Hoofdmenu

Dwerguil

Gestart door Bas vd Burg, februari 10, 2008, 16:11:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Het zal bij speculeren blijven, wat iedereen ook mag of wil denken dat de reden is (soms is dat nogal voorspelbaar en bevooroordeeld).  
groet,
Redmar

Edwin Russer

Citeerik hoop dat het beest een stukkie verderop zit en niet meer gevonden wordt. ik vind het te triest voor woorden als volwassen mensen zo'n beestje verstoren puur om "hem een keer gezien te" hebben danwel "om er een foto van te kunnen maken" en dan ook nog eens zonder de rest van de natuur aldaar danwel de regels van het gebied te respecteren. ik doel hier mee op kreten als zaklampen, en "je mag dat zandpaadje niet in maar lekker toch gedaan". Gelukkig zijn er ook een aantal mensen die juist daar voor waarschuwen en bijna smeken (!) om dit niet te doen. Maar, is het nou echt zo verschrikkelijk moeilijk om een beestje gewoon met rust te laten?

my 2 ct.
Dit komt van een wandelforum. Dan zijn alle problemen in één keer opgelost. Ook nog een bekende vogelaar actief op dit forum :rolleyes:

http://www.tweevoeter.nl/forum/viewtopic.php?t=6343

Heeft DBA al eens overwogen een mobiele Webcam (met een grote
telelens) stand-by te houden? Deze kan dan bij een bijzondere melding
ter plekke geinstalleerd kan worden, zodat alle vogelspotters tijdens
het twitchen kunnen kijken op hun mobieltje (blackberry)? We moeten
toch een beetje met onze tijd meegaan. Scheelt ook nog eens heel erg
veel CO2 uitstoot.
Of moet je het beessie per se in levende lijve gezien hebben om te
scoren?
Sjef.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Weia

Citeer
Citeerik hoop dat het beest een stukkie verderop zit en niet meer gevonden wordt. ik vind het te triest voor woorden als volwassen mensen zo'n beestje verstoren puur om "hem een keer gezien te" hebben danwel "om er een foto van te kunnen maken" en dan ook nog eens zonder de rest van de natuur aldaar danwel de regels van het gebied te respecteren. ik doel hier mee op kreten als zaklampen, en "je mag dat zandpaadje niet in maar lekker toch gedaan". Gelukkig zijn er ook een aantal mensen die juist daar voor waarschuwen en bijna smeken (!) om dit niet te doen. Maar, is het nou echt zo verschrikkelijk moeilijk om een beestje gewoon met rust te laten?

my 2 ct.
Daar gaan we weer...
Hoe moet ik dat lezen? Zoals het er staat komt het lomp over... Of lees ik het verkeerd?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Joey Kuipers

#183
edit: verwijderd, raakte kant nog wal, net een post gemaakt in een ander topic die dit wat tegensprak ^^  
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

Edwin Russer

Er zal een altijd een bepaald spanningsveld blijven bestaan tussen de voorstanders en tegenstanders van twitchen. Dat was in het begin van Dutch Birding al zo en zal altijd wel zo blijven. Maar lees de dissussie op het Flevolands Vogelnet maar eens. Daar krijgt Staatsbosbeheer het voor elkaar om door die fijne viervoeters 21 soorten van de totale broedvogelstand in de Oostvaardersplassen te laten verdwijnen. En zie dan ook de reactie van Staatsbosbeheer. Hoe je dan ook denkt over twitchers: ik denk dat we in al die jaren het nooit gepresteerd hebben om 21 soorten van de broedvogellijst af te krijgen.

http://groups.yahoo.com/group/Flevolands-V...t/messages/2719
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Joey Kuipers

Tja, ik zelf doe er niet aan mee, ik hou er van om in men eentje, of met twee door de bossen te struinen... ik houd van dat " jagen"  gevoel.

Maar dan  natuurlijk met een camera  :duim:

