Hoofdmenu

Dwerguil

Gestart door Bas vd Burg, februari 10, 2008, 16:11:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

vastenhouw

Ja, het valt niet mee, deze dip.  


:(  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Gert Ottens

Overigens lijkt de Dwerguil mij een 1e winter-vogel. In de slagpennen zijn op sommige foto's twee generaties te herkennen. Overigens heb ik dat zelf in het veld niet vast kunnen stellen, maar ik was dan ook al zondagavond van de partij.
Is het misschien iemand anders opgevallen?

Adulte Dwerguilen maken na het broedseizoen namelijk een volledige rui door in september-oktober, terwijl juvenielen dan alleen de lichaamsveren ruien. In hun 1e winter volgen dan geleidelijk arm-, hand-, en staartpennen.

Dat de vogel een 1e winter is past natuurlijk ook beter op zijn verschijning in Brabant. Adulte Dwerguilen (vooral die van de Centraal-Europese populatie, waartoe deze vogel waarschijnlijk behoort) staan namelijk niet bekend om hun uitmuntende dispersiedrang, terwijl dit van onvolwassen wel bekend is.

Kortom: al lag een verschijning in het noorden (bijvoorbeeld Drenthe/Friesland) misschien meer voor de hand, gezien de nabijheid van een bloeiende populatie in Noord-Duitsland en de eerdere gevallen in Friesland, het geval in het Leenderbos past ook goed in het verwachtingspatroon. Van daaruit ligt de dichtstbijzijnde populatie (in Nordrhein-Westfalen) binnen de maximaal vastgestelde dispersie-afstand zoals bekend is van geringde (onvolwassen) Dwerguilen (ong. 300 km).

Gert


Edwin Russer

CiteerOverigens lijkt de Dwerguil mij een 1e winter-vogel. In de slagpennen zijn op sommige foto's twee generaties te herkennen. Overigens heb ik dat zelf in het veld niet vast kunnen stellen, maar ik was dan ook al zondagavond van de partij.
Is het misschien iemand anders opgevallen?

Adulte Dwerguilen maken na het broedseizoen namelijk een volledige rui door in september-oktober, terwijl juvenielen dan alleen de lichaamsveren ruien. In hun 1e winter volgen dan geleidelijk arm-, hand-, en staartpennen.

Dat de vogel een 1e winter is past natuurlijk ook beter op zijn verschijning in Brabant. Adulte Dwerguilen (vooral die van de Centraal-Europese populatie, waartoe deze vogel waarschijnlijk behoort) staan namelijk niet bekend om hun uitmuntende dispersiedrang, terwijl dit van onvolwassen wel bekend is.

Kortom: al lag een verschijning in het noorden (bijvoorbeeld Drenthe/Friesland) misschien meer voor de hand, gezien de nabijheid van een bloeiende populatie in Noord-Duitsland en de eerdere gevallen in Friesland, het geval in het Leenderbos past ook goed in het verwachtingspatroon. Van daaruit ligt de dichtstbijzijnde populatie (in Nordrhein-Westfalen) binnen de maximaal vastgestelde dispersie-afstand zoals bekend is van geringde (onvolwassen) Dwerguilen (ong. 300 km).

Gert
Ik moet mij vergissen maar ik zie op deze foto toch echt maar één generatie handpennen. De drie zichtbare handpennen hebben alle donkerbruine centra met lichte afgesleten toppen en zien er aan de top ietwat rafelig uit. Tevens maken de zichtbare tertails en armpennen een wat gesleten indruk en lijken de toppen ook ietwat rafelig over te komen. Tevens zien de toppen van de staart er ook behoorlijk gesleten uit.

http://www.pbase.com/zippo/image/92874181
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

#213
Citeer
CiteerOverigens lijkt de Dwerguil mij een 1e winter-vogel. In de slagpennen zijn op sommige foto's twee generaties te herkennen. Overigens heb ik dat zelf in het veld niet vast kunnen stellen, maar ik was dan ook al zondagavond van de partij.
Is het misschien iemand anders opgevallen?

Adulte Dwerguilen maken na het broedseizoen namelijk een volledige rui door in september-oktober, terwijl juvenielen dan alleen de lichaamsveren ruien. In hun 1e winter volgen dan geleidelijk arm-, hand-, en staartpennen.

Dat de vogel een 1e winter is past natuurlijk ook beter op zijn verschijning in Brabant. Adulte Dwerguilen (vooral die van de Centraal-Europese populatie, waartoe deze vogel waarschijnlijk behoort) staan namelijk niet bekend om hun uitmuntende dispersiedrang, terwijl dit van onvolwassen wel bekend is.

Kortom: al lag een verschijning in het noorden (bijvoorbeeld Drenthe/Friesland) misschien meer voor de hand, gezien de nabijheid van een bloeiende populatie in Noord-Duitsland en de eerdere gevallen in Friesland, het geval in het Leenderbos past ook goed in het verwachtingspatroon. Van daaruit ligt de dichtstbijzijnde populatie (in Nordrhein-Westfalen) binnen de maximaal vastgestelde dispersie-afstand zoals bekend is van geringde (onvolwassen) Dwerguilen (ong. 300 km).

Gert
Ik moet mij vergissen maar ik zie op deze foto toch echt maar één generatie handpennen. De drie zichtbare handpennen hebben alle donkerbruine centra met lichte afgesleten toppen en zien er aan de top ietwat rafelig uit. Tevens maken de zichtbare tertails en armpennen een wat gesleten indruk en lijken de toppen ook ietwat rafelig over te komen. Tevens zien de toppen van de staart er ook behoorlijk gesleten uit.

http://www.pbase.com/zippo/image/92874181
Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd, hoor, maar dit lijkt me niet helemaal de juiste foto om dit te bepalen, Edwin. Juist omdat je maar 3 handpennen kunt zien.  Waarom kies je uit al die foto's nu juist deze? Als je naar bijgaande foto kijkt
http://www.pbase.com/zippo/image/92906240
dan zie je dat juist die buitenste 3 (ik geloof zelfs 4) handpennen gerafeld zijn en de binnenste vrijwel onbeschadigd, met zelfs een licht randje aan de top. Bij de armpennen zou je het tegenovergestelde kunnen denken: binnenste 3 gerafeld, rest niet.
Maar ik heb geen idee van ruipatronen, -volgordes en -tijden bij (dwerg)uilen, dus ik zou hier (op basis van mijn non-kennis) niet direct een leeftijd aan durven koppelen.
- Wat zijn de verschillen in ruitijden en patronen tussen adulten en jonge vogels?
- wanneer ruien dwerguilen
- hoe is de ruivolgorde en worden elke keer alle pennen geruid of maar een deel? Welk deel dan? (vgl roofvogels)
- Is het ook mogelijk dat de rafeligheid van oudere pennen juist op een adulte vogel kan wijzen?
- Zijn pennen van een tweedejaarsvogel in deze tijd al zo gesleten?
- Of slijten de pennen van een bosvogel die zich in zulk dicht betakt biotoop (en holletjes) bevindt, zowiezo heel snel? Zou ik logisch vinden
- Zou je aan het voorkomen van mogelijk verse veren iets kunnen afleiden over de duur van de aanwezigheid van deze vogel - ervanuit gaande dat ie niet ruit in de dispersieperiode (of juist niet 'dispersiet' in een ruiperiode)

Allemaal vragen die ik nu niet weet te beantwoorden, maar anderen misschien wel.

EDIT: ik had Gert's post niet grondig genoeg doorgelezen en zie dat daarin al een deel van de vragen beantwoord wordt.
Als adulten inderdaad een volledige rui doormaken, zou dit ook volgens mij goed een eerste winter vogel kunnen zijn.

JohanvantBosch

#214
http://www.pbase.com/zippo/image/92906244

De staartpennen lijken allemaal ongeruid

EDIT: dank trouwens Gert, voor wat aandacht voor Dwerguil-aspecten die nog niet langs zijn geweest.

Edwin Russer

#215
Citeer
Citeer
CiteerOverigens lijkt de Dwerguil mij een 1e winter-vogel. In de slagpennen zijn op sommige foto's twee generaties te herkennen. Overigens heb ik dat zelf in het veld niet vast kunnen stellen, maar ik was dan ook al zondagavond van de partij.
Is het misschien iemand anders opgevallen?

Adulte Dwerguilen maken na het broedseizoen namelijk een volledige rui door in september-oktober, terwijl juvenielen dan alleen de lichaamsveren ruien. In hun 1e winter volgen dan geleidelijk arm-, hand-, en staartpennen.

Dat de vogel een 1e winter is past natuurlijk ook beter op zijn verschijning in Brabant. Adulte Dwerguilen (vooral die van de Centraal-Europese populatie, waartoe deze vogel waarschijnlijk behoort) staan namelijk niet bekend om hun uitmuntende dispersiedrang, terwijl dit van onvolwassen wel bekend is.

Kortom: al lag een verschijning in het noorden (bijvoorbeeld Drenthe/Friesland) misschien meer voor de hand, gezien de nabijheid van een bloeiende populatie in Noord-Duitsland en de eerdere gevallen in Friesland, het geval in het Leenderbos past ook goed in het verwachtingspatroon. Van daaruit ligt de dichtstbijzijnde populatie (in Nordrhein-Westfalen) binnen de maximaal vastgestelde dispersie-afstand zoals bekend is van geringde (onvolwassen) Dwerguilen (ong. 300 km).

Gert
Ik moet mij vergissen maar ik zie op deze foto toch echt maar één generatie handpennen. De drie zichtbare handpennen hebben alle donkerbruine centra met lichte afgesleten toppen en zien er aan de top ietwat rafelig uit. Tevens maken de zichtbare tertails en armpennen een wat gesleten indruk en lijken de toppen ook ietwat rafelig over te komen. Tevens zien de toppen van de staart er ook behoorlijk gesleten uit.

http://www.pbase.com/zippo/image/92874181
Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd, hoor, maar dit lijkt me niet helemaal de juiste foto om dit te bepalen, Edwin. Juist omdat je maar 3 handpennen kunt zien.  Waarom kies je uit al die foto's nu juist deze? Als je naar bijgaande foto kijkt
http://www.pbase.com/zippo/image/92906240
dan zie je dat juist die buitenste 3 (ik geloof zelfs 4) handpennen gerafeld zijn en de binnenste vrijwel onbeschadigd, met zelfs een licht randje aan de top. Bij de armpennen zou je het tegenovergestelde kunnen denken: binnenste 3 gerafeld, rest niet.
Maar ik heb geen idee van ruipatronen, -volgordes en -tijden bij (dwerg)uilen, dus ik zou hier (op basis van mijn non-kennis) niet direct een leeftijd aan durven koppelen.
- Wat zijn de verschillen in ruitijden en patronen tussen adulten en jonge vogels?
- wanneer ruien dwerguilen
- hoe is de ruivolgorde en worden elke keer alle pennen geruid of maar een deel? Welk deel dan? (vgl roofvogels)
- Is het ook mogelijk dat de rafeligheid van oudere pennen juist op een adulte vogel kan wijzen?
- Zijn pennen van een tweedejaarsvogel in deze tijd al zo gesleten?
- Of slijten de pennen van een bosvogel die zich in zulk dicht betakt biotoop (en holletjes) bevindt, zowiezo heel snel? Zou ik logisch vinden
- Zou je aan het voorkomen van mogelijk verse veren iets kunnen afleiden over de duur van de aanwezigheid van deze vogel - ervanuit gaande dat ie niet ruit in de dispersieperiode (of juist niet 'dispersiet' in een ruiperiode)

Allemaal vragen die ik nu niet weet te beantwoorden, maar anderen misschien wel.

