Orchesella quinquefasciata?

Gestart door colossus, mei 26, 2018, 22:05:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik heb maar één foto en die is belabberd, maar zie ik daar nou een Orchesella quinquefasciata op staan?
Het dier zat onder dood hout in een uiterwaard van de IJssel, op een plek met veel boterbloemen en Gele Lis.
Is dat niet een vreemd habitat voor deze soort, die zoals ik las meer in droog biotoop zoals hei zou voorkomen?
Gaat het dan toch om O. villosa? Of is verdere determinatie niet te doen met deze foto?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157330107
onzeker Orchesella quinquefasciata gezien op 2018-05-23 Zwolle - Vreugderijkerwaard
Foto's:


bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

mberg

Dag Kees,

Correct!

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

colossus

Leuk Matty, een nieuwe soort voor mij. En ik lees in dit stuk (van jou) op p. 89 dat een vochtige, grassige omgeving wel normaal is voor de soort.

Het beest hieronder heb ik dezelfde dag wat verderop op het eiland gefotografeerd. Is dat ook een quinquefasciata?
Binnenkort ga ik daar weer zoeken en dan wil ik betere foto's maken.

https://waarneming.nl/waarneming/view/157157003
onzeker Orchesella quinquefasciata gezien op 2018-05-23 Zwolle - Vreugderijkerwaard
Foto's:


bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

mberg

Dag Kees,

Foto is net niet helemaal duidelijk maar de vlekken aan de voorkant staan meer zijwaarts en vormen geen duidelijke doorgetrokken lijn. Orchesella villosa.

met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

colossus

Matty, dank weer voor je hulp!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper