Auf die Baumen ihr Affen

Gestart door lily, februari 08, 2008, 21:51:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Auf die Baumen ihr Affen der wald wirt gefegt.....of te wel.... in de bomen jullie apen het bos wordt geveegd.
Kent iemand dit Duits gezongen liedje?
Dit liedje loop ik te zingen als ik door de natuur loop.

Geef bepaalde personen een grasmaaier of een kettingzaag in de handen en ze weten niet meer van  stoppen.
Overal hoor je de kettingzaag, niet alleen in het dorp, stad of gemeente, langs wegen, maar ze gaan zelfs door tot in natuurgebieden.
Of je hoort bijna constant de maaimachines, want elke grassprietje die het lef heeft te willen groeien wordt meteen gekortwiekt, zelfs in natuurgebieden.
Onlangs heb ik zo'n ploeg met kettingzagen aangesproken en gevraagd waarom de boom die midden op een grasveldje staat opgesnoeid werd.
Antwoord, alle bomen worden opgesnoeid tot 4.10 meter!
Waarom,...... zodat er vrachtwagens onderdoor kunnen rijden en de wagens geen beschadigingen kunnen oplopen door de takken.
Oh, maar op het grasveldje komt geen vrachtwagen.
Nee, dat klopt, maar het is wet, zo hun antwoord.
In de natuur/wandelgebieden komen helemaal geen auto's, al helemaal geen vrachtwagens, maar snoeien zullen ze.
Ik zie bomen verdwijnen in natuurgebieden, bomen opgesnoeid worden tot die 4.10 mt, gemaaid in bos en natuurgebieden.
Je vraagt je dan wel af, waar zijn ze mee bezig, ja zelfs het bos wordt geveegd.

Wil ik rupsen of kevers, of wat dan ook in een boom willen vinden, zal ik een ladder moeten meenemen, om aan de onderste tak te komen.
Wil ik dezelfde diertjes vinden in het gras, zal ik het al in mijn eigen tuin moeten planten.

Wie bepaald deze rare wet?
Er wordt door de overheid geroepen dat we spaarzaam moeten omgaan met de natuur, dat "wij" moeten meewerken om de natuur te behouden voor onze kinderen/kleinkinderen.
Hoe zit het dan met "zij" die meer schade aanrichten,( door het gesnoei en gemaai) aan de natuur dan wij.

Gr.Lily

vuurvlinder

Citeer

Geef bepaalde personen een grasmaaier of een kettingzaag in de handen en ze weten niet meer van  stoppen.
Overal hoor je de kettingzaag, niet alleen in het dorp, stad of gemeente, langs wegen, maar ze gaan zelfs door tot in natuurgebieden.
Of je hoort bijna constant de maaimachines, want elke grassprietje die het lef heeft te willen groeien wordt meteen gekortwiekt, zelfs in natuurgebieden.
Weet je wat ook leuk zo is? Op een mooie zomeravond lekker in de tuin zitten en genieten van alle beestjes die je hoort en ziet. Niet dus!  :angry: Juist dan moeten mensen in de tuin aan het werk, met grasmaaiers, electrische kantjesknippers, heggescharen en bladblazers.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tim Asbreuk

#2
Het is er sterk van afhankelijk is van wie de boom is (gemeente, natuurmonumenten, sbb, landschap, agrariër) en waar die staat (langs de weg, in de wei, hei). Als de boom langs een doorgaande weg staat is het idd. verplicht de boom op te kronen. In een agrarisch weiland kan het zijn omdat de boer er met de trekker onderdoor moet. Ook van veiligheid van belang zijn stel dat er een tak af breekt en er loopt toevallig iemand onderdoor is de eigenaar van de boom altijd aansprakelijk. Al mocht je er helemaal niet komen.

CiteerOf je hoort bijna constant de maaimachines, want elke grassprietje die het lef heeft te willen groeien wordt meteen gekortwiekt, zelfs in natuurgebieden.

Alle open landschappen (zeg maar alles wat geen bos is ) dus heide, weide, laagveen, m.u.v. hoogveen zou gemaaid, begraasd of op een andere manier beheerd moeten worden anders onstaat er binnen enkele jaren een dicht bos.

CiteerOveral hoor je de kettingzaag, niet alleen in het dorp, stad of gemeente, langs wegen, maar ze gaan zelfs door tot in natuurgebieden.


Vaak hebben natuurbeherende instanties een goede reden om bomen te verwijderen. Omvorming van het bos, dunning (bosbouwkundige ingreep), kruidengroei stimuleren, licht op de bodem creëren, landschappelijke functies of exoten beheer.

CiteerHoe zit het dan met "zij" die meer schade aanrichten,( door het gesnoei en gemaai) aan de natuur dan wij.

Is dit echt schade is dit niet een kunstmatige ingreep om natuurlijke processen zoals begrazing, overstroming, zout spray, bosbrand of iets dergelijkst te vervangen omdat er hier helaas geen ruimte is voor het natuurlijke proces.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

markmeijrink

In veel gebieden op de Veluwe worden dergelijk paden zo opgesnoeid als brandgang. In geval van bosbrand kan een brandweerauto snel naar de brand. Ik ben zelf ook met natuurbeheer bezig. Ik ben weleens uitgescholden voor moordenaar toen ik tijdens een stage meidoornhagen aan het snoeien was in de uiterwaarden

lily

Leg mij dan eens het volgende uit.
Een weg redelijk brede weg richting wandel/natuurgebied, kunnen twee auto langs elkaar rijden, daarnaast een strook om de auto te parkeren.
In de helling staan bomen, en die zijn ook opgesnoeid, over de hele lengte van de weg.
Er stond een appelboom tussen, ook die is verdwenen.
Waarom is dat?
Op de foto zie je net een stukje van mijn auto.
Deze takken konden toch echt niet storen.

Gr.Lily

Peter Lubbers

Beste Lilly,

Het spijt me maar dit is echt ongefundeerde onzin. :angry:  

lily

CiteerBeste Lilly,

Het spijt me maar dit is echt ongefundeerde onzin. :angry:
Hoi Peter, dit is geen antwoord op mijn bezorgdheid over de natuur.

Gr.Lily

Tim Asbreuk

#7
CiteerIn de helling staan bomen, en die zijn ook opgesnoeid, over de hele lengte van de weg.
Er stond een appelboom tussen, ook die is verdwenen.
Waarom is dat?

Misschien was de appelboom rot of was het een escape van een weggegooide hand appel. Dan is het juist goed dat ie gekapt is om genetische vervuiling tegen te gaan.

CiteerDeze takken konden toch echt niet storen.
Takken kun je het beste afzagen als ze in de toekomst problemen kunnen vormen dit is namelijk goedkoper en hoeft de boom niet zo'n grote wond te dichten.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Peter Lubbers

Hai Tim wat de arme   vegetatie betreft,,,,Ik zie toch echt Prunus avium staan,,,,,-_-  -_-  -_-

Tim Asbreuk

Ja ik heb de regel verwijderd zat met een andere foto in m'n hoofd tijdens het schrijven
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Peter Lubbers


markmeijrink

als subtitel staat dat er hier plaats is voor serieuze discussies. Het opsnoeien van bomen zoals al eerder aangegeven is verplicht voor iedere beheerder. Stel je bent daar en jij of je hond, kind, auto of wat dan ook krijgt een tak op zich omdat deze niet gesnoeid is wordt de beheerder wel aansprakelijk gesteld. Dus daarom is dit verplicht.

Peter Lubbers