Met een grote menigte de bossen in struinen... tja, in ieder geval niet voor mij.  
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

frankw

Citeer
Met een grote menigte de bossen in struinen... tja, in ieder geval niet voor mij.
hehehe maar wel DOOR jouw  ;)  :lol:  

renesmid

Ik feliciteer alle vogel liefhebbers en soortenjagers met jullie waarneming van de Dwerguil.
Ook wil ik jullie feliciteren met het eventueel verjagen van deze schitterende vogel.
Ik kan me voorstellen na het lezen van alle berichten op dit forum dat de vogel zijn heil elders is gaan zoeken.
Als vogel-en natuurliefhebber ben ik erg verheugd over deze waarneming maar dat is alweer iets getemperd net als destijds met de Sperweruil.
We willen allemaal graag vogels kijken maar in dit zeldzame geval verwacht je toch iets meer beleid.
Een liefhebber van vogels moet toch ook weten hoe belangrijk het is om VERSTORING TE VOORKOMEN, kost wat het kost.
Maar oke, er zijn toch een hoop mensen weer gelukkig gemaakt omdat ze deze soort op het lijstje kunnen bijschrijven.
Proficiat.
René Smid

redmar_woudstra

CiteerIk feliciteer alle vogel liefhebbers en soortenjagers met jullie waarneming van de Dwerguil.
Ook wil ik jullie feliciteren met het eventueel verjagen van deze schitterende vogel.
Ik kan me voorstellen na het lezen van alle berichten op dit forum dat de vogel zijn heil elders is gaan zoeken.
Als vogel-en natuurliefhebber ben ik erg verheugd over deze waarneming maar dat is alweer iets getemperd net als destijds met de Sperweruil.
We willen allemaal graag vogels kijken maar in dit zeldzame geval verwacht je toch iets meer beleid.
Een liefhebber van vogels moet toch ook weten hoe belangrijk het is om VERSTORING TE VOORKOMEN, kost wat het kost.
Maar oke, er zijn toch een hoop mensen weer gelukkig gemaakt omdat ze deze soort op het lijstje kunnen bijschrijven.
Proficiat.
Enige nuance is je vreemd?
groet,
Redmar

JohanvantBosch

CiteerIk feliciteer alle vogel liefhebbers en soortenjagers met jullie waarneming van de Dwerguil.
Ook wil ik jullie feliciteren met het eventueel verjagen van deze schitterende vogel.
Ik kan me voorstellen na het lezen van alle berichten op dit forum dat de vogel zijn heil elders is gaan zoeken.
Als vogel-en natuurliefhebber ben ik erg verheugd over deze waarneming maar dat is alweer iets getemperd net als destijds met de Sperweruil.
We willen allemaal graag vogels kijken maar in dit zeldzame geval verwacht je toch iets meer beleid.
Een liefhebber van vogels moet toch ook weten hoe belangrijk het is om VERSTORING TE VOORKOMEN, kost wat het kost.
Maar oke, er zijn toch een hoop mensen weer gelukkig gemaakt omdat ze deze soort op het lijstje kunnen bijschrijven.
Proficiat.
1 je veronderstelt dat de vogel weg is
2 je veronderstelt dat dit door de vogelaars komt

3 Welk beleid stel je voor? Hoe zou jij zo'n twitch in goede banen leiden? Als je roept, moet je met ideeen komen.

Martijn Bot

Citeer
Citeer
Citeerik hoop dat het beest een stukkie verderop zit en niet meer gevonden wordt. ik vind het te triest voor woorden als volwassen mensen zo'n beestje verstoren puur om "hem een keer gezien te" hebben danwel "om er een foto van te kunnen maken" en dan ook nog eens zonder de rest van de natuur aldaar danwel de regels van het gebied te respecteren. ik doel hier mee op kreten als zaklampen, en "je mag dat zandpaadje niet in maar lekker toch gedaan". Gelukkig zijn er ook een aantal mensen die juist daar voor waarschuwen en bijna smeken (!) om dit niet te doen. Maar, is het nou echt zo verschrikkelijk moeilijk om een beestje gewoon met rust te laten?

my 2 ct.
Daar gaan we weer...
Hoe moet ik dat lezen? Zoals het er staat komt het lomp over... Of lees ik het verkeerd?
Nee, het is lomp bedoeld. Na elke grote vogelgebeurtenis duiken dezelfde moraalridders met dezelfde verhalen op, ik wordt er zo langzamerhand doodmoe van. Als je concreet iets op iemand aan te merken heb, zeg dat recht in zijn gezicht, maar begin niet zomaar in het wilde weg te klagen en te verwijten. Volgens mij heeft 99% van de mensen die dit leest zich voorbeeldig gedragen, maar zij krijgen wel steeds weer diezelfde bagger over zich heen. Wangedrag moet kosten wat kost worden bestreden en bestraft, maar om zomaar de vogelwereld in z'n geheel zwart te maken is onnodig stigmatiserend (ik ken politici die daar ook een handje van hebben, en die zijn erg gevaarlijk!) en ongepast.
Ik kan mij niet voorstellen dat de vogel door vogelaars is verjaagd, als de mensen hem stoorden dan was ie al veel eerder vertrokken. Hij zat er tot donker, en is in de nacht een stukje verplaatst (het lijkt me overigens zeker niet ondenkbaar dat hij er morgen weer doodleuk zit) cq vertrokken. Zo gaat dat met vogels.

JRoosma

Voortaan standaard afzetlint meenemen naast de kijker en scoop.

Als ik gister zag hoe fotografen nadat de Dwerguil een muis pakte erop af stormden..
Ze hebben allemaal topapparatuur en hoeven mijns inziens helemaal niet zo dicht bij te komen. De meeste vogelaars hebben een goede kijker en/of scoop en dan hoef je toch ook niet op 5 meter ipv 20 meter van zo'n vogel te komen?
Gewoon op gepaste afstand genieten.

Jaring
Jaring Roosma

P1234

Citeer
Maar oke, er zijn toch een hoop mensen weer gelukkig gemaakt omdat ze deze soort op het lijstje kunnen bijschrijven.
Proficiat.
Dank je hartelijk voor je felicitaites. Ik ben inderdaad erg blij dat ik Dwerguil op mijn lijstje heb mogen bijschrijven.  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Hans Bossenbroek

De beste stuurlui staan aan wal.  

Weia

CiteerDe beste stuurlui staan aan wal.
Maar niet op het pad. Daar gaat het nu net over.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

HJDT

#195
Ik vind het altijd weer grappig om, nadat een vogel verdwenen is, te lezen hoeveel mensen direct beweren dat de vogel verjaagd is door de vogelaars, fotografen of "smerige twitchers". Helemaal mooi wordt het als dit mensen zijn die zelf nooit of zelden een zeldzame vogel gaan bezoeken, of als dit weer dezelfde criticasters zijn die hun bekende geluid laten horen. Deze mensen worden vaak niet gehinderd door enige kennis over de situatie ter plaatse maar des te meer beinvloed door alle indianenverhalen en geruchten. Misschien is het goed om de situatie te schetsen zoals die gisteren vanaf een uur of 1 's middags was.

De vogel was vanaf die tijd behoorlijk actief en vloog van tak naar tak en eenmaal naar de grond met een vers "geplukt" muisje. Deze werd vakkundig in een spechtenhol gepropt waarna de vogel naar het lariksperceel verhuisde waar hij de volgende 2 of drie uur op een meter of 5 afstand heerlijk ging zitten. Poetsend, gapend en brakend. Al die tijd werd hij gadegeslagen door 25-60 aanwezigen. De vogel gaf onder dit alles geen krimp. Op geen enkel moment was er ook maar iets te merken dat de vogel te ruw benaderd werd of dat hij gehinderd werd in zijn gedragingen. Dat hij op tien meter voor mijn voeten een muis ving is daar misschien nog wel het beste voorbeeld van.

Als de vogel echt hinder zou ondervinden van de drukte zou hij echt niet wachten tot het donker (en weer rustig) is om te vertrekken, dat zou hij direct gedaan hebben als het hem te heet onder de veren werd. Het is kennelijk moeilijk te accepteren dat het echt zo kan zijn dat een vogel supertam is en daar geen enkele hinder van ondervind. Maar geloof mij: het kan toch echt !!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

joostverhoeven

Ach weet je wat het is, een vogel heeft vleugels en zijn terratorium is echt geen twee, drie honderd meter. Kan me voorstellen dat je tegen het flitsen bent bij avondwaarnemingen. Ook zou er iets meer afstand gehouden kunnen worden. Maar dan heeft het idd alleen zin als iedereen het doet en elkaar dr op aanspreekt. De vogel is pas Zondag ontdekt, en pas 1 dag niet gezien. Dit betekend niet dat hij al weg is, ook zou hij idd maar dat lijkt me sterk gepakt zijn door een andere roofvogel ofzo. Om nou meteen de twitchers of vogelkijkers de schuld te geven lijkt me lichtelijk overdreven.
Groeten,

Joost Verhoeven

P1234

Leuk. Deze discussie loopt nu al in twee topics en heeft alweer het karakter van een loopgavenoorlog. Ik heb alweer een paar mooie staaltjes van het trekken van conclusies zonder argumenten voorbij zien komen!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Peter Verhelst

CiteerLeuk. Deze discussie loopt nu al in twee topics en heeft alweer het karakter van een loopgavenoorlog. Ik heb alweer een paar mooie staaltjes van het trekken van conclusies zonder argumenten voorbij zien komen!
Zo zie je maar weer: fantasie is nooit op!


