Hoofdmenu

Dwerguil

Gestart door Bas vd Burg, februari 10, 2008, 16:11:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

#90
Maar anyway, was een onvergetelijke dag. Ene moment leek de vogel zich heel druk te maken, het andere moment had tie gewoon lak aan ons en ging gewoon 'uitdagend' bij ons in de buurt zitten.

Het gaat dus om een adult (witte vlekken op de kop en duidelijke borsttekening). Ook zijn er één of meer braakballetjes gevonden (en die zijn echt pietluttig, nauwelijks een centimeter!)

De vogel had enig sleet aan staart en handpennen. Kan dat op (langer) gebruik van een boomhol duiden? De vogel wist in een bliksemactie een klein spechtenhol in te duiken, wat m.i. duidt op langere bekendheid met het terrein. Ook keert ie naar bepaalde holen blijkbaar terug.

Ik vond vandaag de sfeer onder de vogelaars goed. Mensen die iets buiten het boekje gingen werden direct teruggefloten. Vond het prachtig om met zo veel volk naar zo'n imponerend uiltje te kijken!

Hoorde alleen net dat, terwijl het al donker was, er een 'dikke' terreinwagen aan kwam gereden. Krijg ik toch lichtelijk een idee dat ook mensen met minder prettige bedoelingen de exacte holplek weten te vinden. Maar dat is hopelijk een waanidee
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


BramtK

Citeer
CiteerIk irriteerde me een beetje aan de (jawel) fotografen die geluidjes maakte. Hierdoor werd ie nogal nerveus. Ook toen ie een muis had gevangen en even wat meer naar achteren vloog om ervan te gaan genieten, stormden ze als soldaten uit een loopgraaf het bos in. De jacht was weer begonnen...
Maar blijkbaar stoorde de vogel zich hier niet aan, getuige dat de vogel een muis pakte....
Misschien kunnen we vooruit denken; als we er nu voor zorgen dat het beestje zich op zijn gemak voelt, dan blijft hij/zij misschien nog wel veel langer en dan hoeven we nu geen arbitraire zaken te betwisten zoals de vraag of de vogel er nu wel of geen last van had 'omdat 'ie toch een muisje pakte'... We hebben het hier misschien wel over een heus territorium en misschien wel een potentieel broedgeval. Bovendien kan ik 'm dan misschien ook nog zien :).

Maar wees nu eens eerlijk, van welke vogel verwacht je dat deze zijn plekje vasthoudt als er elke dag, misschien wel wekenlang mensen achteraan lopen!?

Groeten,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

#92
Ik ben zelf gister geen veerrooster tegengekomen, mja dat maakt ook niet uit. Maar volgens mij is het niet toegestaan om voorbij die veeroostrs te gaan mt gemotoriseerd verkeer, en veel haast is ook neit nodig blijkt wel. Het lijkt me dus verstand om niet met alle auto's het gebied in te rijden. Verder mag je er niet zijn na zondsondergang. Nu heeft denk ik SBB er nog niet echt intresse in. Maar ik kan wel vertellen dat er in het Leenderbos een paar Schrijfgrage BOA's lopen.

Een ander optie is om voor de viersprong je auto te parkeren, en dan is het iets meer dan 1 km lopen, je pakt dan ipv van de meest rechtse weg, de middelste, dat is wel een modderige weg, je moet dan alsmaar recht en door. Je hebt dan als je de hei voorbij bent gelijk een kruising. Die moet je niet nemen. Maar die erna. Daar ga je dan links en je zult dan vast wel mensen zien staan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rein Genuït

Ben ook best wel een beetje bang voor blauwstaart achtige taferelen, zeker als zoals het er nu op lijkt de vogel hier al een tijdje zit. Nu is er nog sociale controle genoeg maar dat zal (hopelijk niet) wel steeds minder worden als iedereen hem gezien heeft.

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

rob_voesten

#94
CiteerHoorde alleen net dat, terwijl het al donker was, er een 'dikke' terreinwagen aan kwam gereden. Krijg ik toch lichtelijk een idee dat ook mensen met minder prettige bedoelingen de exacte holplek weten te vinden. Maar dat is hopelijk een waanidee
:o   :gun: Hopelijk zijn dit alleen maar gedachtes en word het niet werkelijkheid
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Ben Wielstra

Uiltjes knappen is gemeen.

redmar_woudstra

Kan zelf helaas niet eerder dan zondag, maar ben benieuwd hoe het te doen is met OV. Onder welk dorp valt de Budelsebaan? Ik heb allerlei plaatsen geprobeerd, maar 9292ov pakt hem niet.  Ik moet dan vanuit Heerenveen komen, maar een nadeel is dat je niet in Valkenswaard kan komen met de trein... Optie is dan om te gaan via Heeze (15km fietsen). Mochten er mensen zijn met ervaring, ik houd me aanbevolen. Tevens als iemand zondag besluit te gaan rijden en nog een plekje in een auto overheeft. Ik kan op praktisch alle stations in midden-nederland opstappen, ware het niet dat ik daar niet vroeg kan zijn.

Overigens vind ik de door Bram geopperde mogelijkheid van een territorium niet zo'n slechte. Waarom zou dat niet kunnen? Als ze in Duitsland zitten....
groet,
Redmar

Rein Genuït

CiteerIk was er vandaag, het was fantastisch en iedereen gedroeg zich netjes. Bovendien trok de uil zich niets van ons aan dus weinig kans dat hij zich laat verjagen.
Even een routebeschrijving voor de autolozen: het handigst vond ik met de fiets op de trein naar Heeze. Vanuit Heeze is het hooguit drie kwartie fietsen. (Of ze op station Heeze fietsen verhuren betwijfel ik, of eigenlijk betwijfel ik dat niet eens, dus wel je eigen fiets meenemen.)
Vanuit Heeze moet je even de doorgaande weg naar Leende zien te vinden, die een stukje voorbij het station het spoor oversteekt en naar zuidwest gaat. In Leende afslag Valkenswaard. Meteen aan begin Valkenswaard linksaf de John F. Kennedylaan, meedraaiend naar rechts, daarna linksaf De Vest en na enige tijd linksaf de Zeelberg. Die min of meer links aanhouden, de beek over, het bos in (fietspad langs zandweg) en dan eigenlijk bijna alleen maar rechtdoor (langs mooie natte heidevelden, zat ook nog een klapekster) tot waar de auto's geparkeerd staan, even voorbij het Dorven rechts, en daar het onverharde pad rechtsaf in. Na ongeveer 100 meter (? ietsje minder denk ik) in het bos links.
@ Redmar
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

redmar_woudstra

Citeer
CiteerIk was er vandaag, het was fantastisch en iedereen gedroeg zich netjes. Bovendien trok de uil zich niets van ons aan dus weinig kans dat hij zich laat verjagen.
Even een routebeschrijving voor de autolozen: het handigst vond ik met de fiets op de trein naar Heeze. Vanuit Heeze is het hooguit drie kwartie fietsen. (Of ze op station Heeze fietsen verhuren betwijfel ik, of eigenlijk betwijfel ik dat niet eens, dus wel je eigen fiets meenemen.)
Vanuit Heeze moet je even de doorgaande weg naar Leende zien te vinden, die een stukje voorbij het station het spoor oversteekt en naar zuidwest gaat. In Leende afslag Valkenswaard. Meteen aan begin Valkenswaard linksaf de John F. Kennedylaan, meedraaiend naar rechts, daarna linksaf De Vest en na enige tijd linksaf de Zeelberg. Die min of meer links aanhouden, de beek over, het bos in (fietspad langs zandweg) en dan eigenlijk bijna alleen maar rechtdoor (langs mooie natte heidevelden, zat ook nog een klapekster) tot waar de auto's geparkeerd staan, even voorbij het Dorven rechts, en daar het onverharde pad rechtsaf in. Na ongeveer 100 meter (? ietsje minder denk ik) in het bos links.
@ Redmar
Dank  :wub:  
groet,
Redmar

Henk de Waard

CiteerKan zelf helaas niet eerder dan zondag, maar ben benieuwd hoe het te doen is met OV. Onder welk dorp valt de Budelsebaan? Ik heb allerlei plaatsen geprobeerd, maar 9292ov pakt hem niet.  Ik moet dan vanuit Heerenveen komen, maar een nadeel is dat je niet in Valkenswaard kan komen met de trein... Optie is dan om te gaan via Heeze (15km fietsen). Mochten er mensen zijn met ervaring, ik houd me aanbevolen. Tevens als iemand zondag besluit te gaan rijden en nog een plekje in een auto overheeft. Ik kan op praktisch alle stations in midden-nederland opstappen, ware het niet dat ik daar niet vroeg kan zijn.
Redmar,
Ieder kwartier rijdt er een bus vanaf Eindhoven naar Valkenswaard (althans, door de week). Uitstappen bij de Markt in Valkenswaard en dan 6 km lopen. Vandaag had ik het geluk dat ik vanaf het begin van de Budelse Baan met iemand mee kon rijden; dat scheelde zeker de helft lopen. Ik denk dat je van't weekend ook wel een goede kans maakt op een lift op de Budelse Baan; het is de route die de meeste vogelaars nemen daar de vogel en bij zo'n soort betekent dat aardig wat lift-mogelijkheden. Dan moet je dus alleen even vanaf de Markt in Valkenswaard naar het begin van de Budelse Baan lopen (kleine 3 km ofzo).
Succes,
Henk de Waard

redmar_woudstra

Haha ik neem aan dat een lopende telescoop wel genoeg zegt ;)

Ik ga het nog even afwegen, misschien kan ik mijn vader nog zo gek krijgen (maar die kans lijkt me klein ;) )
groet,
Redmar

RWester

CiteerWe hebben het hier misschien wel over een heus territorium en misschien wel een potentieel broedgeval

En ik maar denken dat het gewoon de hele tijd dezelfde vogel was die met een muis dat hol invloog... :angel:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


BramtK

Citeer
CiteerWe hebben het hier misschien wel over een heus territorium en misschien wel een potentieel broedgeval

En ik maar denken dat het gewoon de hele tijd dezelfde vogel was die met een muis dat hol invloog... :angel:
Dat was ook vast zo...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Rein Genuït

Citeer
Citeer
CiteerWe hebben het hier misschien wel over een heus territorium en misschien wel een potentieel broedgeval

En ik maar denken dat het gewoon de hele tijd dezelfde vogel was die met een muis dat hol invloog... :angel:
Dat was ook vast zo...

Bram
Maar niet met zekerheid vastgesteld  :D  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Joey Kuipers

Waar blijft het tweede exemplaar dan? :)

Een "broed" geval :)

Hoewel dat "Dikke tereinwagen" idee mij ook schrikt aan jaagt...
We zullen het morgen zien/horen ...  
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

redmar_woudstra

Is vast te stellen of het gaat om een mannetje danwel een vrouwtje? Het is toch niet eens onmogelijk dat de vogel een territorium houdt / gaat houden, zelfs als er geen tweede vogel in het spel is?
groet,
Redmar

BramtK

#106
CiteerWe hebben het hier misschien wel over een heus territorium en misschien wel een potentieel broedgeval

'Misschien en potentieel', oke ook even voor Remco; veel uilen beginnen rond deze tijd te roepen. Is er dan een interessante partner in de buurt (een ander rond zwervende Dwerguil) dan kan het gebeuren dat ze elkaar vinden en dat er iets moois van komt. Moet het mannetje wel een geschikt territorium hebben natuurlijk, met wat holen en veel prooien in de voorraadkast. Dat bedoel ik met potentieel en misschien.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

RWester

CiteerIs vast te stellen of het gaat om een mannetje danwel een vrouwtje? Het is toch niet eens onmogelijk dat de vogel een territorium houdt / gaat houden, zelfs als er geen tweede vogel in het spel is?
Weet wel zeker dat dat mogelijk zou moeten kunnen zijn. Denk aan de Grijskopspecht van Oosterbeek, of de Withalsvliegenvanger van Ede. Solitaire (bos)vogels die heel lang in een gebied kunnen blijven hangen, zonder aanwezigheid van het andere geslacht
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

wat me verder opviel: ik was er al vroeg, rond een uur of acht. De Dwerguil was toen érg schichtig: veel om zich heen aan het kijken, alert, enz. Op een gegeven moment dook ie onder teveel aandacht van Vink, Koolmees en Goudhaan een hol in. Daarna zat een tijd de uil voor het gat zich te oriënteren. De uil die er daarna uit kwam was, in eerste instantie érg snel met vliegen, maar zat daarna op z'n dooie gemak op een open tak onder toezicht van zo'n 40 mensen. Zonder weinige krimp. Vanwaar de gemoedsomslag?

En wat betekent het 'opzetten' van de oortjes qua gemoedstoestand? Paar keer zien doen. Erg opvallend en leuk om te zien, maar wat betekent het?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


ronald nuiver

CiteerGeweldig; wát een schitterende vogel!! Nu al de soort van het haar wat mij betreft ;)
Citeer

Welk haar Peter ?

RWester

Citeer
CiteerGeweldig; wát een schitterende vogel!! Nu al de soort van het haar wat mij betreft ;)
Citeer

Welk haar Peter ?
Ronald, iedereen die de uil heeft gezien verkeerd nog in shock. Zo werd er wel eens een 'oor' teveel aan genaaid bij invoering op Waarneming.nl.

Ga jij nog? Je weet wat je mist!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JohanvantBosch

Citeer
Citaat van: ronald nuiver,Feb 11 2008, 23:51 PM
Citaat van: P1234,Feb 11 2008, 17:21 PMGeweldig; wát een schitterende vogel!! Nu al de soort van het haar wat mij betreft ;)
Citeer

Welk haar Peter ?
Ronald, iedereen die de uil heeft gezien verkeerd nog in shock. Zo werd er wel eens een 'oor' teveel aan genaaid bij invoering op Waarneming.nl.

Ga jij nog? Je weet wat je mist!
dat jij nou net op zo'n haar-vraag moet reageren....  :P  

ArjenDrost †

Ik weet niet hoe het er nu uit ziet, maar ik heb nog wel een beeld voor ogen van Remco en haar   :grin:  

RWester

#113
Oh, wat zijn jullie ook een stel aardkluiten bij elkaar zeg! Ik ben als een zeldzaamheid: je weet nooit hoe het eruit zal zien, je weet nooit waar ie op zal duiken en je weet nooit hoe lang ie blijft hangen. En áls ie lang genoeg blijft hangen, dan maak je wel eens een kleedwissel mee.

Maar back-topic: als ik ooit m'n leven kon slijten door als uil voorovergebogen uit een voormalig spechtenhol de wereld mocht aanschouwen...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Edwin Russer

Voor de liefhebber die nog eens oude 'herinneringen' wilt ophalen.

http://www.bakkeveen.nl/actueel/2005/dwerguil.htm

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

j.steenbergen

Gisteren is een mij bekende vogelaar zijn verrekijker verloren bij dit uiltje. 't Is een Swarovski 8,5 x 42 met een rood fluitje eraan. Mocht iemand 'm gevonden hebben: mail naar vogelnet@zonnet.nl (Phil).
En: al gezien vandaag?  
Jeroen Steenbergen

Thijs Fijen

Citeerwat me verder opviel: ik was er al vroeg, rond een uur of acht. De Dwerguil was toen érg schichtig: veel om zich heen aan het kijken, alert, enz. Op een gegeven moment dook ie onder teveel aandacht van Vink, Koolmees en Goudhaan een hol in. Daarna zat een tijd de uil voor het gat zich te oriënteren. De uil die er daarna uit kwam was, in eerste instantie érg snel met vliegen, maar zat daarna op z'n dooie gemak op een open tak onder toezicht van zo'n 40 mensen. Zonder weinige krimp. Vanwaar de gemoedsomslag?
Rond 5 uur begon hij weer schichterig te worden. Het beestje is schemer actief, dus denk dat hij dan als het ware echt wakker wordt? Rondkijkend naar wat er allemaal gebeurt en misschien wel een muis.

(waar hij staat moet je hij/zij lezen)
Thijs Fijen

Edwin Russer

Om nog even een indruk te geven hoe klein die beestjes echt zijn.

Dit is volgens mij de eerste vogel bij Suameer die tegen een raam was aangevlogen.

http://www.uilen.org/Dwerguil/Plaatjes/Dwerchule2.jpg
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Joey Kuipers

Maar dit is de eerste waar vogel-nederland van kan genieten :)  
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

nicky hulsbosch

Hallo allemaal,

Weet iemand misschien als de uil vanmorgen nog is gezien? Wil er nog een keer naartoe. Alvast bedankt

Nicky
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739