Lumbricus rubellus?

Gestart door colossus, mei 27, 2018, 20:53:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik heb zelf een determinatiepoging gedaan.
Daarbij waren de informatie en bijlagen (vooral deze) van Ton erg handig. Nu ben ik benieuwd of ik op de correcte soort uit ben gekomen.

Hier mijn overwegingen:
Volgens mij is de kop tanyloob. Het clitellum start op het 28e segment (de kop meegeteld). Na het zadel tel ik nog zo'n 73 segmenten. Ik kom dan op Lumbricus rubellus (Blauwkopworm).

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157401588
onzeker Blauwkopworm - Lumbricus rubellus gezien op 2018-05-23 Zwolle - Vreugderijkerwaard
Foto's:










bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Ton van Haaren

Hoi kees.
Lijkt me goed. Ik twijfelde nog een beetje naar castaneus maar volgens mij begint het zadel in 27. Het eerste segment waar de borstels beginnen is segment 2. In foto 1 meen ik ook de platte staart te zien.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

colossus

#2
Hallo Ton, is castaneus dan niet toch een betere optie?
Ik meen toch 27 segmenten (inclusief de kop) te tellen al vóór het zadel begint. Hieronder zie je wat ik bedoel.
De segmentsgrenzen zijn wat minder duidelijk bij 14 tot en met 18. Dat blijft zo als ik die segmenten op mijn grote scherm zet of andere foto's gebruik.
Misschien tel ik daar niet zoals het moet; dat zou best kunnen?
Beide soorten hebben volgens het overzicht een platte staart. Is dat juist?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Ton van Haaren

#3
Hallo Kees
waar jij segment 1 en 2 aangeeft is in werkelijkheid maar 1 segment, dus het schuift ietsjse op. Segment 1 is de beweegbare lip van het eerste segment, die bij Lumbricus eigenlijk het meest opvalt, juist door de tanylobe kop. het zadel begint dus in 27, de rest tel je ook goed. Je ziet bij veel segmenten nog de aanduiding van de borstels aan de zijkant. Waarschijnlijk hebben alle Europese soorten een platte staart, maar dat is niet altijd bekend in de literatuur. In NL (castaneus, rubellus, terrestris en waarschijnlijk ook herculeus) hebben ze wel een platte staart en dat is in het veld een handig genuskenmerk, maar ook dat opvallende beweegbare 'snuitje'.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

colossus

Aha Ton, nu snap ik de telling van de segmenten, en begrijp ik ook de afbeeldingen beter die ik op internet vond van het prostomium. Leuk!
Ik heb de foto verwijderd bij mijn waarneming en de link daarheen bij mijn vorige post vervangen door een losse bijlage.

Hartelijk dank voor je hulp en heldere uitleg! :duim:
Binnenkort eens kijken of ik een andere soort kan vinden.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper