gedrag ijsvogelvlinder

Gestart door ratje, juni 01, 2018, 19:24:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Misschien heeft iemand hier een antwoord voor me. Vanochtend in t Leusveld in de struik van Kamperfoelie een drukte van jewelste vwb de Kleine ijsvogelvlinders. Enigszins verscholen hing een vlinder. Erom heen nog diverse. Ik zag dat de vlinder haar lijfje naar boven richt, tussen de vleugels uit. Heeft dit met paring te maken of is er sprake van iets anders. Is het nog een idee om in die struik naar eitjes/rupsen te zoeken? Ik weet niet of ik deze vragen mag stellen hier, anders hoor ik het graag

Robin Septor

Het lijkt me dat deze vlinder nog uit zijn pop aan het kruipen was, en gezien de vleugels al redelijk opgepompt zijn lijkt het of het lijfje vast zit in de pop. Is de vlinder uiteindelijk weggevlogen ?
Admin dagvlinders waarnemingen.be

ratje

Citaat van: Robin Septor op juni 02, 2018, 07:24:50 AM
Het lijkt me dat deze vlinder nog uit zijn pop aan het kruipen was, en gezien de vleugels al redelijk opgepompt zijn lijkt het of het lijfje vast zit in de pop. Is de vlinder uiteindelijk weggevlogen ?
He dat heb ik niet gezien. Het werd rustig eromheen en toen ben ik verder gedaan. Kun je me dan ook vertellen waarom er zoveel drukt om deze vlinder heen was? Ik heb het ook gefilmd maar kan dat hier niet plaatsen, Dank voor je reactie

Robin Septor

Heb je een link naar het filmpje ?
Admin dagvlinders waarnemingen.be

ratje

Ik hoop dat het zo lukt.   https://www.youtube.com/watch?v=r6XzsK1V_Zg  Overigens heb ik van de vlinderstichting deze reactie ontvangen:

Of ze haar achterlijf echt in de lucht steekt is de vraag, waarschijnlijk kan ze er niet veel mee omdat de pop eraan vast s blijven zitten. Desondanks geeft ze toch feromonen af, maar met de voortplanting zal het wel niks worden (aangezien de voorplantingsorganen ins het achterlijf zitten). Jammer, maar ook in de natuur gaat lang niet altijd alles goed!