Mislukte broedgevallen Turkse Tortel

Gestart door canoorlander, juni 07, 2018, 20:14:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

canoorlander

In november 2015 begon er een paartje Turkse Tortels met het maken van een nest in onze druif. De locatie was prima. Ze zaten onder een afdakje voor ons raam. In 2016 had het stel vier succesvolle legsels. In 2017 begonnen ze weer vroeg in het jaar (februari) en hadden drie succesvolle legsels. het 3e legsel was overigens maar voor de helft succesvol. Slechts één kuiken was uit het ei gekropen. Bij de 4e poging verlieten ze het nest met twee dode jonge kuikens van enkele dagen oud.
Dit jaar begonnen ze wat later maar na twee dagen op eieren te hebben gezeten verlieten ze het nest. Soms kwamen ze terug maar tot broeden kwam het niet meer.
Van een collega hoorde ik een soortgelijk verhaal van Turkse Tortels bij hem in de tuin.

Toeval of herkent iemand dit. Weet iemand misschien een reden waarom ze gestopt zijn met broeden. Ze vliegen nog wel steeds in de buurt rond en  het mannetje zit regelmatig op ons dak te koeren. Het lijkt er niet op dat ze ergens anders zijn gaan broeden.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Oenanthe

Het ene broedpaar is succesvoller dan het andere en je gaat er misschien ten onrechte van uit dat de vogels waarover je het hebt, al die tijd dezelfde individuen zijn. Als je je gaat bezighouden met de gang van zaken bij nesten moet je eraan wennen dat broedgevallen kunnen mislopen. Duiven zijn daarop geen uitzondering, integendeel. Ze broeden niet voor niets meermalen per jaar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

canoorlander

Het lijkt me wel aannemelijk dat het hetzelfde paar is wat hier steeds terug komt. Ze hangen hier al een tijdje rond. De jonge vogels zijn bijna allemaal geringd en die zijn na het uitvliegen nooit meer gezien. Andere Turkse Tortels werden, ook buiten de broedtijd, steevast uit onze tuin gejaagd.
Dat broedsels kunnen mislopen is me niet onbekend. Maar je zou dat afwisselend verwachten en niet na een bepaalde tijd ineens alleen maar slecht.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander