Bloedzuiger of platworm?

Gestart door Limosa, februari 04, 2008, 19:18:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Dit wezen kwam ik vandaag tegen en ik dacht in eerste instantie aan een bloedzuiger. Maar deze leek niet op die welke ik zo nu en dan tegenkom.

Vandaar de vraag of dit een bloedzuiger is of een platworm...
Groeten,

Joachim

David Tempelman

dag Joachim,
dit is een bloedzuiger en wel Glossiphonia complanata. Grosser Schneckegel in het Duits. al is het een zeer algemene soort, je bent de eerste met een foto.
met vriendelijke groet, David
met vriendelijke groet,
David

Limosa

Bedankt David :duim:

Ik zal de foto toevoegen aan het soortenoverzicht.
Groeten,

Joachim

Silvia Waajen

Heel graag zou ik weten waarop de determinatie gebaseerd is. Het zijn interessante diertjes die ik in de Bosmolenplas helaas te weinig tegen kom. Hierdoor laat het met zekerheid determineren van bloedzuigers nog even op zich wachten. Als men zou zeggen dat op de foto Theromyzon tessulatum ofwel de eendenbloedzuiger te zien is dan geloof ik dat ook. Dit met name door de 4 gelijkmatige rijen wratjes.

Silvia

David Tempelman

hoi Silvia, de combinatie van de vorm en de lengterijen van wratjes maken hem herkenbaar. hij is ook stevig (eendenbloedzuiger is week). ook zit G.complanata vaak precies in deze houding op een stukje hout oid. beetje vage kenmerken. ik zal binnenkort eens wat teksten maken en kenmerken toevoegen. het probleem is alleen dat veel kenmerken, zoals ogen, 'van foto' moeilijk te zien zijn. dat zijn dé kenmerken waarmee je ze eigenlijk determineert (onder de microscoop). houd je over het uiterlijk. maar we komen er wel hoor. zo denk ik dat jouw laatste foto Hemiclepsis marginata is (ben nog niet helemaal zeker). het zou dus mooi zijn als er allerlei foto's bij 'bloedzuiger ongedetermineerd' komen. naam volgt dan wel weer. groet, David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Hallo David,
Een van mijn  foto's uit deze serie is in het soortenrgister onder de naam Hemiclepsis marginata geplaatst.  Ik denk dat we dan met zekerheid kunnen zeggen dat op deze foto inderdaad H marginata te zien is. Ik zal hem onder deze naam invoeren. Tot zover weer bedankt voor de informatie.

Silvia


Silvia Waajen

Als we het dan toch over bloedzuigers hebben...
Gezien het bovenstaande antwoord denk ik nu dat op bijgevoegde foto ook Hemiclepsis marginata te zien is. Hoewel de vorm niet overeen komt is het kleurpatroon wel hetzelfde. Misschien heeft hij nog niet gegeten en gaat hij in deze houding op zoek naar een slachtoffer.

Silvia

David Tempelman

dit is er vast ook eentje. :duim:  mooie foto! (wat is dat voor plant, een kranswier? misschien wel een leuke soort) bloedzuigers kunnen zich enorm strekken; in uitgerekte toestand zijn ze makkelijk zo'n 2, 3 x zo groot als in rust-toestand. met vriendelijke groet, David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Het is het kranswier Chara fragilis dat 's zomers in grote hoeveelhedenvoorkomt in de Bosmolenplas.   Dit wier wordt erg veel gebruikt door m.n. Piscicola sp. die wel in behoorlijke hoeveelheden in de Bosmolenplas voorkomt.  Altijd leuk om te zien hoe na enige waterbeweging de bloedzuigertjes zoekbewegingen  beginnen te maken op zoek naar een slachtoffer.

Silvia