zwartkorst heksenbter

Gestart door ridderzwam, mei 31, 2018, 21:18:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

ridderzwam

Het lijkt me best interessant deze beelden te delen. 1,2,3 zijn van medio augustus 2017, de rijpgele Heksenboter groeit op houtsnipperplek met ernaast gutterende exemplaren in verder stadium.
Wij hadden sindsdien helaas geen gelegenheid voor verdere observatie.
Vandaag eindelijk waren we er weer.........en daar staat ie nog op exact dezelfde plaats. Wist niet dat Heksenboter zo onverzettelijk taai is. foto 4. Wie van U weet dat wel  ??? Kan erover vertellen of linken ???
Noch zag ik ooit zo'n verzwart exemplaar. Grootte: zie mijn voeten op foto 5.
Dat ie van binnen geel is bewijst een beschadigde plek. En je ziet ook de verkleuring in het omringende hout.

Dank voor eventuele reacties.

Groet,
Ria.






Marian Jagers

Dag Ria,

De vruchtlichamen bevatten bizar veel sporen. Er hebben zich nieuwe vruchtlichamen ontwikkeld.
In de snipperhoop vindt kennelijk nog verrotting plaats.
Heeft het veel geregend? Daardoor kan de gele buitenwand daardoor zich slecht hebben ontwikkeld of zijn weg gespoeld.
Een paarse verkleuring lijkt me niet aanwezig? Klopt dat? Alleen een donkerbruine massa (van de sporen)?
Groeten Marian

ridderzwam

Hartelijk dank Marian,

Wij hebben van ons leven al heel wat exemplaren van Heksenboter gezien: citroengeel/lichtgeel en sappig plasmodium tot vruchtlichamen met brosse oker/terra/rosbruine huid en donkerder bruine sporen erin.

Dit exemplaar blijft eigenaardig voor ons. Zag er antracietkleurig/zwart uit alsof het een korstkogelzwam was (evenwel met fijnere textuur en indrukbare korst). Bij beschadiging bleek de inhoud droogkorrelig geel. Naar uw gewaardeerde oordeel zagen wij  de donkere sporen zonder het omhullende geel dat zou kunnen zijn weggespoeld....

Verder meldt U ons : Vruchtlichamen van vorig jaar zijn al lang weg. Dit zijn nieuwe exemplaren.
Hoe lang is de houdbaarheid v.e.Heksenboter eigenlijk?

Nogmaals dank. Groet,
Ria.


Marian Jagers

Dag Ria,

De vruchtlichamen van slijmzwammen zijn heel fragiel. In de natuur gaan ze niet lang mee. In herbarium kunnen ze echter vele jaren goed blijven.
Het zal een combinatie van factoren zijn (o.a. formaat, de groeiplek en weersomstandigheden, vraat .....) waardoor vruchtlichamen langer of korter aanwezig zijn. Een paar uur, ..... weken ....?

Als deze vondst er vreemd uit ziet kan er nog iets anders aan de hand zijn. Vandaar de vraag over de paarse kleur. Er zijn enkele schimmels die parasiteren op slijmzwammen, o.a. komt op Heksenboter Nectariopsis violacea voor.
Je zou nog eens kunnen gaan kijken of deze vondst mogelijk is overgroeid is met deze schimmel.
Op deze foto's zie ik dit niet. Maar als je droge vruchtlichamen fotografeert ook van heel dichtbij dan moeten de bolvormige vruchtlichaampjes van deze parasiet, mits hij aanwezig is natuurlijk, wel zichtbaar zijn.
Is dat zo, neem dan ook een stukje mee om op te sturen voor controle. Sowieso is het altijd mogelijk materiaal van een slijmzwam ter controle op te sturen.

https://www.google.com/search?q=nectriopsis+violacea&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiHpp2r-bnbAhXIJFAKHfGxAtgQ_AUICigB&biw=999&bih=833#imgrc=yv5IW258fViQgM:
http://myxo.be/pdf/Fuligo%20parasite%20Nectriopsis%20violacea.pdf

Groeten Marian

ridderzwam

Wederom zeer bedankt Marian,
Je links naar Nectriopsis violacea bestudeerd. Interessant.  Teruggegaan naar de houtsnipperplek. Nee hoor, geen zweem van paars. Geheel grijs verdroogd nu;  als je eraan komt meteen totale verpulvering, niets dan bruin sporenpoeder blijft ervan over.
Hierbij foto's van vandaag.
Met dankende groet,
Ria.

Marian Jagers

Leuk dat je nog even bent wezen kijken  :duim:
Groeten Marian