Albert de Jong

CiteerIk kan me voorstellen na het lezen van alle berichten op dit forum dat de vogel zijn heil elders is gaan zoeken.
Bekijk het eens van de andere kant: het zien van zeldzaamheden is juist dat ze elk moment weg kunnen gaan, en maar weinig te zien zijn.

Ik denk dat we, net wat Michel al schreef,  zulke indianenverhalen recht in iemands gezicht moeten zeggen.

De dwerguil heeft het laatste woord: hij vloog niet weg toen we bijna onder z'n boompje stonden. En vogels zijn daar heel consequent in: binnen de verstoringsgrens is direkt wegvliegen. En niet hypocriet wachten tot het donker wordt. En dus niet hypocriet op een forum je gal spuwen. Tenzij er echt excessen plaatsvinden. Ik ben niemand tegen gekomen met een kettingzaag.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rinie van Reenen

CiteerIk kan me voorstellen na het lezen van alle berichten op dit forum dat de vogel zijn heil elders is gaan zoeken.
Ik kan me voorstellen dat de vogel na het lezen van alle berichten op dit forum zijn heil elders is gaan zoeken...
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

CiteerVolgens mij heeft 99% van de mensen die dit leest zich voorbeeldig gedragen, maar zij krijgen wel steeds weer diezelfde bagger over zich heen.
- Het lijkt me wat uit de lucht gegrepen om te spreken over 99 %. Waarom zouden forum.waarneming.nl'ers zich beter gedragen dan anderen.
- Niemand krijgt persoonlijk bagger over zich heen.
- Iedereen die zich stoort aan dit soort discussies, mag ervoor kiezen om andere topics te lezen.
Groet, Rinie van Reenen

Joey Kuipers

#202
Eigenlijk wel jammer, het topic is veranderd in discussie over wel niet waarom hoe en wat...
Daar zijn er overigens nu al 2 van.

Het is jammer, en daar houdt het mee op in mijn ogen. Spijtig voor hun die het niet konden zien.

Op naar de volgende unieke waarneming zou ik zeggen  B) ( ik spreek hier niet voor groepen of mensen of iets dergelijks, niemand kan zeggen wat er is gebeurd, dus we gaan gewoon verder )

edit;  Ik kan wel snappen dat mensen van heinde en verre hier naartoe komen om het te zien... Dat mensen echter vrij van het werk nemen, dan weer niet  :rolleyes:
( sommige hebben zich zelfs gewoon ziek gemeld voor die dag  :mellow:  )
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

Guus Peterse

CiteerIk kan wel snappen dat mensen van heinde en verre hier naartoe komen om het te zien... Dat mensen echter vrij van het werk nemen, dan weer niet.
Tsja, in deze moderne tijden hebben we allemaal het recht af en toe een dagje vrij te nemen, waarom die niet besteden aan een heerlijke lentedag in Brabants bos en hei met een dwerguil op de koop toe? Ik kan me eerlijk gezegd geen betere besteding voorstellen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

P1234

#204
Citeer
( sommige hebben zich zelfs gewoon ziek gemeld voor die dag  :mellow:  )
Ik zou als ik werkgever was iemand die zich ziekmeldt om een vogel te twitchen er meteen uit flik***, maar dit geheel terzijde.

Wordt er vandaag overigens nog gezocht? Ik ben vanmiddag lekker vrij en ga leuke spechten zoeken ;)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerDe beste stuurlui staan aan wal.
Maar niet op het pad. Daar gaat het nu net over.
De beste stuurlui staan juist wel op het pad!
(Nu ja: er zitten er natuurlijk ook nog een heleboel achter hun pc.)
Groet, Rinie van Reenen

j.steenbergen

Tsja, vanochtend een tijd lopen zoeken. Uitkomst laat zich raden: helaas niks. Wel een mooie plek.  
Jeroen Steenbergen

Edwin Russer

Dit is ook wel een stoere foto. Jammer dat het koppie deels in de schaduw valt.

http://www.pbase.com/zippo/image/92874186
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Dorine

CiteerDit is ook wel een stoere foto. Jammer dat het koppie deels in de schaduw valt.

http://www.pbase.com/zippo/image/92874186

Nou, de andere foto's zijn ook wel de moeite waard hoor.

http://www.pbase.com/zippo/dwerguil
Dorine van Asten
peregrines.nl

j.steenbergen

Ach, laat ik daar dan maar van genieten. En de volgende keer eerder vrij nemen.
Jeroen Steenbergen