Welk GPS-apparaatje ?

Gestart door Floppy, december 28, 2005, 21:15:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

In verband met het nauwekeuriger bepalen van de plaats van een waarneming (bv. om later nog eens te gaan kijken), wil ik een handheld GPS-apparaatje aanschaffen. Ik hoef er niks mee in de auto of zo, het is puur voor outdoor/terreinwerk. Waarmee hebben jullie goede ervaringen (en waarom)?
Is het handig als het apparaat tenminste toch op een pc kan worden aangesloten, grid kan worden aangepast, etc. ?
Merk en type (en evt. een richtprijs) ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Windekind

Heb er recentelijk ook 't een en ander over nagezocht.

Zelf koop ik binnenkort waarschijnlijk een GARMIN (meest gebruikte merk).
En dan in ieder geval met WAAS (preciezer !).

Verder afhankelijk van: kwaliteit antenne (kan in bos misschien wat uitmaken, heb ik geen ervaring mee), en geheugen. De topkaart van Nederland is net uit of komt binnenkort uit (zegt men). En in een gps met groot geheugen kan die in een keer in. Verder: kleurenscherm ? Of alleen coördinaten ?

prijzen liggen zo tussen de 200 en 600 euro voor een apparaat met WAAS.


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Mark van Veen

#2
Ik zie 3 opties:

1 - een GPS die je de coordinaten geeft en verder niets. Dat zijn de goedkoopste, volgens mij koop je een Garmin Geko voor tussen de 150 en 180 euro. In feite de basisfunctionaliteit. Batterij: 2 AA, die 12-20 uur meegaan.

2 - een GPS met extra functionaliteit, ik heb er een met een barometrische hoogtemeter en magnetisch kompas. Erg handig bij wandelen: het kompas doet het altijd. Je kunt ook GPSen kopen waarop je een primitieve kaart kunt afbeelden. Of een met verbeterde preciesie (werkt WAAS al?). Kosten 300 euro plus. Batterij: 2 AA, 12-20 uur.

3 - een PocketPC met ingebouwde GPS. Door de populaire navigatiesoftware zijn er PPC's met ingebouwde GPS, bv Acer N35, Mio 168 en een dure HP (die alles kan). Kosten Acer en Mio: plusminus 250 euro. Hierop kun je software draaien waarop je ingescande kaarten kan afbeelden (bv. top-kaarten). Daardoor zie je op de kaart waar je bent. Vergt wat scanwerk, maar dan heb je ook top-kaarten electronisch in het veld bij je, tesamen met GPS functies. Een goed programma is NAVIO (kleine 30 euro), de enige die ook met de Nederlandse Amersfoortcoordinaten werkt. Batterij: een ingebouwde accu, die 3-4 uur meegaat. Opladen in stopkontakt of sigaretteaansteker in auto. Korte batterijduur kan bij langere tochten een probleem worden.

Mark
groet,

Mark van Veen

Windekind

Even gekeken bij gps-garmin winkel.

De GEKO: alleen coordinaten heb je al voor 110 EURO.
Met WAAS vanaf 175 (andere serie). Ik dacht dat dat wel werkte reeds, maar misschien goed om nog even na te vragen (ik heb begrepen dat de nauwkeurigheid dan oploopt van gem 10m naar 3m)
De GP60C serie heeft een betere antenne, veel meer geheugen voor kaarten e.d.
Mooie schermen, maar ik zag hem met kleurenscherm e.d. voor 475 Euro dus nogal een stukkie duurder.

Een kompas ? OK, heb zelf al een kompas bij me, maar is een optie.
Hoogtemeter heb je in Nederland volgens mij niets aan.
Bovendien werken die dingen op luchtdruk, en als de luchtdruk dus verandert door weersverandering dan geeft hij dat aan als hoogteverschil of heb ik dat mis ?
Volgens mij alleen van waarde in berggebieden met grote hoogteverschillen.


Nadeel van bovenstaande Garmin apparaten is dat de software best nog prijzig is.
En of de topkaart van Nederland er al is ? Op internet staat ook wel het een en ander te downloaden overigens

Volgens mij kun je bij bovenstaande apparaten allemaal direct amersfoortcoordinaten laten weergeven. Bij sommige andere moet dat eenmalig ingeprogrammeerd worden.


Die laatste optie Mark heb ik nog nooit bekeken. Zijn die apparaten wel even nauwkeurig ? heb jij daar ervaring mee ? Kan ik gewoon een kaartje van een willekeurig gebied inscannen en ijken, voor gebruik in dat apparaat ?
En later op de computer met gegevens weer inlezen ? En dan gegevens combineren ?
Dat klinkt als een eenvoudige GIS. Dat zou super zijn.

Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Mark van Veen

#4
CiteerEen kompas ? OK, heb zelf al een kompas bij me, maar is een optie.
Hoogtemeter heb je in Nederland volgens mij niets aan.
Bovendien werken die dingen op luchtdruk, en als de luchtdruk dus verandert door weersverandering dan geeft hij dat aan als hoogteverschil of heb ik dat mis ?
Volgens mij alleen van waarde in berggebieden met grote hoogteverschillen.
Die hoogtemeter is vooral handig in de bergen en voor mij dus in de zomervakantie. De barometrische hoogtemetr geeft verschillen veel nauwkeuriger weer dan de GPS-hoogte.

CiteerNadeel van bovenstaande Garmin apparaten is dat de software best nog prijzig is.
En of de topkaart van Nederland er al is ? Op internet staat ook wel het een en ander te downloaden overigens

Volgens mij kun je bij bovenstaande apparaten allemaal direct amersfoortcoordinaten laten weergeven. Bij sommige andere moet dat eenmalig ingeprogrammeerd worden.
Een stand alone GPS heeft toch geen software nodig? Of bedoel je de kaarten die je in sommige GPSsen kunt laden? Al deze GPSsen kennen onze amersfoortcoordinaten, iig als je ze in Nederland koopt.

CiteerDie laatste optie Mark heb ik nog nooit bekeken. Zijn die apparaten wel even nauwkeurig ? heb jij daar ervaring mee ? Kan ik gewoon een kaartje van een willekeurig gebied inscannen en ijken, voor gebruik in dat apparaat ?
En later op de computer met gegevens weer inlezen ? En dan gegevens combineren ?
Dat klinkt als een eenvoudige GIS. Dat zou super zijn.
De ingebouwde GPS is volgens mij even nauwkeurig als een losse standaard GPS, ze gebruiken dezelfde hardware. Een PPC geeft inderdaad de mogelijkheid een willekeurige kaart te scannen en te ijken. Na geijkt te zijn, beeld de GPS (die bij genoemde modellen ingebouwd is) de positie op de kaart af. Vaak is er een PC-programma bij dat de waypoints en routes weer kan afbeelden. Niet echt GIS, want daar projecteer je kaartlagen over elkaar heen en trek je daar conclusies uit. Wel leuk om tochten terug te zien. Deze optie is overgens niet geschikt om continue aan te staan: dat vreet zoveel stroom dat je het einde van de wandeling niet haalt!!
groet,

Mark van Veen

Floppy

Allemaal hartelijk dank voor de inbreng. Ik broed erop .... :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

tekenaar

Ik werk zelf met een Garmin Geko voor alleen coordinaten bepalen als ik in het veld iets zie - orienteren gaat ook maar alleen als de coordinaten ook op de kaart staan. In combinatie met een topografische kaart of provincieatlas gaat dat heel goed. In Nederland zijn die kaarten zo nauwkeurig en is het landschap zo overzichtelijk (lees: gladgestreken) dat ik aan die eenvoudige GPS voldoende heb. (met wat oefening is met een topkaart ook op minstens 50 meter nauwkeurig aan te geven waar je bent in de meeste Nederlandse gebieden...)

Daarnaast heb ik een Garmin GPSmap 60C. Deze kan een eenvoudige kaart laten zien op een klein schermpje  (wegen, beken en meren, meer zit er momenteel niet in maar voor de volgende versie avn de kaart beloven ze hoogtelijnen - niet gek als je veel in de bergen zit   :D ). Hiermee omgaan kost extra oefening maar na een paar dagen spelen kan ik nu thuis op de kaart opzoeken waar ik heen wil en vervolgens de GPS vragen me erheen te brengen. Dit is in feite een handheld GPS (maat dikke mobiele telefoon) die je met een beugeltje in de auto kan hangen. Ik neem die GPS ook steeds mee als ik uit de auto stap, is een diefstalgevoelig ding, lijkt me. Onderweg geeft hij voor kruispunten een piepje en op het scherm verschijnt dan een mededeling als 'over 300 meter rechtsaf' waarbij hij ook op de kaart aangeeft waar ik heen moet. De schaal van de kaart wordt aangepast aan mijn rijsnelheid. Toch rijd ik in de bebouwde kom nog wel eens verkeerd: wat welke straat is het precies, die over 300 meter aan de rechter kant komt? Ook kan ik in de bebouwde kom natuurlijk niet alleen op dat apparaatje turen, er is soms ook nog een hectisch verkeer. In het veld is deze GPS voor mij inmiddels vrijwel onmisbaar: ik doe veel inventarisatiewerk en ik was vroeger erg veel tijd kwijt met de weg vinden in mij onbekende gebieden. Als je meestal in gebieden komt die je al kent heeft zo'n GPS-met-wegenkaart nauwelijks meerwaarde.

De nauwkeurigheid van beide is hetzelfde (3-4 meter). De ontvangst van de GPSmap 60C is ietsje beter doordat er een wat grotere antenne in zit (er steekt een knobbel uit van 5 cm). In dicht bos en in diepe, stijle valleien raak ik met beide het signaal kwijt. Dat laatste zal je in NL niet zo vaak overkomen, maar tussen hoge gebouwen in de stad werken ze ook minder.

Gegevens met coordinaten verwerk ik later vaak met een GIS programma, maar dat gaat wat te ver om nu op in te gaan.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Windekind

Een geko kent toch geen WAAS ondersteuning ?
Hoe kan het dan dat de map 60 C die dat wel heeft en de GEKO de zelfde nauwkeurigheid kennen ?

Heb je dit in Nederland ook naast elkaar getest ?
Merk jij resultaat van de betere antenne van de map 60C ?

In NEderland is de topkaart volgens mij ook nog niet voor handen voor Garmin-GPS. De 1:25000 zou komen medio eind vorig jaar, maar ik kan hem nog niet vinden.


Waarom heb jij gekozen voor een Garmin i.p.v. een pocket PC ?

In de GIS-verwerkingen ben ik ook geïnteresserd, maar das misschien voor als ik zo'n apparaat gekocht heb (of zit daar nog verschil in de mogelijkheden van b.v. overdracht van gegevens).
Ik neem aan dat je met arc-view werkt of niet ?


ben zeer geinteresseerd in je antwoord.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

fungi_nl

Ik heb een Garmin GPS72
http://www.garmin.com/products/gps72/

of

http://www.nomatica.nl/index.asp?chargement=/gps/gps72NL.htm

en ik ben zeer goed te spreken over deze GPS
Met amersfoort coördinaten.

tekenaar

CiteerEen geko kent toch geen WAAS ondersteuning ?
Hoe kan het dan dat de map 60 C die dat wel heeft en de GEKO de zelfde nauwkeurigheid kennen ?

Heb je dit in Nederland ook naast elkaar getest ?
Merk jij resultaat van de betere antenne van de map 60C ?

In NEderland is de topkaart volgens mij ook nog niet voor handen voor Garmin-GPS. De 1:25000 zou komen medio eind vorig jaar, maar ik kan hem nog niet vinden.


Waarom heb jij gekozen voor een Garmin i.p.v. een pocket PC ?

In de GIS-verwerkingen ben ik ook geïnteresserd, maar das misschien voor als ik zo'n apparaat gekocht heb (of zit daar nog verschil in de mogelijkheden van b.v. overdracht van gegevens).
Ik neem aan dat je met arc-view werkt of niet ?


ben zeer geinteresseerd in je antwoord.

Groet,

Elmar
Ik werk in Slovenie en hier heb ik meest te maken met onnauwkeurigheid doordat ik dichtbij steile hellingen zit. Bovenstaande heb ik dus ook geschreven met dit in gedachten. In Nederland heb ik er niet mee gewerkt (d.w.z. wel eens met de geko tijdens een studentenkamp maar niet beide naast elkaar gehouden).

Ik heb nu de wegenkaart AdriaRoute en binnenkort komt daarvan een aangepaste en uitgebreide versie op de markt met hoogtelijnen. Tja, Nederlandse wegenkaarten heb ik dus niet getest. Adriaroute is gemaakt aan de hand van dezelfde basiskaarten als de Sloveense topkaarten. Helaas hebben ze ook een paar fouten daarvan overgenomen en staan er ergens in de bergen (Triglav Nationaal Park) enkele paden op die in werkelijkheid niet bestaan (een ervan zou rechtstreeks over een stijle klif lopen!). Ik heb ze hierover aangeschreven maar geen antwoord gehad. Ik hoop wel dat dit euvel met de volgende versie mee wordt opgelost want het was vervelend om net voor donker na een lange en vermoeiende bergtocht te moeten ontdekken dat de snellere weg naar de auto niet bestaat ... :( (Was nog vervelender geweest als we de weg door het bos hadden proberen te vinden  <_<  ) (We hebben eerder wel wat door het bos lopen dwalen, gevolg is dat we op korte afstand een auerhaan hebben gezien, met dank aan een fout in de wegenkaart  :P  )

Ik werk deels met ArcView maar meer met het gratis deel van MapMaker (te downloaden via internet).

Geen pocket pc omdat de wegenkaart + routeplanner op de garmin ons zeer goed bevalt.

Helpt dit (een beetje)?
Paul  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Windekind

Ja zeker,

dank je Paul.
En alle anderen natuurlijk ook.
Overigens bedoel ik geen wegenkaart, maar een echte 1:25.000 topkaart.
die zou komen maar of ie er is ?

En weet of WAAS nu al werkt ?


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

CiteerHistorie en huidige status mapsource Topo Nederland

Ruim twee jaar geleden (in 2003) heeft Sailtron (de Nederlandse Garmin importeur) een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een MapSource compatibele Topografische kaart van Nederland voor gebruik in de Garmin GPS navigators. De uitkomst daarvan was toen reden om deze plannen voor een tijdje in de koelkast te plaatsen.

Met de introductie in 2004 van een behoorlijk aantal Garmin handhelds met kleurenscherm is ook het Topo Nederland plan weer uit de koelkast gehaald. Mede dankzij de medewerking van de Topografische Dienst Kadaster is er nu gestart met de ontwikkeling van het produkt. Als basis zal de 1:50.000 Topografische kaart worden gebruikt met aanvullingen uit de 1:10.000 kaart waar nodig.

Er is nog wel wat werk te doen voor de definitieve versie er is maar er zit schot in de zaak. Wanneer alles volgens planning verloopt is het produkt voor kerstmis 2005 beschikbaar.

Met de TOPO kaart Nederland komt er een digitale topografische vektorkaart van Nederland beschikbaar die in de daarvoor geschikte GPS-toestellen van Garmin geladen kunnen worden. Op deze kaart zien we hoogtelijnen, straten, vele wandel-en fietspaden, gebouwen, bossen, meren, plassen, heuvels en bergen.

De TOPO kaart Nederland wordt als een CD met de kaarten van heel Nederland verkocht. Op de CD staan verschillende kaartsegmenten zodat ook toestellen met een wat kleiner kaartgeheugen voorzien kunnen worden van topografische kaarten. Dankzij het gebruik van de vektortechniek kunnen de kaarten in de GPS naar believen worden in-en uitgezoomd.
 

Topo Nederland vermoedelijk voor kerstmis 2005 leverbaar.

Op www.toponederland.nl (Sailtron) komt binnenkort informatie over de actuele status.

Het is er denk ik nog niet mar zou eer wel moeten zijn

Rolf van Leeningen

#12
Hallo,
Was op zoek naar een topic over GPS apparaten en kwam deze tegen. Ondertussen een aantal jaren geleden sinds de laatste post. Vandaar dat ik hem weer herstart.

Ik ben op zoek naar een simpel GPS apparaatje. Zonder te veel toetser en bellen. Hij moet gewoon simpel aangegeven waar ik op dat moment zit.

Ik zit onder ander te denken aan de Garmin Geko 201. Hebben jullie nog apparaten waar jullie positieve of negatieve ervaringen mee hebben? € 150,-- is het maximum bedrag dat ik te besteden heb. Maar misschien hebben jullie nog wel wat goedkopere alternatieven?

Groet,
Rolf
Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen

JanF

CiteerHallo,
Was op zoek naar een topic over GPS apparaten en kwam deze tegen. Ondertussen een aantal jaren geleden sinds de laatste post. Vandaar dat ik hem weer herstart.

Ik ben op zoek naar een simpel GPS apparaatje. Zonder te veel toetser en bellen. Hij moet gewoon simpel aangegeven waar ik op dat moment zit.

Ik zit onder ander te denken aan de Garmin Geko 201. Hebben jullie nog apparaten waar jullie positieve of negatieve ervaringen mee hebben? € 150,-- is het maximum bedrag dat ik te besteden heb. Maar misschien hebben jullie nog wel wat goedkopere alternatieven?

Groet,
Rolf
Hallo Rolf,

Als je een gebruikte GPS wil kopen moet je bij de geo-cachers zijn. Die ruilen regelmatig in voor nog geavanceerder apparaatjes.
Op hun forum is wel het e.e.a. te vinden :

http://forum.geocaching.nl/index.php?showforum=71
met vr. groeten
Jan van de Fliert

marcel123

#14
Ik gebruik een smartphone met GPS van marktplaats: 120 euro.
Voordeel: je kan er ook nog mee bellen.

Rolf van Leeningen

Hartelijk dank voor jullie advies.
Zijn er nog meer mensen met (positieve of negatieve) ervaringen over een gps apparaat?

Groet,
Rolf
Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen

wimtegels

De ontwikkeling in GPS gaat hel snel.
Ik overweeg om er van de winter eentje te gaan kopen. Budget speelt een belangrijke rol, maar daarnaast natuurlijk ook de mogelijkheden.

Voor mij is de nauwkeurigheid heel belangrijk. Ik heb pas met water in mijn bek naar en hele mooie gekeken. Voordelen: op ongeveer een centimeter nauwkeurig. Nadeel: Je hebt bagage genoeg bij je zonder iets anders mee te nemen :lol: en de prijs :( (ongeveer €25.000,-, dus ver boven mijn budget.

Ik ben voorlopig vooral even geinterresseerd in de nauwkeurigheid van de normale modellen. Heeft iemand daar gegevens over?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Alex Kwak

CiteerIk ben voorlopig vooral even geinterresseerd in de nauwkeurigheid van de normale modellen. Heeft iemand daar gegevens over?
Is erg afhankelijk van de omstandigheden, maar reken in het open veld op zo'n 10 meter.
Systemen met WAAS/EGNOS of Xtrack/AGPS kunnen nog wat nauwkeuriger zijn.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimtegels

Een nauwkeurigheid van 10 meter valt me erg tegen. Betekent dit overigens plus en min 5 of plus en min 10?

En belangrijk voor mij is of de afwijking op dezelfde plek consequent is.

Stel ik sla een piket. Ik markeer dit punt. Hoe dicht kom ik de volgende keer bij dit punt?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Date Lutterop

Als het goed is geeft de GPS zelf, met behulp van de Estimated Position Error (EPE) de nauwkeurigheid aan. Als deze bijvoorbeeld op 3 staat, bevindt het punt dat je zoekt zich binnen een straal van 3 meter van de plek waar je staat. In de praktijk betekent dat vaak dat je niet even hup snel moet werken, maar moet wachten tot de EPE voor jou laag genoeg is.

Zelf heb ik een paar antieke Garmin GPS 12. Bij het terugzoeken van locaties is mijn ervaring dat de gezochte plek in de meeste gevallen niet meer dan 1-2 meter afwijkt.  

Groet,

Date


Alex Kwak

De afwijking die je krijgt wordt wel eens beschreven als "een dronken man rond een lantaarnpaal".
Dus als je twee metingen direct na elkaar doet zullen die -bijna- op het zelfde punt liggen. Maar een tijdje later zal die weer een eind verschoven kunnen zijn, maar wel weer rond het echte punt uiteraard.

Een deel van die afwijking kan je corrigeren door het WAAS signaal te gebruiken. Dit is een extra signaal dat beschrijft wat de verwachte afwijking is. Door die afwijking bij de meetwaardes op te tellen kom je dus dichter bij het werkelijke punt. Deze techniek heet D(ifferential)GPS.

Een andere optie is er voor te zorgen dat je meer satellieten in beeld hebt. Dit kan door A(ssisted-)GPS te gebruiken. Immers, hoe meer satellieten in beeld hoe nauwkeuriger de meting.

Sub-meter nauwkeurige metingen kan je overigens met bovenstaande nog steeds vergeten. Daar heb je andere technieken als NTRIP en hardwarematige aanpassingen voor nodig, maar dat is niet beschikbaar op huis-tuin-en-keuken apparatuur.

Alex.
(die naar bovenstaande recentelijk een onderzoekje heeft gedaan)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

CiteerAls het goed is geeft de GPS zelf, met behulp van de Estimated Position Error (EPE) de nauwkeurigheid aan. Als deze bijvoorbeeld op 3 staat, bevindt het punt dat je zoekt zich binnen een straal van 3 meter van de plek waar je staat.
Dit is niet helemaal waar. Die drie is een orde-indicatie die niet een-op-een vertaalt kan worden naar een aantal meters.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimtegels

Dank je voor de uitvoerige uitleg Alex. Als is de uitkomst een beetje teleurstellend voor mij. Voorlopig nog geen GPS die mijn landmeetkunde enigzins kan vervangen.

Weer een nieuw plan uitschrijven voor het slaan van piketten.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Alex Kwak

CiteerEen nauwkeurigheid van 10 meter valt me erg tegen. Betekent dit overigens plus en min 5 of plus en min 10?

En belangrijk voor mij is of de afwijking op dezelfde plek consequent is.

Stel ik sla een piket. Ik markeer dit punt. Hoe dicht kom ik de volgende keer bij dit punt?
Dat is dus precies die genoemde afwijking van zo'n 10 meter, maar kan dus (veel) meer of (veel) minder zijn...
Heeft alles te maken met verstoringen in de (met name) ionosfeer, maar ook met reflecties van gebouwen, satellieten die even niet te zien zijn etc.
Overigens hebben GPS-satellieten geen geo-stationaire baan, maar ze 'trekken over'.  Zo kan dus op 1 punt de GPS-fix in de loop van de tijd steeds beter, maar ook steeds minder worden.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

CiteerDank je voor de uitvoerige uitleg Alex. Als is de uitkomst een beetje teleurstellend voor mij. Voorlopig nog geen GPS die mijn landmeetkunde enigzins kan vervangen.

Weer een nieuw plan uitschrijven voor het slaan van piketten.
Mijn collega's willen dit graag voor je doen...

Alex, werkzaam bij het Kadaster  :angel:  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

O ja, wat ik nog vergeten was: veel GPS appraten hebben een 'static-functie'. Die zorgt er voor dat dat dronkemans-effect weggefilterd wordt door pas een nieuwe positie af te geven als die significant afwijkt van de vorige (bijvoorbeeld minimaal 50 meter).
Dan heb je er bij het slaan van je paaltjes dus helemaal niets meer aan  :angry:

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimtegels

Het gaat om het in kaart brengen van het verloop van de oeverlijn van de Roer.
Grotere afwijkingen dan 1 meter maken de gegevens waardeloos.

Dus dit doen met GPS is voorlopig geen optie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels