Hoofdmenu

Taigaboomkruiper?

Gestart door Jelle Aalders, februari 10, 2008, 21:50:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Ik gooi 'm maar even op dit topic. Vanmorgen trof ik in een groepje mezen twee boomkruipers aan die opvielen door hun constante 'srrie' roepjes, in combinatie met relatief korte snavels, witte onderdelen (al waren de flanken van in ieder geval 1 vogel wel iets bruinig) en brede witte wenkbrauwstrepen. Helaas heb ik maar 1 foto kunnen maken, bijgaand.
Ik heb van beide vogels geen ander geluid gehoord dan het veelvuldig voortgebrachte 'srrie', merelachtig, maar zachter.
Helaas zijn trapje en handpentoppen niet goed te zien op deze foto. Toch zou ik graag jullie mening hierover horen.  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Rikstar

lijkt me toch een gewone boomkruiper, o.a. omdat hij nog zoveel bruin aan de zijflanken heeft.

toch moet ik eerlijk zeggen dat ik hem wel een kortere snavel vind hebben, dus blijft lastig.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jan Zwaaneveld

Bij het Schoonrewoerdse Wiel (ZH). Dat is een beetje mijn probleem. Als het Zuid-Limburg was, had ik hier zonder veel zeuren een Kortsnavel van gemaakt, vooral ook gezien het geluid.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Justin Jansen

Gewone boomkruiper, op grond van de lengte van de duimvleugel en het ontbreken van een trede in de vleugelstreep.
M.v.g., Justin Jansen


snwja3

#65
CiteerGewone boomkruiper, op grond van de lengte van de duimvleugel en het ontbreken van een trede in de vleugelstreep.
En ook gezien het geluid, als omschreven, niets afwijkend voor gewone Boomkruiper.
Wietze Janse

Jan Zwaaneveld

#66
CiteerEn ook gezien het geluid, als omschreven, niets afwijkend voor gewone Boomkruiper.
Dus die 'srrie'-roep is geen kenmerk van Taiga/Kortsnavel? Ik heb dat toch altijd anders begrepen. Het wordt er allemaal niet echt duidelijker op  :wacko:  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

frankneijts

De snavel lijkt korter omdat de punt wat 'verdwijnt' in de onscherpte. Het vergelijken van een roepje op basis van een omschrijving is hachelijk: interpretatie en omschrijving van geluiden is erg persoonlijk en dus slecht vergelijkbaar! Veel beter is het om de geluiden van de meest voorkomende soort (Boomkruiper meestal) goed onder de knie zien te krijgen, bij voorkeur buiten. Een eventuele Taiga/Kortsnavel valt dan vanzelf op.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

#68
CiteerDus die 'srrie'-roep is geen kenmerk van Taiga/Kortsnavel?

Ja (laatste regel) en nee (3e regel).
- Zang van de twee soorten is goed te onderscheiden.
- Ook de harde 'tiet'-roep van Boompkruiper is kenmerkend voor deze soort
- Boomkruiper heeft echter ook veel soorten 'srie'-roepjes!
- Die van Taiga is echter hoger (high-pitched) bijna piepend soms
Wietze Janse

Jan Zwaaneveld

Ja Frank, dat over die roepjes kan ik beamen. En dat is nou precies de reden waarom ik deze post hier deed: de vogels vielen me op door hun frequent herhaalde 'srrie'-roepjes, roepjes die ik nogal vond afwijken van de Boomkruiperroepjes die ik normaal gesproken hoor (en ik heb er in de ruim 30 jaar dat ik vogels kijk aardig wat gehoord).

Vervolgens ga je dan kijken naar het uiterlijk, en ik vond beide vogels een nogal korte snavel en een 'wit' uiterlijk hebben voor een Boomkruiper, en een redelijk forse wenkbrauwstreep. Maar Taiga's leken het me ook niet, want dan zou die wenkbrauwstreep bijv. moeten doorlopen richting snavel en dan was die bruinige waas op de flanken er niet geweest.

Kortom, ik dacht - los van de vindplaats - dat het misschien wel Kortsnavels zouden kunnen zijn. Dan is het Schoonrewoerdse Wiel niet echt een geweldige lokatie om mee aan te komen zetten, dat begrijp ik ook wel. Maar er zijn vreemdere vondsten gedaan in vogelland.

Helaas, vind ik zelf, zijn de alula en de vleugelstreep met treden niet bijzonder goed te beoordelen op mijn foto. Ik zou er zelf geen chocola van durven maken, zeg maar.

Het is niet dat ik er geen vrede mee zou hebben als dit een doodgewone Boomkruiper is, maar de argumenten die tot nu toe zijn opgevoerd vind ik niet bijzonder sterk en ze lijken me vooral gebaseerd op het feit dat ik de beestjes niet in Limburg of Twente heb gezien, maar in een Zuidhollandse polder.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

RWester

Hallo Jan,

Ik haal er niet direct uit dat het niet mogelijk zou zijn omdat het niet in Limburg of Twente zou zijn.

De roepjes van een Boomkruiper/Taigaboomkruiper zijn nu éénmaal dán goed te onderscheiden als je er daadwerkelijk kennis van hebt, liefst in de buitenlucht zoals Frank Neijts zegt.

Op de foto zijn weinig tot geen kenmerken die pro Kortsnavelboomkruiper zijn. De flanken zijn zelfs erg bruin voor een Kortsnavel.

Zoals gezegd in eerdere reacties is er behoorlijke kleedvariatie binnen Boomkruipers en Taigaboomkruipers. Een goede foto is dan ook een eerste vereiste voor een betere determinatie. Geluideninterpretatie is persoonlijk en is dus moeilijk uit te leggen.

Boomkruipers in 'vers' kleed kunnen ook érg wit lijken.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jan Zwaaneveld

O.k. o.k., ik leg me erbij neer  :(
Dank aan iedereen die reageerde op mijn vraag.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

frankneijts

#72
CiteerJa Frank, dat over die roepjes kan ik beamen. En dat is nou precies de reden waarom ik deze post hier deed: de vogels vielen me op door hun frequent herhaalde 'srrie'-roepjes, roepjes die ik nogal vond afwijken van de Boomkruiperroepjes die ik normaal gesproken hoor (en ik heb er in de ruim 30 jaar dat ik vogels kijk aardig wat gehoord).

Vervolgens ga je dan kijken naar het uiterlijk, en ik vond beide vogels een nogal korte snavel en een 'wit' uiterlijk hebben voor een Boomkruiper, en een redelijk forse wenkbrauwstreep. Maar Taiga's leken het me ook niet, want dan zou die wenkbrauwstreep bijv. moeten doorlopen richting snavel en dan was die bruinige waas op de flanken er niet geweest.

Kortom, ik dacht - los van de vindplaats - dat het misschien wel Kortsnavels zouden kunnen zijn. Dan is het Schoonrewoerdse Wiel niet echt een geweldige lokatie om mee aan te komen zetten, dat begrijp ik ook wel. Maar er zijn vreemdere vondsten gedaan in vogelland.

Helaas, vind ik zelf, zijn de alula en de vleugelstreep met treden niet bijzonder goed te beoordelen op mijn foto. Ik zou er zelf geen chocola van durven maken, zeg maar.

Het is niet dat ik er geen vrede mee zou hebben als dit een doodgewone Boomkruiper is, maar de argumenten die tot nu toe zijn opgevoerd vind ik niet bijzonder sterk en ze lijken me vooral gebaseerd op het feit dat ik de beestjes niet in Limburg of Twente heb gezien, maar in een Zuidhollandse polder.
Nou Jan, dat laatste is niet helemaal waar natuurlijk: opgemerkt is dat de flanken wel erg bruin zijn voor een Kortsnavel (laat staan Taiga), wat er te zien is van het trapje is beter voor Boomkruiper dan Taiga/Kortsnavel en de snavel is minder kort dan-ie lijkt. Heb het kopje van jouw vogel geplakt naast 2 echte Boomkruipers (1 van vandaag en 1 van afgelopen zondag, beide ZO-Brabant) en dan zie je geen opmerkelijk verschil in snavellengte. Uiteraard onder voorbehoud van kleine schaalverschillen en de hoek waaronder je naar de snavel kijkt. In dat verband valt op te merken dat jouw vogel een heel klein beetje naar links kijkt wat sowieso de snavel korter doet lijken dan-ie is.. De meest rechtse vogel was ook nogal wit van onderen m.u.v. de anaalstreek en de flanken, juist als jouw vogel. Ook had deze een opvallende wenkbrauwstreep tot zelfs vóór het oog.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Zwaaneveld

Sorry Frank, mijn opmerking was gewoon wat prikkelend bedoeld. Zo van: leg deze niet meteen weg bij de Boomkruipers alleen omdat -ie bij Schoonrewoerd is gezien. Ik wilde er niemand mee beledigen of zo. Ik vond wel dat er heel snel op basis van twee kenmerken die ik zelf op de foto niet goed te beoordelen vind, 'Boomkruiper' werd geroepen nadat ik eenmaal had verteld dat de foto bij Schoonrewoerd was gemaakt. Vandaar.

Ik ken de normale geluidjes van Boomkruiper goed. Die van Taiga- en Kortsnavelboomkruiper ken ik niet goed. In mijn favoriete vogelgids (de ANWB van Mullarney, Svensson etc.) lees ik dat Boomkruiper 'zelden' een Taigaboomkruiperachtig 'srrie' laat horen. De 'srrie'-geluidjes die mijn boomkruipers maakten, kende ik niet van de Boomkruiper. Verder vielen de nogal korte snavels en de witte onderdelen me ook in het veld al op; de combinatie van roepjes en uiterlijk wekte mijn interesse voor de vogels en leidden uiteindelijk tot de foto.

Maar de boodschap is duidelijk: ik heb een Boomkruiper gefotografeerd!  :)  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

RWester

Ha Jan,

Ook na je locatieaanduiding is niet gezegd dat het daarom onmogelijk is. Er is gereageerd op kenmerken en Frank maakte zelfs een vergelijking van de snavels.

Wat me aan de aan de andere kant wel de gedachte gaf, waarom Taigaboomkruipers wél zo vaak 'zwervend' worden gevonden in bijv Noordholland of Friesland. Is de Taigaboomkruiper meer een zwerver dan de Kortsnavel, die vaak maar uit een beperkt aantal gebieden wordt gemeld. En dan voornamelijk bosrijkere gebieden?

Taigaboomkruipers worden opvallend vaak ook in groepen mezen gemeld uit bomenrijtjes op een camping ergens in Friesland of waar dan ook buiten bosrijkere streken.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

#75
Is kortsnavel niet meer een standvogel terwijl taiga een trekker uit het noordoosten is? In elk geval zijn 'onze' taiga's afkomstig uit noordoost en worden 'onze' kortsnavels 's winters overwegend waargenomen in de gebieden waar ze ook 's zomers zitten. En een paar jaar terug zag en hoorde ik midden in de winter, sneeuw alom, in midden Duitsland volop kortsnavelboomkruipers.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

#76
Citeerduidelijk. maarrr wat is dit dan want deze heb ik gedownload als familiaris...

edit wacht ff tot de link t doet :wub:

edit2 de link doet t :whistle:
Dit is normaal gesproken geen familiaris, maar brachydactyla, gewone Boomkruiper.

CiteerDie heb ik op m'n pc staan als Taigaboomkruiper.
Dat klopt dus niet, is gewone Boomkruiper.
Citeer
ja ik ook. maar het is toch hetzelfde geluid (niet fragment) als deze?? : http://www.fuglar.no//galleri/lyder/Certhi...achydactyla.mp3 en dat is een 'gewone' volgens de site

edit:
http://www.fuglar.no//galleri/lyder/Certhia.familiaris.mp3 en dit taiga..
En dat klopt dan weer wel.

(dit alles zolang ze elkaar niet imiteren)

RWester

CiteerIs kortsnavel niet meer een standvogel terwijl taiga een trekker uit het noordoosten is? In elk geval zijn 'onze' taiga's afkomstig uit noordoost en worden 'onze' kortsnavels 's winters overwegend waargenomen in de gebieden waar ze ook 's zomers zitten. En een paar jaar terug zag en hoorde ik midden in de winter, sneeuw alom, in midden Duitsland volop kortsnavelboomkruipers.
Maar hoe zou het dan komen dat een ónder'soort als de Kortsnavelboomkruiper zich wel vestigt cq. vaker voorkomt in hoger in Nederland gelegen gebieden als de Ter Apeler Bossen (bij Ter Apel, Gr) en de Franse Kamp (Hilversum) en de Taigaboomkruiper zich niet echt vestigt als broedvogel in Nederland?

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ben Wielstra

Kortsnavels broeden naast de deur en Taiga's een stuk verder weg? Zwervende Kortsnavels zijn populatieoverschot en Taiga's afgedwaalde loners? Zoiets moet het zijn.

Overigens, hoe goed zijn die kruipers die je noemt gedocumenteerd? Ik heb vorig jaar een dag lang rondgelopen bij Franse Kamp en een hele zwik Boomkruipers waar onder enkele lichte gezien, maar geen Taibo's...

Jammer dat als ze eenmaal in een uithoek van NL broeden er over de claims in de rest van NL zo gemakkelijk gedaan wordt! Maar goed, misschien ben wat sceptisch om dat ik die kleine rotzakjes maar wat graag wil zien maar nooit zie :( .

frankneijts

CiteerKortsnavels broeden naast de deur en Taiga's een stuk verder weg? Zwervende Kortsnavels zijn populatieoverschot en Taiga's afgedwaalde loners? Zoiets moet het zijn.

Overigens, hoe goed zijn die kruipers die je noemt gedocumenteerd? Ik heb vorig jaar een dag lang rondgelopen bij Franse Kamp en een hele zwik Boomkruipers waar onder enkele lichte gezien, maar geen Taibo's...

Jammer dat als ze eenmaal in een uithoek van NL broeden er over de claims in de rest van NL zo gemakkelijk gedaan wordt! Maar goed, misschien ben wat sceptisch om dat ik die kleine rotzakjes maar wat graag wil zien maar nooit zie :( .
Jouw scepsis lijkt me niet onterecht Ben: de meeste (NL) Taiga/Kortsnavels die de laatste tijd op dìt forum voorbijkwamen bleken Boomkruipers......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

P1234

#80
En er wordt wat gehannest met Taiga/Kortsnavel en Boomkruiper. Ik heb in de tuintjes op Texel ooit een Boomkruiper gezien, die door alle aanwezigen, inclusief mijzelf, als zekere Taiga werd opgeschreven. Bleke onderdelen, mooi srieee roepje....Ik meen dat het een sonagram van Magnus en een aantal foto's waren die de dader ontmaskerden als gewone Boomkruiper. Het heeft een hele poos geduurd voor ik me gewonnen gaf en de waarneming verwijderde van waarneming.nl :wub:

Aan de andere kant; ik ben een paar keer in Limburg geweest, en het viel me daar op dat de Kortsnavels er op geluid goed uit te halen waren.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

marijn

CiteerOverigens, hoe goed zijn die kruipers die je noemt gedocumenteerd? Ik heb vorig jaar een dag lang rondgelopen bij Franse Kamp en een hele zwik Boomkruipers waar onder enkele lichte gezien, maar geen Taibo's...
De kruipers van de Franse Kamp zijn idd totaal niet gedocumenteerd, helaas. Een hele zwik mensen heeft er een of meer Taiga's gezien danwel gestringd, maar niemand heeft een foto of geluidsopname gemaakt..
Marijn Prins

bramborkent

Is er niet een oplossing te verzinnen voor het laten meetellen van kortsnavels voor de jaarlijst? Je krijgt nu verwarring vind ik: sommige mensen (ook admins) voeren namelijk taiga in met in het bijschrift 'ondersoort kortsnavel'. Soms wordt dit bijschrift gemakshalve weggelaten en zo krijg je verwarring: welke soort is het nou?
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Justin Jansen

CiteerEn er wordt wat gehannest met Taiga/Kortsnavel en Boomkruiper. Ik heb in de tuintjes op Texel ooit een Boomkruiper gezien, die door alle aanwezigen, inclusief mijzelf, als zekere Taiga werd opgeschreven. Bleke onderdelen, mooi srieee roepje....Ik meen dat het een sonagram van Magnus en een aantal foto's waren die de dader ontmaskerden als gewone Boomkruiper. Het heeft een hele poos geduurd voor ik me gewonnen gaf en de waarneming verwijderde van waarneming.nl :wub:

Aan de andere kant; ik ben een paar keer in Limburg geweest, en het viel me daar op dat de Kortsnavels er op geluid goed uit te halen waren.
Dat klopt van die Kortsnavelboomkruipers in Limburg, qua geluid. Echter vaak worden hier fouten mee gemaakt. De soort is zeker niet zo algemeen als sommige je laten geloven, en het is vaak hard werken om een echte Kortsnavel te vinden. De gewone Boomkruiper is zeker eens zo algemeen als Kortsnavel.
M.v.g., Justin Jansen


frankw

Citeer
Citeerduidelijk. maarrr wat is dit dan want deze heb ik gedownload als familiaris...

edit wacht ff tot de link t doet :wub:

edit2 de link doet t :whistle:
Dit is normaal gesproken geen familiaris, maar brachydactyla, gewone Boomkruiper.

CiteerDie heb ik op m'n pc staan als Taigaboomkruiper.
Dat klopt dus niet, is gewone Boomkruiper.
Citeer
ja ik ook. maar het is toch hetzelfde geluid (niet fragment) als deze?? : http://www.fuglar.no//galleri/lyder/Certhi...achydactyla.mp3 en dat is een 'gewone' volgens de site

edit:
http://www.fuglar.no//galleri/lyder/Certhia.familiaris.mp3 en dit taiga..
En dat klopt dan weer wel.

(dit alles zolang ze elkaar niet imiteren)
bedankt. ik dacht al dat ik gek werd. Ben ik blij dat ik er 1 ook goed heb kunnen zien én detemineren afgelopen week.. ik vond ook al dat het er zo veel zingend waren daar :whistle: