Plant met grote bladeren, bladeren in rozet.

Gestart door jeroen vinke, juni 04, 2018, 16:58:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157798796
onzeker Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-06-03 Groningen - Oost-Indische Buurt
Foto's:






Toelichting:
obs identify kwam uit op look-zonder-look, maar dat klopt volgens mij niet.
Welke plant is dit wel?
bij voorbaat dank Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Absoluut geen look-zonder-look. Herik of iets verwants.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: jeroen vinke op juni 04, 2018, 16:58:22 PMobs identify kwam uit op look-zonder-look, maar dat klopt volgens mij niet.

(Nog) niet teveel vertrouwen op ObsIdentify dus...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Citaat van: Rob Koelman op juni 04, 2018, 17:37:06 PM
Citaat van: jeroen vinke op juni 04, 2018, 16:58:22 PMobs identify kwam uit op look-zonder-look, maar dat klopt volgens mij niet.

(Nog) niet teveel vertrouwen op ObsIdentify dus...  B)

Qua planten heb ik geen vertrouwen in obsidentify nee. Het kan aan mijn manier van fotograferen liggen hoor, maar obsidentify plukt er erg vaak een zeldzame soort uit of het slaat helemaal kant nog wal. Meestal probeer ik de voorgestelde soort te vergelijken met wat er op wn.nl staat, maar vaak ziet het er heel anders uit. Dan zet ik hem op onzeker. Mijn plantenkennis is niet echt op niveau.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

M.V.S

Sareptamosterd in de tuin van mn buren ziet er exact zo uit. Wil niet zegen dat dat hem ook is natuurlijk.

Lijkt me wel restant van een oude groententuin ofzo, dus het nut van invoeren ontbreekt hier m.i.
Groetjes, Marc

jeroen vinke

#5
Citaat van: M.V.S op juni 04, 2018, 20:18:34 PM
Sareptamosterd in de tuin van mn buren ziet er exact zo uit. Wil niet zegen dat dat hem ook is natuurlijk.

Lijkt me wel restant van een oude groententuin ofzo, dus het nut van invoeren ontbreekt hier m.i.

Het zou hem misschien kunnen zijn, al zie ik het niet zo. De bladeren zijn aan de uiteinden gewoon rond. In geval van groente haal ik hem uit waarneming.nl. Het is namelijk inderdaad een bordertje waar schijnbaar ooit wat groente verbouwd is. Zo komt er ook een wortel en peterselie op.. Alhoewel de tuin jaren verwaarloosd is ben ik juist benieuwd welk 'wild' kruid er op komt. Dat er af en toe een groente opkomt is ook wel leuk eigenlijk (maar inderdaad niet interessant voor de database. Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

H Timans

Bij de obsidentify is het handig om veel close-up foto's toe te voegen. Als je dat doet heb je vaak wel raak, ook met moeilijke soorten. 3 foto's blijkt toch vaak te weinig bij mij, tenzij het een erg duidelijk herkenbare soort is. Maar dat is mijn ervaring.
Mvg Harold Timans

jeroen vinke

Bedoel je dat ik de structuur van het blad bijvoorveeld moet vastleggen? Ik probeer altijd al bloemknopjes/bloemen en een heel blad en de stengel in detail te fotograferen. Dit blad was erg groot en een steel en bloemen waren er niet. Daarbij kan ik met de app niet inzoomen. Dus heel gemakkelijk vind ik het ook niet.

Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

H Timans

In dit geval zou ik juist heel erg uitzoomen en de andere begroeiing subtiel opzij duwen zodat blad duidelijk zichtbaar is. Een vel papier onder het blad schuiven helpt wellicht ook daarvoor. Dan druk je het blad zo goed mogelijk aan zodat de plooiien verdwijnen. En de structuur nog meer naar voren komt. Zelf heb ik al eens succesvol Herik uit de app gekregen dus het kan wel, al waren de blaadjes daar een heel stuk kleiner.

Ikzelf vind de app het prettigst te gebruiken als dubbelcheck, dus eerst zelf aan de slag en dan kijken of er hetzelfde uitrolt. Dan is ook snel duidelijk of het onzin uitkraamt of niet. En helaas, dat doet het soms.
Succes!
(Dit geldt natuurlijk allemaal áls het Herik is, en dat is nog niet bevestigd.)
Mvg,
Harold Timans
Mvg Harold Timans

pierrevanvooren

misschien eens ondergronds checken of er geen knol (een raap) aan vasthangt...
grtjs Pierre

Rien Ondersteijn

Eén van de weinige [of enige?] Kruisbloemige die dergelijke verspringende deelblaadjes aan de voet heeft is Hirschfeldia[Grijze Mosterd]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Citaat van: Rien Ondersteyn op juni 05, 2018, 23:27:13 PM
Eén van de weinige [of enige?] Kruisbloemige die dergelijke verspringende deelblaadjes aan de voet heeft is Hirschfeldia[Grijze Mosterd]
Ja, maar Grijze mosterd heet niet voor niets zo. Die heeft echt wat grijzig blad. De plant op deze foto's niet.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Helemaal mee eens !
Maar ik wilde aangeven dat er weinig kanshebbers zijn.
Tenzij Eruca nog een optie is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Grijze mosterd heeft nooit zo een groot blad (en dat is niet altijd grijs aangelopen, alhoewel nooit zo fris van kleur als hier het geval).
Groeten, Dirk Derdeyn.

WimV

Het punt met dit soort bladeren is dat er vele groentesoorten zijn, die wel eens opnieuw kunnen opslaan. Dus ik zou de blik niet teveel versmallen, maar juist hem veel groter trekken....

Groetjes,
Wim

mcbudd

Doet me sterk aan een knol (Meiraaap) denken, inderdaad maar eens kijken of de wortel verdikt is.
groet, marc.

jeroen vinke

Excuses dat ik zo lang op me heb laten wachten, het was me even ontschoten. Ik heb nieuwe foto's toegevoegd aan de waarneming. Tijdens het checken of er een knol/peen aan zat brak de wortel, dus heb ik hem er maar uitgehaald. Er zat een smalle penwortel aan. Zie foto. Ook merkte ik nu dat de stelen en onderkant van de bladeren gemene stekelharen bevatten. Ook is de plant schijnbaar populair onder de slakken.
Het blad is inderdaad niet grijs.
Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

(De afbeeldingslocatie vind je door op een foto te klikken met de rechtermuisknop. Dan kiezen voor Afbeeldingslocatie kopiëren)...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Al met al :
Die stekelharen doen toch wel sterk Herik vermoeden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Zeker geen Herik. Een heleboel van die Brassicaceae hebben soms van die stekende glasharen (en soms ook niet).
Groeten, Dirk Derdeyn.