nachtelijke zangers

Gestart door colossus, juni 10, 2018, 12:26:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Regelmatig maak ik een ronde om 's nachts zingende vogels te inventariseren.
Afgelopen nacht ook, en ik hoorde rond 1.00 uur in de berm naast het fietspad zeker drie Krassers zingen.
Eén ervan zat ook nog eens zeker honderd meter van de andere.

Ik wist niet dat veldsprinkhanen (Krassers?) 's nachts zingen. Het was niet eens zo warm.
Nu ben ik benieuwd naar andere ervaringen met deze categorie nachtelijke zangers.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Ik ben ontzettend veel 's nachts op pad geweest en heb daarbij nooit veldsprinkhanen gehoord.
Herman van der Meer

florisbrekelmans

Ja leuk, het is mij ook opgevallen dat krasser bij warm weer tot diep in de nacht nog te horen is. Het gaat dan wel om individuen, nooit massaal. Van andere soorten veldsprinkhanen in NL ken ik dat niet.

Groet,

Floris

colossus

Geinig Floris, ik kan er ook niks over vinden verder. Het waren inderdaad maar een paar beesten.
En zo warm was het niet eens. Wel vrij licht (maan?), misschien maakt dat nog wat uit.

Herman, zijn dat bij jou ook vooral uren in mei en de eerste week van juni? Veel veldsprinkhanen zijn dan nog niet volwassen en misschien missen we ze daarom.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Citaat van: colossus op juni 11, 2018, 22:43:44 PM
...
Herman, zijn dat bij jou ook vooral uren in mei en de eerste week van juni? Veel veldsprinkhanen zijn dan nog niet volwassen en misschien missen we ze daarom.

Mijn seizoen was wel wat langer maar dat zou natuurlijk best een rol kunnen spelen. Of liefhebbers komen weinig 's nachts buiten.
Herman van der Meer

colossus

Dat laatste zal ook meespelen.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Robert Brunink

Hoi Kees, ik had op 6 juni net voor 00:00 uur ook 2 langzaam roepende Krassers, ik vond het ook al grappig.

colossus

Leuk Robert, en bedankt voor je reactie! :lol:
Het is 's nachts toch wat kouder en dat zorgt dat ze wat langzamer zingen denk ik. Mijne zongen ook niet snel.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper