Hoofdmenu

Ringmus in de tuin

Gestart door Jan2002, februari 02, 2008, 11:09:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Vandaag had ik voor het eerst in de bijna 12 jaar dat ik in ons huidige huis woon, ringmussen in tuin (ik woon midden in een woonwijk). Ik meen eens gelezen te hebben dat ringmussen geen uitgesproken tuinvogels zijn. Is dit een teken dat ze 'in opmars' zijn als tuinvogel?
Groet,
Jan

Geert-Jan Kroon

Dit jaar heb ik ze ook voor het eerst in de tuin. 2 in een groep van 20 huismussen.
Groet,

Geert-Jan Kroon

HeleenR

Bij mij deze winter steeds een groep van ong. 20 ringmussen op en rond het vogelhuisje. Geen huismussen te bekennen.
groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

nicky hulsbosch

Hallo allemaal,

vorig jaar had ik in de winter ook een groepje van 4 tussen de huismussen. Echter waren ze in het voorjaar weer verdwenen. Dus het zullen wel tekkers zijn die in de winter op de voertafel afkomen.

Nicky Hulsbosch
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Jeroen Nagtegaal

Een paar maanden terug een paartje, Fel het vogelhuisje verdedigend, helaas waren ze er maar kort. het lijkt dus wel iets van de soort te zijn, dat ze soms in kleine groepjes rond vliegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan v.H.

De ringmus staat dit jaar ook in de top tien van de tuinvogeltelling.

JanF

CiteerHallo allemaal,

vorig jaar had ik in de winter ook een groepje van 4 tussen de huismussen. Echter waren ze in het voorjaar weer verdwenen. Dus het zullen wel tekkers zijn die in de winter op de voertafel afkomen.

Nicky Hulsbosch
Bij mij is het net andersom.
De ringmussen arriveren altijd in het voorjaar, brengen jongen groot en verdwijnen weer in het najaar. De huismussen zijn er het hele jaar rond.
Ring- en huismussen fourageren hier wel eens door elkaar, maar verder trekken ze niet met elkaar op. Beide groepen hebben hun eigen stekjes en eigen broedplekjes.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Imperator

Voor mij is een ringmus in de tuin bijzonder, nog bijzonderder dan huismussen (die zitten wel in de buurt, maar vaak niet in mijn tuin)

bij de vogeltelling werd gevraagd of ik de ringmus niet vergeten was te vermelden, hoewel ik m tijdens de telling niet zag.  :P  
vriendelijke groet,

Trees

michel.wissink

#8
CiteerBij mij deze winter steeds een groep van ong. 20 ringmussen op en rond het vogelhuisje. Geen huismussen te bekennen.
Dat vind ik een wel heel opmerkelijke verhouding.
Doorgaans worden volgens mij toch meer huis- dan ringmussen waargenomen?
Mijn situatie is ongeveer als die van Trees. Vandaag had ik trouwens nog een heggemus in de tuin; die zie ik ook maar mondjesmaat.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankmeer

CiteerVandaag had ik trouwens nog een heggemus in de tuin; die zie ik ook maar mondjesmaat.
Maar dat is natuurlijk geen mus...
Frank van der Meer

michel.wissink

Citeer
CiteerVandaag had ik trouwens nog een heggenmus in de tuin; die zie ik ook maar mondjesmaat.
Maar dat is natuurlijk geen mus...
Inderdaad: volgens het soortenoverzicht is een ringmus een mus, en een heggenmus een heggenmus  :wacko:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

ArjenDrost †

CiteerInderdaad: volgens het soortenoverzicht is een ringmus een mus, en een heggenmus een heggenmus  :wacko:
En terecht. Mussen zijn van het geslacht Passer, Heggemussen van het geslacht Prunella. Is ongeveer net zoveel familie als de Ekster en de Klapekster, of de Boerenzwaluw, de Gierzwaluw en de Nachtzwaluw....

michel.wissink

CiteerMussen zijn van het geslacht Passer, Heggemussen van het geslacht Prunella.
Dat snap ik. Maar welke geslachten vallen dan wèl onder de mussen? Er is bijvoorbeeld ook nog het geslacht Sylvia (grasmussen); zeker ook geen mussen?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

ArjenDrost †

CiteerDat snap ik. Maar welke geslachten vallen dan wèl onder de mussen? Er is bijvoorbeeld ook nog het geslacht Sylvia (grasmussen); zeker ook geen mussen?
Nop, alleen het geslacht Passer zijn echte mussen...

michel.wissink

#14
Nu is 't me duidelijk; dank je wel  :duim:  
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jan2002

CiteerVandaag had ik trouwens nog een heggemus in de tuin; die zie ik ook maar mondjesmaat.
Heggemus zie ik regelmatig in mijn tuin. Gisteren zaten alle drie de 'mussen' (ca. 20 huismussen, 2 ringmussen en 1 heggemus) tegelijk in de tuin, dat was wel een leuke opening voor de zondag.
Groet,
Jan

pieternella

Mijn mussen eten de gele crocussen, is dat normaal?
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

laatvlieger

Citeer
bij de vogeltelling werd gevraagd of ik de ringmus niet vergeten was te vermelden, hoewel ik m tijdens de telling niet zag.  :P
Huh?
Werd dat door vogelbescherming gevraagd?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Imperator

ja, als extra opmerking stond dat erbij, ik weet de exacte woorden niet meer precies, t mailtje heb ik al weggegooid. (jammer nu, maarja)

Op AVN meldde iemand dat bij t resultaat van de vogeltelling gevraagd werd of de koolmezen niet over t hoofd gezien waren...
vriendelijke groet,

Trees