Hoofdmenu

Taigaboomkruiper?

Gestart door Jelle Aalders, februari 10, 2008, 21:50:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jelle Aalders

Gister deze boomkruiper waargenomen. Vanmiddag liet ik deze foto zien aan wat andere mensen en die waren ervan overtuigd dat dit een taigaboomkruiper was.
Omdat ze er ooit al een gezien hadden wisten ze het zeker.

Graag jullie Reactie,

Jelle
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Jelle Aalders

nog een foto.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Rutger

#2
Nee, boomkruiper. Witte toppen aan handpennen, een langwerpig witbandje aan de voorvleugel (duim heet dat geloof ik).

Hij is inderdaad vrij wit en ook de traptrede lijkt bijna te kloppen, maar de bovenstaande kenmerken sluiten taigaboomkruiper toch wel uit, vrees ik.
Bij taigaboomkruiper zou de achternagel ook langer moeten zijn.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

frankneijts

Het trapje klopt voor gewone Boomkruiper. Buiten wat Rutger noemt is ook de snavel veel te lang en de flanken veel te donker voor een Taiga.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

michel.wissink

Blijkbaar hebben we hier kenners! Frank en Rutger: zouden jullie ook even naar mijn boomkruiper willen kijken (slechte foto's, sorry):
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42719
Ik verwacht dat het een gewone is, maar zie geen specifieke kenmerken.
Alvast bedankt.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

HJDT

Op jouw foto KAN je ook geen specifieke kenmerken zien. Misschien is het mogelijk je foto iets te croppen dan wordt het misschien duidelijker.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

michel.wissink

Hallo Michel,

Ik heb één van de foto's gecropt, maar ik vrees dat die foto door bewegingsonscherpte (van de boomkruiper) niet veel toegevoegde waarde heeft:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

P1234

Aan het beigebruin op de onderdelen te zien, is dit ook een "gewone" Boomkruiper.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Weia

Erg beweeglijk zijn ze, dat blijkt maar weer. Volgens mij gewone boomkruiper.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

michel.wissink

Bedankt voor jullie bevestiging.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankneijts

Nog 's even over het duimvleugeltje e.d".:
Bij Boomkruiper is volgens 'de boekjes' zowel de punt als een randje langs het buitenste veertje aaneengesloten licht gekleurd; bij Taiga alleen de punt. Enfin, de foto's tonen dit duidelijk, alleen... beide zijn gewone Boomkruipers die ik afgelopen zondag in het Leenderbos (ik wist toen nog niks van dat uiltje..) fotografeerde! Duidelijk 2 gewone (trapje, toppen handpennen, lange snavel, vrij donkere flanken) die luid zingend wat aan het bakkeleien waren. Let ook op de wenkbrauwstreep die bij de rechtse vogel ook tot op de snavel lijkt door te lopen. Onderscheid tussen deze 2 soorten (geluid even daargelaten) moet dan ook gebeuren op grond van een combinatie van kenmerken, niet op slechts 1 of 2.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

CiteerNog 's even over het duimvleugeltje e.d".:
Bij Boomkruiper is volgens 'de boekjes' zowel de punt als een randje langs het buitenste veertje aaneengesloten licht gekleurd; bij Taiga alleen de punt. Enfin, de foto's tonen dit duidelijk, alleen... beide zijn gewone Boomkruipers die ik afgelopen zondag in het Leenderbos (ik wist toen nog niks van dat uiltje..) fotografeerde! Duidelijk 2 gewone (trapje, toppen handpennen, lange snavel, vrij donkere flanken) die luid zingend wat aan het bakkeleien waren. Let ook op de wenkbrauwstreep die bij de rechtse vogel ook tot op de snavel lijkt door te lopen. Onderscheid tussen deze 2 soorten (geluid even daargelaten) moet dan ook gebeuren op grond van een combinatie van kenmerken, niet op slechts 1 of 2.
Wel een goeie.

Ik neem aan dat er geen taiga's zijn die de 'boomkruiper-duim' hebben... anders zou je nog kunnen zeggen: heeft ie een licht randje langs de duim, dan zeker bk...

En dan nog de volgende vraag: zou het om variatie gaan bij bk's? Of om sleet, waarbij het lichte randje van de duim eraf slijt?

frankneijts

Volgens de ID Guide of European Passerines (Svensson, de 'ringersgids' maar o.a. door de moderne fotografie ook steeds vaker door niet-ringers prima te gebruiken) kan Taiga een wit randje langs de grootste duimvleugelveer hebben (dus een Boomkruiper-kenmerk) en gewone Bkr alleen een witte tip hebben zoals op bovenstaande foto. Weliswaar is dit bij beide soorten 'rare' (evenals een geheel donkere alula-veer!) volgens Svensson maar dat doet er niet veel toe: 'an sich' is het dus eigenlijk een flut-kenmerk...  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ingrid.

De foto is gecropt, dus niet zo scherp, maar is dit dan wel een taiga? Ik heb hem gezien in Slovenie waar ze veel meer normaal zijn dan hier.

Rutger

#14
Ja, denk ik. Goede duimveer, goede handpennen (beige ipv wit), lange achternagel, lekker wit.

overigens gaat het om kortsnavelboomkruiper in Slovenië. Die zitten qua tussen boomkruiper en taigaboomkruiper in. Bij een echte (noordelijke)
taigaboomkruiper zou je een nog lichtere flank zien en meer wit op kop en rug.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Rutger

Hmm, nu zie ik dat ook op de foto's van Frank beige handpentoppen te zien zijn. Dit is toch wel opvallend te noemen. Die foto uit slovenië lijkt me toch echt een kortsnavel.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Wielstra

#16
Leuk om een foto te zien van gewone Boomkruiper zonder dat alulalijntje! Moeilijke rakkers die kruipers, die hiermee aleen nog maar lastiger, maar niet minder interessant blijken te zijn.

Volgens mij is de ligging van de handpentoppen ook een onderscheidend kenmerk (hoewel op zichzelfstaand misschien ook niet geheel sluitend?). Bij de Sloveense Kortsnavel (want dat is 't inderdaad :duim: ) zie je een groot gat tussen de twee langste hanpennen (P1 en P2, tenzij er nog wat verscholen zit ergens?) en de rest, terwijl er bij Boomkruiper halverwege nog een topje tussen zit. Klopt dat Frank?

frankneijts

Ik denk ook dat dit een Kortsnavel is maar dan vooral door de witte flanken, de kortere, rechtere snavel (vergelijk met de Wulpenbek van die 2 Bkr hierboven!) en het beruchte trapje (een duidelijk 'missend treedje'). Zie hier ook dat de traptreedjes niet zo puntig zijn aan het einde zoals bij Bkr. De lange achternagel vind ik hier niet zo opvallend (wanneer is zo'n achternagel dan te lang zonder meetlatje te gebruiken?) en daar is ook overlap in. Het duimvleugelkenmerk is eigenlijk waardeloos (hoewel het hier wel klopt) omdat dit zeer variabel is bij beide soorten en ze omgekeer 'elkaars' kenmerk kunnen vertonen!
Tekening bovenzijde, wenkbrauwstreep zijn wat lastig te beoordelen omdat er flink gerommeld is met de foto (teveel contrast en scherpte).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

CiteerLeuk om een foto te zien van gewone Boomkruiper zonder dat alulalijntje! Moeilijke rakkers die kruipers, die hiermee aleen nog maar lastiger, maar niet minder interessant blijken te zijn.

Volgens is de ligging van de handpentoppen ook een onderscheidend kenmerk (hoewel op zichzelfstaand misschien ook niet geheel sluitend?). Bij de Sloveense Kortsnavel (want dat is 't inderdaad :duim: ) zie je een groot gat tussen de twee langste hanpennen (P1 en P2, tenzij er nog wat verscholen zit ergens?) en de rest, terwijl er bij Boomkruiper halverwege nog een topje tussen zit. Klopt dat Frank?
Klopt Ben, was ik vergeten (en ik zag je post pas toen ik de mijne al had verstuurd). Dat zal wel een redelijk consistent kenmerk zijn omdat het met de structuur van de vleugel te maken heeft. Kleur en tekening zijn eerder aan variatie, slijtage e.d. onderhevig. Maar ik zou er voorzichtig mee zijn (en bijv. bij beide vleugels checken) vanwege de mogelijkheid van beschadigingen/rui e.d. waardoor een pen ontbreekt, afgebroken of groeiende is. Opgeteld bij de rest maakt dit wel een 100% determinatie denk ik.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

#19
Ter lering:

In menig boekje staat dat de Taigaboomkruiper geheel witte flanken heeft en dat juist een kenmerk van Kortsnavelboomkruiper ietwat beige flanken zijn (maar niet zo 'erg' als gewone Boomkruiper.

Waarom is de Slovenië vogel dan een Kortsnavel i.p.v Taiga? Ik vind flank en anaalstreek behoorlijk wit. Gisteren nog twee zingende Kortsnavels en daarbij waren inderdaad iets beigere flanken te zien (vogels kon ik bekijken op 1m hoog op 4/5m)

Heb zelf ook al eens behoorlijk verdiept in Taiga/Kortsnavel/gewone, maar die flanken is iets waar ik telkens weer andere meningen over hoor.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Rutger

CiteerTer lering:

In menig boekje staat dat de Taigaboomkruiper geheel witte flanken heeft en dat juist een kenmerk van Kortsnavelboomkruiper ietwat beige flanken zijn (maar niet zo 'erg' als gewone Boomkruiper.

Waarom is de Slovenië vogel dan een Kortsnavel i.p.v Taiga? Ik vind flank en anaalstreek behoorlijk wit. Gisteren nog twee zingende Kortsnavels en daarbij waren inderdaad iets beigere flanken te zien (vogels kon ik bekijken op 1m hoog op 4/5m)

Heb zelf ook al eens behoorlijk verdiept in Taiga/Kortsnavel/gewone, maar die flanken is iets waar ik telkens weer andere meningen over hoor.
Ik vind de anaalstreek eigenlijk wel beige bij deze vogel. Ook loopt de wenkbrauwstreep niet duidelijk door voor het oog. Lijkt me een kortsnavel.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

RWester

Er zit een hele kleine tint donkerder in ja. Maar is altijd nog veel witter dan wat ik gister zag.

Ik zit dus met de vraag hoe wit, danwel hoe beige zo'n flank zou mogen zijn.

Dit ook in verband met m'n gedachte dat het goed mogelijk is dat er hybrides rondkruipen

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jvdlaan

In Birding World 5 (1), 1991 staat een ID-artikel over de herkenning van beide soorten. De Kenmerkengids heeft volgens mij deze punten in samengevatte vorm weergegeven, maar komt iets minder duidelijk over, want er staan geen plaatjes in.
Wat betreft de flank en onderstaartdekveren, ondersoort brittannica heeft zelfs licht roodbruine tinten neigende onderstaartdekveren. De middeneuropese vorm (macrodactyla) heeft bruingrijzige onderstaartdekveren en flanken. De noordelijke vorm - en het taxon wat we in het najaar en winter kunnen verwachten - heeft wel die karekteristieke witte buik en flanken.

Jan

Ben Wielstra

Ik denk dat er wel wat variatie in macrodactyla zit, want de beesten in Limbabwe vind ik toch altijd behoorlijk wit ogen op de onderdelen. Familiaris in Slovenie zou een mega zijn?

Justin Jansen

CiteerIk denk dat er wel wat variatie in macrodactyla zit, want de beesten in Limbabwe vind ik toch altijd behoorlijk wit ogen op de onderdelen. Familiaris in Slovenie zou een mega zijn?
Limburg Ben, Limburg......
M.v.g., Justin Jansen


snwja3

En welke heb ik hier dan op de foto?

Wietze Janse

laatvlieger

#26
Dat zou goed een kortsnavel kunnen zijn. Wel heel erg donkere flanken..
Maar kort en vrij recht snaveltje, trappetje in de vleugel lijkt wel oké, de gezaagdheid van de streepjes is ook niet echt sterk aanwezig eerder recht afgesneden (goed voor taiga/kortsnavel), wenkbrauwstreep tot op de snavel, hanpentoppen zijn slecht te zien evenals de achterteen.

Zou me niks verbazen als het een engelse taiga betreft. Waar is de foto genomen Wietze?


(P.s. Die lichte rand van die alulaveer is inderdaad zo onbetrouwbaar als de pest. Ik heb inmiddels denk ik zo'n 15 boomkruipers op de ringbaan vastgehad en ik denk dat wel de helft die lichte rand miste) .
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

amvanerkelens

Dan doe ik ook nog even mee,
Ik ben helemaal geen kenner en ik wist niet eens dat er nog meer soorten waren die zo sterk op elkaar lijken.  :huh: Maar volgens mij is dit een gewone boomkruiper,in jan 2008 genomen in het Vondelpark Amsterdam.

Groet Alie

amvanerkelens


snwja3

CiteerDat zou goed een kortsnavel kunnen zijn. Wel heel erg donkere flanken..
Maar kort en vrij recht snaveltje, trappetje in de vleugel lijkt wel oké, de gezaagdheid van de streepjes is ook niet echt sterk aanwezig eerder recht afgesneden (goed voor taiga/kortsnavel), wenkbrauwstreep tot op de snavel, hanpentoppen zijn slecht te zien evenals de achterteen.

Zou me niks verbazen als het een engelse taiga betreft. Waar is de foto genomen Wietze?

Bedankt Wouter, was even een testje.
Is inderdaad een Kortsnavelboomkruiper. Zat afgelopen dinsdag hard te zingen (tegen een 2e ex.) in het Vijlenerbos, achter de Blokhut.
Wietze Janse