EDIT: ik had Gert's post niet grondig genoeg doorgelezen en zie dat daarin al een deel van de vragen beantwoord wordt.
Als adulten inderdaad een volledige rui doormaken, zou dit ook volgens mij goed een eerste winter vogel kunnen zijn.
Ha Johan,

Ja, prima foto. Die was mij nog niet opgevallen. En dat zou het verhaal van een 1e winter vogel goed kunnen ondersteunen. Deze vogel zit dus nog volop in de rui.

EDIT: tevens dank voor Gert.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Het is absoluut niet mijn bedoeling om het vuurtje weer op te stoken, maar aangezien de andere topics zijn gesloten vond ik het toch wel noodzakelijk om e.e.a. wederom te vermelden. Zie de laatste reactie in dit topic van Birdclubkatwijk. Wellicht toch wel bittere noodzaak, als e.e.a. daadwerkelijk klopt, om in de toekomst toch nog meer voorzichtigheid te betrachten en keiharde gedragsregels gaan opstellen. Nu ben ik er zelf tot pakweg 10.30 geweest en geen wantoestanden gezien.

http://www.birdclubkatwijk.nl/phpBB/viewto...er=asc&start=30
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Haha, Johan zei  :censored:  

Steven Wytema

#218
CiteerWellicht toch wel bittere noodzaak, als e.e.a. daadwerkelijk klopt, om in de toekomst toch nog meer voorzichtigheid te betrachten en keiharde gedragsregels gaan opstellen.
die zijn er al (of ze worden nageleefd is een tweede).
iets met www, dutchbirding en gedragsregels.

maar laten we het er niet verder over hebben alsjeblieft zeg.
Ik vond de leeftijdbepaling veel interessanter dan deze oude koe.
Steven Wytema


Edwin Russer

Citeer
CiteerWellicht toch wel bittere noodzaak, als e.e.a. daadwerkelijk klopt, om in de toekomst toch nog meer voorzichtigheid te betrachten en keiharde gedragsregels gaan opstellen.
die zijn er al (of ze worden nageleefd is een tweede).
iets met www, dutchbirding en gedragsregels.

maar laten we het er niet verder over hebben alsjeblieft zeg.
Ik vond de leeftijdbepaling veel interessanter dan deze oude koe.
Maar soms is het goed om al dan niet oude koeien uit de sloot te halen, mits nogmaals de verhalen kloppen. Maar zoals ik al zei: ik ben geenzins van plan om de discussie weer nieuw leven in te blazen, maar vond ik een verwijzing wel op z'n plaats.

Lees verder de discussie op Birdclubkatwijk.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Gert Ottens

Ja, wat dat laatste betreft was mijn post onlangs misschien iets te voorbarig. In hun eerste jaar ruien uilen namelijk (nog) geen slagpennen (wel lichaamsveren).

De handpennen die de duidelijke sleet vertonen zijn precies die pennen die voorbij de tertials/armpennen steken en dus aan de top meer te verduren hebben, zeker als een vogel in krappe holen kruipt en dat verklaard misschien ook de sleet aan de toppen van de staartpennen.

Het kan overigens nog steeds goed een 2e kj zijn maar dan eerder op grond van de vorm van de vlekking op kruin, bovendelen en tertials, de sterk naar bruin neigende kleur van de bovendelen, de matig ontwikkelde 'false face' op het achterhoofd en de bruine (ipv zwarte) lengtestreping op de onderdelen. (vrij naar Nils van Duivendijk in litt).

Gert

JohanvantBosch

#221
CiteerMaar soms is het goed om al dan niet oude koeien uit de sloot te halen, mits nogmaals de verhalen kloppen. Maar zoals ik al zei: ik ben geenzins van plan om de discussie weer nieuw leven in te blazen, maar vond ik een verwijzing wel op z'n plaats.

Lees verder de discussie op Birdclubkatwijk.


