Hoofdmenu

Slanke Ogentroost

Gestart door H Timans, juni 08, 2018, 15:56:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Vorig jaar trof ik in dit gebied Slanke Ogentroost aan.  Op verspreidingsatlas gold deze plek voor deze soort als 'niet meer voorkomend, wel voor 1990'. Mooie vondst voor een soort die alleen maar achteruit lijkt te gaan. Het was al laat in het seizoen en het waren maar enkele plantjes. Nu kwam ik er weer en werd verrast door 100+ plantjes! Gigantische populatie. Zelf heb ik de determinatie gedaan en naar mijn idee klopt het. Maak soms nog foutjes dus wil graag weten wat anderen van deze vondst vinden. Betreft dit echt een grote populatie Slanke Ogentroost?
Het betreft trouwens deze waarneming: https://waarneming.nl/waarneming/view/158015765
Slanke ogentroost - Euphrasia micrantha gezien op 2018-06-07 Hilversum - Zanderij Crailo
Foto's:


















































alvast bedankt,
mvg,
Harold Timans
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Daar hoef je hoop ik geen uitsnede uit te maken  B)
Mvg Harold Timans

nielseimers

Ik heb moeite met het aflezen van de bloemlengte. Dit komt erg nauwkeurig (tot op de mm) en zo lang deze in de kelk zit, is dit erg lastig vast te stellen. Is het mogelijk om enkele bloemen los te halen en deze op of naast je meetlat te leggen? Ik zie zo geen klierharen, maar kan je dit nog controleren met een loepje (blad, kelk, bloemsteel, etc.)? Het verhaal is overigens een stuk complexer dan Heukels' Flora doet vermoeden. Er zijn veel meer taxa die wij in Nederland niet onderscheiden (of nog niet gevonden hebben).

Rien Ondersteijn

Harold; ik vind het ook onoverzichtelijk als er zo ontzettend veel foto's op staan- je kunt met max een vijftal foto's alle belangrijke kenmerken laten zien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Ik zal terug gaan naar de plek. Er is een sleutel in Collins Flower Guide die veel meer Ogentroostjes behandeld. Vele soorten daarin zijn in NL niet op te voeren. Bedoel je die soms Niels?
Mvg Harold Timans

nielseimers

De meeste buitenlandse flora's behandelen meer soorten dan in Heukels' Flora staan. Dat kan zijn omdat deze taxa nog niet in Nederland aangetroffen zijn, maar ook omdat we hebben besloten dat deze taxa niet goed te onderscheiden zijn en bewust niet accepteren.

H Timans

Ik probeer er zo snel mogelijk weer te gaan kijken, excuus voor de pauze... ondertussen is het wellicht de moeite waard om mijn goedgekeurde waarneming van vorig jaar onder de loep te nemen. Hij werd destijds goedgekeurd, wat ik fantastisch vond omdat het slanke ogentroost was en omdat het een nieuw stipje voortbracht op de verspreidingsatlas, maar wellicht moet er toch even  opnieuw naar gekeken worden aangezien dit waarschijnlijk dezelfde soort is als de gefotografeerde planten in dit topic en hier nog wat twijfel over is.

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/143724397

Ben benieuwd of de waarneming het overleeft.
mvg,
Harold Timans
Mvg Harold Timans