Hoofdmenu

Gezwam

Gestart door Elachista, december 29, 2005, 19:45:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

#90
4. Roodgerande houtzwam.
Groet,

Cees

Cees Veenema

#91
5. Helmmycena.
Groet,

Cees

fungi_nl

CiteerEntoloma ursula, John?
Omdat ie zo zeldzaam is, of vanwege de geweldige naam?

Er zijn twee vindplaatsen bekend in Europa.
http://perso.wanadoo.fr/famm/Photos/Bull22...a%20ursulae.jpg

Tsja, en dan de naam natuurlijk  ;)  

Corryabbink

Ze zijn allebei heel bijzonder de Ursula's en passen goed bij elkaar.
Hoe kun je het uitzoeken :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#94
Hallo,

Zoals de meeste van jullie nu wel zullen weten ben ik dus naar de nieuwjaarsreceptie van de NMV geweest. Erg leuke dag geweest, ook leerzaam. Ben flink rond gaan vragen bij een aantal mensen over het aanschaffen van een microscoop, info over slijmzwammen, etc.
Ik moet zeggen dat iedereen die ik gesproken heb erg aardig en behulpzaam was. Je moet wel zelf op de mensen afstappen om contact te maken, best lastig als je een heleboel mensen bij elkaar ziet die elkaar bijna allemaal kennen. Maar als je er opaf gaat zijn ze erg behulpzaam.
Een iemand zou zelfs met me naar een winkel gaan om samen een goede microscoop uit te gaan zoeken!

Verder leuke presentaties gehad, vooral van Eef Arnolds was nogal indrukwekkend. Had een diaserie en later een powerpointpresentatie over zijn paradijs wat hij rond zijn huis gebouwd heeft. Heeft ongeveer 15 jaar geleden zo'n 3 ha. grond aangekocht bij zijn huis. Dit was een maïsakker en heeft dit vervolgens gedeeltelijk diep afgegraven tot het niveau van het grondwater. In ieder geval een grote tuin gecreëerd met heel veel variatie: voedselruike grond, mineraalarme grond, gedeeltelijk verrijkt met kalk, etc.
Ik geloof dat hij in 15 jaar tijd 529 soorten paddestoelen in zijn tuin heeft gehad!

Verder nog een presentatie (van 10 min.) van een jonge vader met een zoontje van 10 maanden. Hij demonstreerde dat ook jonge vaders nog steeds paddestoelen kunnen zoeken. Jammer dat je er niet was John! Je was de enige jonge vader in de zaal geweest.   :lol:

Er werd ook een presentatie gegeven van de opvolger van SPOT; ecogrid. Dit is net zoiets als waarneming.nl, maar minder laagdrempelig. Dit moet ook een grote centrale database worden waar alle waarnemingen in worden verzameld van zowel de NMV, vlinderstichting, SOVON, Floron, enz. Hierbij werd ook waarneming.nl even aangehaald, helaas niet positief.
Er werd vertelt dat iedereen die maar wilde zijn waarnemingen kwijt kon en dat de database daardoor ontzettend veel foute waarnemingen had en hierdoor dus onbruikbaar. Vervolgens werd een recente waarneming getoond welke inderdaad erg fout was! Helaas werd hierbij over het hoofd gezien dat door de lage drempel veel mensen veel sneller waarnemingen invoeren en hierdoor de interesse in paddenstoelen vaak groeit. (ik spreek uit ervaring)

In ieder geval moet Ecogrid nog helemaal gebouwd worden en zeker zo uitgebreid worden als Waarneming.nl. Dus met een forum, met een database met gegevens van alle soorten, je kunt invoeren door een kilometerhok te selecteren op een gedetailleerde plattegrond, enz. Maar het zal nog wel enkele jaren duren voor het zover is.

Ook nog een korte presentatie over padenstoelenkartering en het Meetnet (heb mezelf maar meteen opgegeven, waren nog maar weinig tellers in deze regio).

In de lange pauze was er gelegenheid om allelei mooie spullen aan te schaffen, er waren volop boeken te koop, chemicaliën, etc.

Al met al een leuke en leerzame dag.

Corryabbink

#95
Mooi verslag Arno.
De mensen zijn altijd aardig wat voor soort bijeenkomst het ook is. Het kost alleen zoveel tijd en soms is het ook ver reizen naar al die vergaderingen.
Het moet wel heel belangrijk zijn wil ik ergens naar toe gaan. Maar gelukkig zijn er nog velen die er anders over denken en wel bereid zijn er een dag voor uit te trekken. Zou een kale boel worden als .............

Welke microscoop heb je uitgezocht en tot hoeveel x kun je vergroten?

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

#96
Dat is inderdaad zeer interessant geweest op de nieuwjaarsbijeenkomst.
Eef heeft altijd zeer interessante dingen te vertellen.
Als je in februari naar de combi ledenvergadering/bieb dag komt, zullen er ook weer andere mensen aanwezig zijn.
Als je wilt kan ik je nog aan een aantal mensen voorstellen. (eerst aan mezelf natuurlijk haha)

Deze dag is in Utrecht bij het CBS op 11-02-2006

Ik vond het zelf ook jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Zeker de beginweken van mijn dochter wilde ik niet missen.
En er komt nog steeds veel kraamvisite.

feel4nature

#97
wat leuk dat jij Eef ook zo indrukwekkend vind Arno! (ik wist vorig jaar nog helemaal niet wie hij was)

hij heeft mij namelijk aan mijn telvakken geholpen. we hebben toen een aardige tijd samen in het bos rondgehangen en leuke gesprekken gevoerd.
hij doet bijvoorbeeld aan aquarellen, en ik ben tekenlerares...dus we gaan ook nog wel eens werk uitwisselen....

ook vind ik hem een geweldige leraar. hij heeft me meteen op veel zaken gewezen waarop ik moet letten bij het determineren, en me bijvoorbeeld  de verschillen tussen de grijze buisjeszwam en de rookzwam laten zien. hij heeft me ook laten zien(ruiken) dat ondanks dat ik veel rook, toch ontzettend veel verschillen in geur kan waarnemen. er ging een hele wereld voor me open!

hij heeft me ook gevraagd of ik in zijn werkgroep zou willen komen. Natuurlijk wil ik dat, want ''echte mycologen '' hebben we niet in friesland.....En zijn werkgroep in drente  heeft veel vaker excursies dan de werkgroep hier.
daarbij vind ik hem (gewoon) een hele aardige man. :)

als je naar excursies van de N.M.V gaat zal je ook ontdekken dat je meteen in de groep wordt ''opgenomen'' als je gewoon op mensen durft af te stappen. ze zijn ook meteen allemaal bereid om je van alles te laten zien en ruiken. ik vind ze heel grappig, gastvrij en behulpzaam.

ik heb ook hier en daar gehoord dat waarnemen.nl niet bepaald serieus gevonden wordt. ik kan dat best wel begrijpen, maar volgens mij wordt het hier steeds beter en beter......en idd, de laagdrempeligheid is juist een van de sterkste punten van deze site!

wat heb je daar aangeschaft? ik ben reuze benieuwd! heb je ook chemicalien gehaald?
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

CiteerDeze dag is in Utrecht bij het CBS op 11-02-2006

stik...dan vier ik mn verjaardag....dus dan kan ik weer nie <_< t...
natuurlijk met groet, Ali.

mhospers

Hoezo niet, taart kun je wel mee nemen...

fungi_nl

Citeerals je naar excursies van de N.M.V gaat zal je ook ontdekken dat je meteen in de groep wordt ''opgenomen'' als je gewoon op mensen durft af te stappen. ze zijn ook meteen allemaal bereid om je van alles te laten zien en ruiken.

Dat klopt helemaal. :)

fungi_nl

#101
Citeerik heb ook hier en daar gehoord dat waarnemen.nl niet bepaald serieus gevonden wordt. ik kan dat best wel begrijpen, maar volgens mij wordt het hier steeds beter en beter......en idd, de laagdrempeligheid is juist een van de sterkste punten van deze site!

:) Daar kom je nog wel achter als je straks daadwerkelijk in een werkgroep gaat meedraaien. Niet serieus genomen worden in de vorm van waarnemingen daadwerkelijk registreren, bedoel ik dan.

Laagdrempelig, dat klopt, maar daar zit de echte mycoloog niet op te wachten, verwacht ik. Uiteraard zijn er (nog) mycologen die anderen aansteken met hun passie en willen de beginners hier op waarneming.nl helpen om de eerste opstap te maken naar de mycologische wereld, maar verwacht hier geen grote mycologische namen. Ik verwacht dat deze op een ander soort forum zitten (te wachten).

Hier kom ik nog een keer op terug, denk ik. (ik zal vast mensen tegen het verkeerde been aanschoppen(wat niet de bedoeling is/was, maar dat is nu eenmaal moeilijk als ik alleen schrijf en me eigen niet expresief kan uitbeelden, ofwel, irl kom ik anders over dan schriftelijk. Kan ik helaas niets aan doen :) )

Arno van Stipdonk

Er zijn inderdaad veel mensen die wel de moeite nemen, Corry. De zaal zat helemaal vol en het was een grote zaal! Is altijd moeilijk te schatten maar er zullen toch wel ongeveer 150-200 mensen geweest zijn.
Maar er wordt dan ook veel werk aan gedaan om er een leuk en interessante dag van te maken.

Ik heb nog geen microscoop gekocht maar iemand heeft er 2 te koop van Olympus. De vergroting is 1000x, verder weet ik er niet meer over te vertellen.
Ze hebben wel van alles uitgelegd, maar ik snapte er niks van! Er werd me in ieder geval vertelt dat dit goede microscopen zijn, vooral om mee te beginnen. Ze kosten 350 euro, dus dat is nog te overzien.

Dat je er gisteren niet was, kan ik goed begrijpen John. Sommige zaken gaan voor. Op 11 februari kan ik zelf helaas ook niet. Moet ik een van mijn vaderlijke verplichtingen uitvoeren, jammer.
Ik had graag op je aanbod ingegaan John, misschien een volgende keer....

Goh Ali, dat Eef jou heeft gevraagd om in hun werkgroep te komen! Erg leuk!
Op dat aanbod zou ik ook altijd ingaan. Inderdaad een erg leuke man die erg leuk kan vertellen en alles goed kan uitleggen. Daar kun je nog heeel veel van leren, Ali!
Verder heb ik ook chemicaliën aangeschaft. KOH 5 en 10 %, ammonia, Melzer's reagens, katoenblauw in melkzuur, congorood en immersieolie.
Waar het allemaal voor is weet ik nog niet, maar mocht ik ze nodig hebben, dan heb ik ze in ieder geval alvast. Voor de kosten hoef je het niet echt te laten.

Deel 1, 4 en 6 van Flora neerlandica heb ik nu ook binnen. Ziet er erg ingewikkeld uit, allemaal engels, moeilijke termen, pfffff......dat wordt studeren!
Deel 2 en 3 zijn niet meer verkrijgbaar, helaas.
Ook deel 6 van Pilze der schweiz gekocht. Gaat over melkzwammen en russula's. Een erg mooi boek. Eens kijken of we daar verder mee gaan komen.
Hopelijk wel, want nou is mijn geldboompje helemaal kaalgeplukt . En voordat daar weer knopjes aan komen.....

Op 21 mei is de microscoopdag voor beginners gepland. Verdere gegevens zijn nog niet bekend. Daar wil ik in ieder geval zeker naartoe.

Nou, zijn jullie weer op de hoogte!

fungi_nl

#103
Jammer, volgende keer dan maar.
21 mei ben ik er waarschijnlijk ook weer bij.
Is een jaarlijks terugkerend ritueel voor mij.

Qua boeken zit je goed. Misschien is er nog wat op de biebdag te scoren??? :)
Anders een keer een oproep in de Coolia plaatsen.

Misschien is de flora dag nog wel wat voor je. (maart of april geloof ik in Leiden)
Leuk een middag dia's kijken met uitleg e.d.
Of anders 1 van de excursie's die straks van de zomer en het najaar gaan plaatsvinden.

Of anders nog de zuid hollandse zwamdag op 18-02-2005 (de zaterdag na de bieb
dag) Daar moet ik zelf ook nog een dia voorstelling geven. (paddestoelenverschil in ZH en NB)

CiteerVerder heb ik ook chemicaliën aangeschaft. Waar het allemaal voor is weet ik nog niet, maar mocht ik ze nodig hebben, dan heb ik ze in ieder geval alvast.

Kijk eens op www.entoloma.nl van Chiel Noordeloos. (of ga rechtstreeks naar http://www.paddenstoel.nl/html/praktijk.html) Daar staat een stuk over het gebruik van chemicaliën onder de microscoop en veel meer.

Heb je ook nog een stukje ijzersulfaat kunnen scoren?
Meestal hebben ze dat daar ook wel liggen. (te gebruik voor o.a. de russula's)

fungi_nl

Arno,

Kun je nog namen herinneren van mensen die je gesproken hebt?

feel4nature

Citeer:) Daar kom je nog wel achter als je straks daadwerkelijk in een werkgroep gaat meedraaien. Niet serieus genomen worden in de vorm van waarnemingen daadwerkelijk registreren, bedoel ik dan.
dat mag je me nog een keer uitleggen John, ik snap niet precies wat je bedoelt.
natuurlijk met groet, Ali.

Erna Haarman

#106
Niet zenuwachtig worden Ali.
Groetjes Erna Haarman

Arno van Stipdonk

Ja, ik begrijp het ook niet helemaal.
Maar alvast hartelijk bedankt voor de tips die verder gegeven hebt. Ik ga het allemaal nog eens op mijn gemak nakijken. We zien elkaar dan in ieder geval waarschijnlijk wel op 21 mei. Ik ben zeker van plan om met enkele excursies mee te gaan.

IJzersulfaat heb ik niet. Ik weet ook niet of ze dat hadden, heb er niet om gevraagd, ik kende het spul nog niet.

Verder namen van mensen die ik ontmoet heb? Ben niet zo'n ster om die allemaal te onthouden. De belangrijkste heb ik opgeschreven.
In ieder geval Cor Ooms, hij heeft de microscopen te koop. Verder iemand uit Zaandam meen ik. Hij wist veel over miscroscopen. Zijn naam weet ik niet meer.

Iemand uit Driebergen, ik meen Sietske, iets in die richting.
Hij is nu twee jaar lid en heeft me een aantal personen aangewezen. Hij was van plan om op 21 mei ook te komen.

Ook nog Hans van Hooff uit Geldrop. Kort mee gesproken over slijmzwammen. :)

Verder nog iemand uit Leiden dacht ik wie veel mensen binnen de vereniging kent.



feel4nature

Citeer
Laagdrempelig, dat klopt, maar daar zit de echte mycoloog niet op te wachten, verwacht ik. Uiteraard zijn er (nog) mycologen die anderen aansteken met hun passie en willen de beginners hier op waarneming.nl helpen om de eerste opstap te maken naar de mycologische wereld, maar verwacht hier geen grote mycologische namen. Ik verwacht dat deze op een ander soort forum zitten (te wachten).
nee, helaas ben ik het weer eens met je eens John, dit is (nog) niets voor de ''echte mycoloog'' maar daar kijk ik ook niet naar....ik kijk inderdaad naar de hulp die beginners hier krijgen en de vooruitgang die zij boeken. er moet toch een manier zijn om nieuwe mensen te intereseren voor de mycologie. helaas doet het aantal beginners weer af aan de kwaliteit van de waarnemingen. het is het een of het ander denk ik. dus ik denk dat  de kans dat deze waarnemingen worden opgenomen in de waarnemingen van de N.M.V.  maar klein is. maar je weet maar nooit...misschien later, als we groot zijn...
toch weet ik dat er wel bekende (amateur) mycologen deze site regelmatig bezoeken.....ook onder het motto ''je weet maar nooit''
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

CiteerBen niet zo'n ster om die allemaal te onthouden
ach Arno, je hoofd zit al veel te vol met zwammennamen....
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

#110
Citeer
ach Arno, je hoofd zit al veel te vol met zwammennamen....
Ja, dat is al moeilijk genoeg.  :(

feel4nature

en nu al die slijmzwammen nog.... :D  :D  
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

#112
Citeer

Laagdrempelig, dat klopt, maar daar zit de echte mycoloog niet op te wachten, verwacht ik. Uiteraard zijn er (nog) mycologen die anderen aansteken met hun passie en willen de beginners hier op waarneming.nl helpen om de eerste opstap te maken naar de mycologische wereld, maar verwacht hier geen grote mycologische namen. Ik verwacht dat deze op een ander soort forum zitten (te wachten).

Hier kom ik nog een keer op terug, denk ik. (ik zal vast mensen tegen het verkeerde been aanschoppen(wat niet de bedoeling is/was, maar dat is nu eenmaal moeilijk als ik alleen schrijf en me eigen niet expresief kan uitbeelden, ofwel, irl kom ik anders over dan schriftelijk. Kan ik helaas niets aan doen :) )
Hallo John,

Dit is niet leuk. Echte mycologen hebben wel andere manieren wetenschappelijk onderzoek uit te wisselen. Op het forum verwacht ik ook geen GROTE mycologen van NAAM. Die hebben geen tijd en meestal ook iets te verliezen.

Wel mensen met een behoorlijke veldervaring die het aandurven anderen de liefde voor hun hobby te tonen en hun kennis voor zover mogelijk delen.

De opstelling van NMV maar ook van BLWG getuigt van weinig inzicht in de moderne maatschappij. Zij zouden juist in dit soort ontwikkelingen moeten inspringen want waar halen zij op den duur hun veldmedewerkers vandaan ?
Dit zijn toch meest allemaal mensen zoals wij die ooit eens begonnen zijn met een hobby.
Controlemogelijkheden zijn er genoeg, denk maar aan de foto's en het verzamelen van materiaal. Maar ja als je niet mee wilt doen heb je ook geen inbreng hoe bepaalde zaken geregistreerd zouden moeten worden.

Dat er fouten zitten in de database is logisch want wie heeft er momenteel de verantwoording?

Al met al vind ik een dergelijke opstelling van NMV niet verstandig en komt op mij nogal arrogant over. Dat alles maakt dat leden huiverig zullen zijn hun medewerking te verlenen aan zoiets als waarneming.nl

Respect voor degene die het aandurven en met liefde voor hun hobby totaal vreemde mensen op weg helpen in de wereld van de mycologie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Of de "echte" mycologen durven niet met hun billen bloot c.q. hun waarnemingen openbaar in te voeren.
Want dan zou het voor kunnen komen dat ze hun waarneming moeten verdedigen en ik kan je wel vertellen dat een "kenner" daar behoorlijk van over de rooie kan gaan.
Bij niet toegankelijke databases moet iedereen maar aannemen dat deze betrouwbaar zijn zonder dat daar externe controle op is.
Wij  (Waarneming.nl) durven het in elk geval en ook alle aangemelde waarnemers.
Soms valt wel eens iemand af omdat deze het niet eens is met het commentaar op zijn determinaties.
Je moet niet vergeten dat paddo`s pas een paar maanden draait. Het heeft ook lang geduurd voordat het vogel gedeelte enige erkenning kreeg. Wij hebben geduld maar worden wel moe om ons elke keer te verdedigen tegen "aanvallen in de rug".
Toon mij in Nederland een vergelijkbaar systeem dat ook openbaar is zonder fouten !
Ik weet wel dat zo`n 3000 personen per dag het de moeite vinden om even te kijken en enige honderden ( per dag) om wat in te voeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Komt niet vaak voor maar in dit geval ben ik het met alles eens :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ik ben het er ook mee eens hoor. Maar wat John zegt is niet zo veel verkeerd aan lijkt mij. Het is toch helemaal niet nodig dat de echte goede mycologen de beginners helpen?
Wat ik minder leuk vond is dat waarneming.nl werd afgekraakt tijdens de presentatie. Dat ze verder hun eigen database willen opzetten met forum etc. vind ik prima. Maar ga niet waarneming.nl afkraken in een zaal vol met mycologen. Beetje laag vond ik het eigenlijk. Maar het kan ook de mening van een persoon of enkele personen geweest zijn, ben alleen bang dat er nu meer leden van de NMV deze mening hebben......

Corryabbink

Niet alleen de NMV maar ook de BLWG.  
Ik begrijp het niet waarom iets afkraken dat hun alleen maar nieuwe leden kan brengen. I.p.v. mee te helpen alles in goede banen te leiden.
Ik ben jarenlang vrijwilliger op allerlei gebied maar wanneer men mij op deze manier de mond zou snoeren had het op mij een averechtse uitwerking.
Men vergeet één ding dat veel gegevens toch nog altijd binnenkomen dankzij de veldmedewerkers.
Bovendien valt mijn generatie op den duur uit en vind maar eens vervanging voor al die ouderen die nu nog enthousiast en met veel kennis waarnemingen doorgeven. Daar kan een site als waarneming.nl heel veel aan bijdragen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Ik beroep mij even op
Citeerik zal vast mensen tegen het verkeerde been aanschoppen(wat niet de bedoeling is/was, maar dat is nu eenmaal moeilijk als ik alleen schrijf en me eigen niet expresief kan uitbeelden, ofwel, irl kom ik anders over dan schriftelijk. Kan ik helaas niets aan doen  )

Ik spreek overigens ook namens mijzelf en mijn ervaringen bij de NMV en niet namens de NMV. Dat wil ik wel even voorop stellen. Anderzijds ken ik beiden partijen nu en denk ik dat ik daar beter over kan oordelen, dan degene die niet met de NMV in contact staan. B)

Daar wilde ik het voor mijn commentaar even bij laten.

Maar ik blijf erbij, een paddestoel determineer je met een microscoop en niet met een foto (hoe pijnlijk dat voor velen ook is.)

Maar mijn hulp bij het beantwoorden van vragen blijft gewoon gehandhaafd.

fungi_nl

Ik ben ook maar een leek op een bepaald gebied.

Wat is BLWG ......werkgroep o.i.d.???

Arno van Stipdonk