Tja... mijn opmerkingen stonden bewust op bcKatwijk en niet hier. Zei ik iets verkeerd, Ben...? ;)

Binnen de Admingroep van waarneming.nl zijn we van mening dat we het onderwerp nu beter even kunnen laten rusten
Over een paar weken eens verder brainstormen hoe we met z'n allen in de toekomst kunnen zorgen dat de regels wel nageleefd worden.
Iets waar waarneming.nl, Dutch Birding en Birdpix en terreinbeherende instanties misschien samen een bijdrage kunnen leveren.

Het topic dat door Pieter was gestart, staan al wat ideeen. Heb je zelf ook ideeen over hoe we dingen in de toekomst in goede banen kunnen leiden, mail ze even persoonlijk aan mij of aan info@waarneming.nl.
We zullen er dan binnenkort op terugkomen.

BramtK

#222
De gedragsregels op deze website vind ik trouwens een beetje teleurstellend. Ze lijken mij wel erg geent op het twitchen van vogels. Het verbaasde me bijvoorbeeld dat er niet in wordt gesproken over nestfotografie.

Bram

ps. ik had het toch interessanter gevonden als deze 2kj nog zat op de plek waar hij is gevonden, maar dat is kennelijk mijn persoonlijke voorkeur :)
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Jeetje... zat er een Dwerguil?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

P1234

CiteerJeetje... zat er een Dwerguil?
Aaaaiiiii...toch iemand vergeten. Wanneer ga jij trouwens je waarnemingen eens een keer invoeren? B)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Gert Veurink

CiteerJeetje... zat er een Dwerguil?
ja in die boom bij die verrekijker  ;)  
groet!
Gert Veurink



Jaap Denee

Citeer
CiteerJeetje... zat er een Dwerguil?
Aaaaiiiii...toch iemand vergeten. Wanneer ga jij trouwens je waarnemingen eens een keer invoeren? B)
Daar ben ik toch veel te druk voor, Peter... En wat wil je weten? Dat ik Pimpelmezen in mijn tuin heb? Maar ff zonder dollen: toen vorige week de eerste piep doorkwam zat ik toevallig net na een mooi dagje skiën op het porselein in mijn hotel in de Dolomieten: er spatte pardoes een barst in het glazuur.

Nu heb ik mijn prioriteiten anders liggen dan bijvoorbeeld een Max Berlijn (die zijn wintersport wel onderbreekt voor een harde twitch), dus ik ben lekker blijven zitten. Iets ongemakkelijker, dat wel.

Eenmaal thuis is het een hele geruststeling dat de kermis weer op klassieke wijze afgedraaid wordt: de uitingen van euforie, de foto's (met flits en macrolens) en, ja hoor, de discussie over of dat mormel nu wel of niet verstoord is... Copy paste... andere soort, zelfde geouwehoer... Jammer dat ik er niet bij was, anders had ik mee kunnen doen aan de discussie of toch op z'n minst een fotograaf verrot kunnen schelden omdat hij in mijn ogen te dicht bij het vogeltje kwam.

Gelukkig heb ik wel een alibi. Als hij verstoord is, ik was het niet. Ik heb voor een paar honderd euro aan brandstof er doorheen gejaagd, alpenweides kapot geskied en voor een nog veel groter bedrag 8 dagen lang heerlijk zitten consumeren. Mij kan niemand dus iets kwalijk nemen.

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

CiteerNu heb ik mijn prioriteiten anders liggen dan bijvoorbeeld een Max Berlijn (die zijn wintersport wel onderbreekt voor een harde twitch), dus ik ben lekker blijven zitten. Iets ongemakkelijker, dat wel.

Hey Jaap,

Dan wordt het toch eens tijd dat je je prioriteiten naar een hoger niveautje moet gaat tillen. Voor een echte die-hard-twitcher, zoals jij bent, moet dan geen enkel probleem zijn :P  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Citeer


Jammer dat ik er niet bij was, anders had ik mee kunnen doen aan de discussie of toch op z'n minst een fotograaf verrot kunnen schelden omdat hij in mijn ogen te dicht bij het vogeltje kwam.

Da's mooi. Je waarnemingen voer je dan wel niet in, maar ik begrijp dat we er nog een aanbieding bij hebben voor de twitchpolitie :grin: . Nu kan het in de toekomst toch niet meer mis gaan!!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

CiteerDa's mooi. Je waarnemingen voer je dan wel niet in, maar ik begrijp dat we er nog een aanbieding bij hebben voor de twitchpolitie  . Nu kan het in de toekomst toch niet meer mis gaan!!

Precies,

Zijn postuur heeft Jaap al mee. Nu nog de wapenuitrusting en alles komt goed :grin:

http://www.arrestatieteam.nl/arrestatietea...sting/index.php
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HJDT

Bas waarom is dit niet gewoon een laat ingevoerde waarneming voor de 11-de  Februari ?? Met andere woorden: waar haal je vandaan dat de vermeldde datum niet juist is ??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bas vd Burg

#231
Nou michel, omdat op het moment dat ik de waarneming zag (zo rond 0008u) op waarneming.nl er toch echt 26 februari stond met een tijdstip van 0750u................ daarom dus

Enne ik heb mijn andere berichtje maar weer verwijderd omdat de waarnemer het zelf ook door had
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BramtK

En gelukkig ook al een tijdje niet van die tenenkrommende tafrelen met meelworm voerende fotografen en territoriumontkennende twitchers. Het is goed zo.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

HansP

CiteerEn gelukkig ook al een tijdje niet van die tenenkrommende tafrelen met meelworm voerende fotografen en territoriumontkennende twitchers. Het is goed zo.

Bram
Gelukkig zijn de tenenkrommende discussies tussen voor en tegenstanders van twitchen, met alle nuanceringen die daarbij horen, er wel nog steeds! :rolleyes:

Hans
Groet,
Hans Pohlmann

BramtK

Haha, over nuances gesproken, jij slaat de plan alvast weer flink mis, met je "tegenstanders van twitchen"...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

CiteerEn gelukkig ook al een tijdje niet van die tenenkrommende tafrelen met meelworm voerende fotografen en territoriumontkennende twitchers. Het is goed zo.

Bram
Maak je borst dan maar nat. Ik heb zo'n idee dat we dit jaar weer gaan knallen. In de laatste DB staat bij het jaaroverzicht 2008 van Hans ter Haar vermeld dat we voor het eerst sinds, ik meen, de jaren zestig geen nieuwe soort voor Nederland meer hebben gescoord. Overigens Hans, mijn complimenten voor het totaaloverzicht over de eerste derig jaren van Dutch Birding :duim:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#236
CiteerHaha, over nuances gesproken, jij slaat de plan alvast weer flink mis, met je "tegenstanders van twitchen"...

Bram
Het siert je, Bram, dat je ondanks dat je zelf ook af en toe wel eens een twitchje meepikt, toch zegt dat het "goed" is dat er geen grote twitches (met al zijn tenenkrommende consequenties) meer geweest zijn sinds de Dwerguil. Dat is bijzonder onbaatzuchtig van je en verdient een compliment. Bij deze.

En hoewel je niet zat te vissen, (toch?), snap je natuurlijk best waar een opmerking als die van Hans vandaan komt. Toch?

;)

Toodles.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Dank je Jaap! Ik snap het wel, het zit 'm in misvattingen als dat ik bijvoorbeeld tegen twitchen ben.  :duim: Hmmm, wat zou toch die eerstvolgende nieuwe soort voor Nederland zijn!?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

teunvankessel

Makkelijke vraag, Zwarte Leeuwerik  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

garryb

#239
Ehhh...Zwarte Leeuwerik is eigenlijk niet helemaal nieuw voor Nederland, check DB 18-4 (1996) pagina 202. In 1914 is een exemplaar verzameld in Groningen, Groningen. Dit exemplaar bevindt zich thans in een museum te Denekamp. Er ontbraken details omtrent de exacte maand, dus daarom staat deze niet op de Nederlandse lijst.

Maar waarom zou een goede nieuwe voor je lijst per se nieuw voor NL moeten zijn? Ik zou zeggen: Steppehoen, wees welkom!