Kreeg vandaag het volgende bericht van Kees Zwakhals:
"zoals ik al meldde zijn de dieren inmiddels geprepareerd en ik heb er ook al naar gekeken.
Het is maar goed dat je alle dieren hebt gestuurd want er blijkt iets heel bizars aan de hand te zijn. Bij deze exemplaren is sprake van een extreme variatie in de vleugelnervatuur. Zo ontbreekt bij enkele exemplaren zelfs de tweede teruglopende ader. De aanwezigheid daarvan is een van de kenmerken waarmee de familie Ichneumonidae zich onderscheidt van de Braconidae. Zo'n extreme variatie heb ik nog nooit gezien. Hiermee vergeleken is de aan- resp, afwezigheid van de areolet in één of beide voorvleugels slechts een kleinigheid hoewel dat bij de determinatie een belangrijk kenmerk is.
Al met al is het wel mogelijk dat het om Olesicampe gaat, .... "
Wordt vervolgd t.z.t.
Ben zelf benieuwd of alle sluipwespjes wel tot dezelfde soort behoren. Kan natuurlijk ook zijn dat de Palissadenbladwesplarven door verschillende sluipwespjes zijn geparasiteerd.
Aanvulling van KZ: "Alle dieren behoren zeker tot dezelfde soort. Wat zo bizar is, is de geweldige variatie om niet te zeggen aberratie binnen die soort. Zo erg heb ik dat nog nooit gezien. De soort behoort ook zeker tot de Ichneumonidae, subfamilie Campopleginae, en niet tot de Braconidae."