Hoofdmenu

Gezwam

Gestart door Elachista, december 29, 2005, 19:45:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

ja, maar dan hoef ik het nog niet te snappen toch?... :D  
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

Vergeet dat dan maar, ik zal er in het vervolg geen back-up meer van maken  :)  
Groet,
Tymo

feel4nature

#62
gisteren heb ik alle paddestoelenfotos van dit jaar gebrand, en toen ik ze allemaal weer eens bekeek, dacht ik ''goh, best een leuke buit gehad''.
daarom kwam ik op het idee om eens een top 5 van de mooiste vondsten samen te stellen. best moeilijk trouwens....

nr 1- de gekraagde aardster. gevonden in limburg (met hulp van een mede zwam-gek) niet erg zeldzaam, maar ik had ze nog nooit gezien, en ik vind ze geweldig!

nr 2- viltig judasoor. ook gevonden in limburg. heel bijzonder spul...

nr 3-bruine stekelzwam. gevonden bij mijn telvak, ik wist niet eens dat ze bestonden.

nr 4-Armbandgordijnzwam. de zwam ziet er zo gewoon uit, maar is toch een enorme vondst....zeldzaam dus..

nr 5- purperen champignon. heel erg mooie zwam, ik heb hem gevonden toen ik op de wegenwacht wachtte....


goed, dit is dus mijn lijstje,in mijn top tien staat de rode zwavelkop ook bijvoorbeeld, niet zozeer omdat hij zeldzaam is of heel erg mooi, maar omdat ik hem gewoon nog niet had....dus ook de ''minder interessante'' soorten kunnen heel erg leuk zijn.
maar wat zijn jullie leukste vondsten?
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

#63
Ik heb ook een gekraagde aardster van dit jaar op foto, bij Nuis, vlakbij Marum.
Maar verder niet zoveel bijzonders gezien, peperboleetjes, veel champigons, blauwplaat en oranjerode stropharia, hanekammen en wat kleine stinkzwammen.
Dit jaar ben ik er niet echt paddestoelen wezen zoeken.

Maar deze blijft voorlopig nog even mijn favoriet, een extreem zeldzame amanita uit Oldeberkoop, zal er komende jaren nog wel staan (foto uit 2004)

Naam moet ik nog ff weer opzoeken..
Groet,
Tymo

feel4nature

ik herken hem nog van de fungi-group!....
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

Ja daar heeft ie ook gestaan, maar werd moeilijk geloofd  <_<
Groet,
Tymo

Corryabbink

Mooie vondsten hebben jullie. Maar de mijne mogen er ook zijn.

Welke ik de mooiste vind moet ik nog bedenken. Ze waren in mijn ogen allemaal mooi en bijzonder. Veel nieuwe soorten en steeds weer een verrassing. Bovendien moet ik ze bijna allemaal nog invoeren. Veel naar soorten gezocht, niet gevonden en ineens als ik niet meer aan een bepaalde soort dacht stond ik er voor. Gaat bij mij bijna altijd zo. Ik weet wel dat ik meer voor hout- en korstzwammen voel dan voor de echte paddestoelen. Waarschijnlijk omdat ze langer aanwezig zijn. Kan ik nog eens teruggaan om e.e.a. te volgen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Een top 5? Dat weet ik echt niet. Voor deze herfst heb ik alleen vorig jaar een keer gezocht naar paddestoelen. Dus deze herfst was voor mij één grote ondekkingstocht. Toen ik ruim 2 maanden geleden mijn eerste Amethistzwam zag dacht ik: wauw, dat is een bijzondere! Nou, niet dus. Maar toch blijft het moment je bij. Ook de Braakrussula en Echte kopergroenzwam vond ik erg mooi en de Rose Spijkerzwam. Maar ook de vele trilzwammen, tja, wat niet eigenlijk?
Het probleem is wel een beetje dat je tijdens de waarneming niet weet wat het is en dus ook niet weet hoe bijzonder de soort is. Nu heb ik deze herfst wel een beetje de gewone, algemene soorten leren kennen, dat scheelt al een beetje.

Maar de Fijnschubbige boleet, Echte tolzwam, Holsteelboleet, Okerkleurige vezeltruffel en Klompvoetchampion zijn zeldzaam en dus bijzonder.
Maar bijvoorbeeld de Kerntrilzwam was ook erg mooi en is zeldzaam in dit deel van Nederland.
Shit, ik blijf maar zwammen over die zwammen!! Ga er maar eens mee stoppen.

feel4nature

#68
CiteerEen top 5? Dat weet ik echt niet. Voor deze herfst heb ik alleen vorig jaar een keer gezocht naar paddestoelen. Dus deze herfst was voor mij één grote ondekkingstocht. Toen ik ruim 2 maanden geleden mijn eerste Amethistzwam zag dacht ik: wauw, dat is een bijzondere! Nou, niet dus. Maar toch blijft het moment je bij. Ook de Braakrussula en Echte kopergroenzwam vond ik erg mooi en de Rose Spijkerzwam. Maar ook de vele trilzwammen, tja, wat niet eigenlijk?
Het probleem is wel een beetje dat je tijdens de waarneming niet weet wat het is en dus ook niet weet hoe bijzonder de soort is. Nu heb ik deze herfst wel een beetje de gewone, algemene soorten leren kennen, dat scheelt al een beetje.

Maar de Fijnschubbige boleet, Echte tolzwam, Holsteelboleet, Okerkleurige vezeltruffel en Klompvoetchampion zijn zeldzaam en dus bijzonder.
Maar bijvoorbeeld de Kerntrilzwam was ook erg mooi en is zeldzaam in dit deel van Nederland.
Shit, ik blijf maar zwammen over die zwammen!! Ga er maar eens mee stoppen.
Als ik jou zo lees, denk ik dat ik jou nog wel ga tegenkomen bij een excursie van de N.M.V  
helemaal besmet met het virus zie ik wel....
ik had vorig jaar hetzelfde met de rode koolzwam hoor...hij was een beetje uitgedroogd en opgekruld en zag er heel erg bijzonder uit...maar hoe dan ook, als ik ze nu tegenkom vind ik ze nog steeds bijzonder.
de Fijnschubbige boleet, Echte tolzwam en Klompvoetchampion heb ik nog nooit gezien, dus in ieder geval ook mooie vondsten voor mij...
ik zou zo graag volgend jaar de sponszwam zien....die ben ik ook nog nooit tegen gekomen...

de vondst van Timo kan ik niet aan tippen, die was wel heel bijzonder. maar ook de soorten die hij ''gewoon'' tegenkomt wil ik ook nog wel eens zien...ik ga hem volgend seizoen dan ook verschrikkelijk lastig vallen!

in oktober houden we ook een excursie/bijeenkomst van de fungi-group
(ik hoop nog steeds dat we naar de drunense duinen gaan) en daar verwacht ik ook heel wat van. het is het gebied van John, en ik hoop dat hij ons dan heel wat kan laten zien....(en Timo, jij kan dan wel met mij meerijden, ik kom toch die kant langs)

op naar het volgend seizoen!
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

CiteerMooie vondsten hebben jullie. Maar de mijne mogen er ook zijn.

Welke ik de mooiste vind moet ik nog bedenken. Ze waren in mijn ogen allemaal mooi en bijzonder. Veel nieuwe soorten en steeds weer een verrassing. Bovendien moet ik ze bijna allemaal nog invoeren. Veel naar soorten gezocht, niet gevonden en ineens als ik niet meer aan een bepaalde soort dacht stond ik er voor. Gaat bij mij bijna altijd zo. Ik weet wel dat ik meer voor hout- en korstzwammen voel dan voor de echte paddestoelen. Waarschijnlijk omdat ze langer aanwezig zijn. Kan ik nog eens teruggaan om e.e.a. te volgen.

Corry.
dat heb heb ik ook met die zwammen Corry.
vorig jaar ben ik heel laat in het seizoen besmet geraakt met het paddo-virus, dus de houtzwammen en korstjes bleven over...daar gaat dan ook mijn interesse het meest naar uit.
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

ik mis de reactie van een paar mensen..... bijvoorbeeld Han, Dinant en John...
juist omdat zij al zoveel zwammen hebben gezien ben ik nieuwschierig naar hun top 5....wat vind je dan nog een geweldige vondst?
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Citeerin oktober houden we ook een excursie/bijeenkomst van de fungi-group
(ik hoop nog steeds dat we naar de drunense duinen gaan) en daar verwacht ik ook heel wat van. het is het gebied van John, en ik hoop dat hij ons dan heel wat kan laten zien
Moest me misschien ook maar eens gaan aanmelden bij de Fungi-groep! Lijkt me ook erg leuk!


Elachista

Ali, wel leuk om dan samen naar zo'n excursie toe te gaan. Ik neem wel wat lekkers mee voor onderweg  :lol: Ik kom nooit in die hoek dus wel leuk om daar eens met John als begeleider rond te scharrelen.

Tymo
Groet,
Tymo

feel4nature

Citeer
Citeerin oktober houden we ook een excursie/bijeenkomst van de fungi-group
(ik hoop nog steeds dat we naar de drunense duinen gaan) en daar verwacht ik ook heel wat van. het is het gebied van John, en ik hoop dat hij ons dan heel wat kan laten zien
Moest me misschien ook maar eens gaan aanmelden bij de Fungi-groep! Lijkt me ook erg leuk!
inschrijven staat vrij...

http://groups.yahoo.com/group/dutch_fungi/

your welcome! (tis nu wel een beetje rustig hoor)
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

CiteerAli, wel leuk om dan samen naar zo'n excursie toe te gaan. Ik neem wel wat lekkers mee voor onderweg  :lol: Ik kom nooit in die hoek dus wel leuk om daar eens met John als begeleider rond te scharrelen.

Tymo
ho, ho, ik zei al, ik HOOP dat we naar de drunense duinen gaan....alle stemmen gelden natuurlijk...en er gingen ook stemmen op om naar belgie uit te wijken.
dat is voor mij alleen wel een  :censored: eind weg! dus dan is de kans klein dat ik er ook heen ga....ik hou namelijk niet van ellenlang in de auto zitten....
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

*ligt in een deuk*




Groet,
Tymo

Corryabbink

ik ook :lol:

Ben je jaloers? Er is nog een nieuwe vlam verschenen op het paddestoelenforum...........

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#77
Nu je 't zegt  :lol:






Groet,
Tymo

feel4nature

hij is wel lekker jong.... :D  
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

en hij neemt lekkers mee.... :D  
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

Drunense duinen kan nog steeds.
Moet alleen even kijken hoe het excursie programma uitpakt voor dit jaar.
Weet ik pas ergens in juni geloof ik.

Mijn top 5????
wow, nooit over nagedacht.
Zou er ook nooit opgekomen zijn.

nr 1 staat in ieder geval Entoloma ursulae :wub:  

han.endt

Citeerik mis de reactie van een paar mensen..... bijvoorbeeld Han, Dinant en John...
juist omdat zij al zoveel zwammen hebben gezien ben ik nieuwschierig naar hun top 5....wat vind je dan nog een geweldige vondst?
Vooruit mijn lijstje:

1. Ruwe Russula: lange tijd terug in het Speulderbos gezien. Een zeldzame maar vooral ook mooie en opvallende russula.
2. Zalmzwam: ook een oude waarneming uit de Flevopolder: gewoon een erg mooie paddestoel.
3. Goudhoed: een recente, stoere paddestoelen.
4. Elzenkrulzoom: heel leuk om na de ontelbare Gewone Krulzomen bij mij in de bossen, in de Flevopolder in een Elzenbosje deze eens tegen te komen.
5. Reuzenbovist: een jeugdherinnering uit West-Friesland. Hebben toen echt indruk gemaakt.

han.endt

CiteerMaar de Fijnschubbige boleet, Echte tolzwam, Holsteelboleet, Okerkleurige vezeltruffel en Klompvoetchampion zijn zeldzaam en dus bijzonder.
Het vreemde is dat de Fijnschubbige Boleet (en ook de Zeepzwam) grofweg zo'n tien jaar geleden hier op de Noordwest-Veluwe vrij gewoon waren. Ik had nu ook weer verwacht ze eenvoudig, op de mij bekende plaatsen, te vinden, maar helemaal niets meer. Zijn die nu in zo sterk in aantal afgenomen?

fungi_nl

De fijnschubbige boleet zou naar mijn weten weer in opmars moeten zijn. Beetje zanderige habitat hebben deze dacht ik uit mijn hoofd. De zeepzwam ken ik niet vanuit NL, heb deze in 2004 voor het eerst gezien bij Emile (uit de yahoo group dutch_fungi) in Wallonie. een heel apart, mooi ding. Ruikt lekker. :-)

Elachista

#84
Entoloma ursula, John?
Omdat ie zo zeldzaam is, of vanwege de geweldige naam?  :D
Groet,
Tymo

fungi_nl


Cees Veenema

Nou ja, dan kan ik toch ook niet achterblijven.
De Koningsmantel van mijn avatar had wel de mooiste kleur.
vervolgens 5 in willekeurige volgorde.
1.
Groet,

Cees

Cees Veenema

#87
Vooruit dan maar, naast de Koningsmantel van de avatar,
5 van mij,
vanwege persoonlijke voorkeur voor vorm en kleur.

1. Echt judasoor
Groet,

Cees

Cees Veenema

#88
2. Fluweelpootje
Groet,

Cees

Cees Veenema

#89
3. Geweizwammetje.
Groet,

Cees