onwel in de ruimte) had.
Lijkt mij best beangstigend om iets te mankeren zo ver van je vertrouwde huisarts...ha ha.

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

michel.wissink

CiteerIk heb gelezen dat het station met 8 kilometer per seconde 340 kilometer boven de Aarde rond vliegt. Het hele gebeurden is dan ook maar ongeveer 2 minuten per avond, voor zolang het duurt, waar te nemen. Daarna verdwijnt het in de schaduw van de Aarde.
Klopt. Hij doet anderhalf uur over een rondje om de Aarde, dus dan moet je ook wel aardig doorvliegen.
Onder deze link http://www.heavens-above.com/orbitdisplay....ed&alt=0&tz=CET vind je kaartjes om te voorspellen of en wanneer de ISS over Nederland komt. Dat is het gunstigst als het tijdens de ochtend- of avondschemering gebeurt omdat de ISS dan door de Zon wordt verlicht en daardoor (in die 2 minuten) zeer goed zichtbaar is.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

petermeer

Citeer...
Lijkt mij best beangstigend om iets te mankeren zo ver van je vertrouwde huisarts...
e-consult ?  :D  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).