Welke heester/boompje?

Gestart door jan pos, mei 22, 2018, 22:13:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan pos

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, staat op klei en voor het tweede jaar. Onderste deel van de steel is al verhout.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157111605
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-05-21 Lathum
Foto's:




Bij voorbaat dank Jan Pos

Sipke Gonggrijp


Rien Ondersteijn

Vind ik ook - die [voor]deur lijkt trouwens al lang niet meer open te zijn geweest... ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

jan pos

Rien achter het luikje zit het raam van het toilet vandaar B). Achter het huis staat een enorme Walnoot dus een noot is over het dak voor de wc terecht gekomen. Boompje staat daar dus niet goed maar ik ga het mooi opkweken voor de liefhebber.
Dank jullie wel, groetjes Jan

Rien Ondersteijn

Noten groeien anders dan de meeste andere bomen : vaak recht naar beneden met weinig zijwortels,dus je moet geen jaren wachten om m te verplaatsen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

jan pos

Ok dan spit ik de (pen)wortel er helemaal uit en zet ik 'm tijdelijk in een grote pot. Kan nog wel denk ik :duim:
Jan

Rien Ondersteijn

Ik vind t nu al link om m te verplaatsen .Najaar is veel beter . !
Trouwens een mooi huis lijkt me..!
Groene groe[n]tjes.Rien.

jan pos

#7
Ja da's misschien beter, ik laat 'm dan mooi nog even staan tot de herfst. Wellicht weet ik dan ook wie de noot wil hebben.

Groet, Jan

dirder

Citaat van: jan pos op mei 22, 2018, 23:06:51 PM
Ja da's misschien beter, ik laat 'm dan mooi nog even staan tot de herfst. Wellicht weet ik dan ook wie de noot wil hebben.

Groet, Jan

Onlangs passeerde ik een wegberm waar over een strook van 800 m maar liefst 65 verwilderde okkernootboompjes stonden. Ik zou er niet veel moeite in steken, Juglans regia is een fenomenale pest.
Groeten, Dirk Derdeyn.

jan pos

Bij mij één zaailing. Hoogte (moeder)boom 25m.
Dus dat valt wel mee denk ik.
Groet, Jan

Rien Ondersteijn

Zitten er in België misschien véel meer Eekhoorntjes die verstoppertje spelen...?  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op mei 23, 2018, 22:41:21 PMOnlangs passeerde ik een wegberm waar over een strook van 800 m maar liefst 65 verwilderde okkernootboompjes stonden. Ik zou er niet veel moeite in steken, Juglans regia is een fenomenale pest.

;D
Met vriendelijke groet, Rob

jan pos

Ter plekke ook eekhoorns in de Noot
en Steenuiltjes :rolleye:,
maar da's een ander verhaal.
een fijne dag, Jan

dirder

Het zijn vooral Corvidae die Juglans regia verspreiden. Verstoppen dat in het rond en vinden het later niet meer terug (een vrij recent fenomeen overigens). Zo zie je die dingen ook opduiken in akkerranden. In Vlaanderen wordt onverschillig gereageerd op het plotse invasieve gedrag van Okkernoot. Ik dacht dat dit een typisch Vlaams verschijnsel was. Hier doen groene jongens het als volgt:  wij houden van deze plant ---> inheems (vaak om vage cultuurhistorische redenen, er werd me al letterlijk gezegd 'uit nostalgie'), wij houden niet van deze plant --> exoot die moet bestreden worden.
Misschien meer typisch een probleem voor kalkgrond, ik zou het niet weten, maar van waterplant-achtige proporties (langs rivieren zie ik plaatselijk heuse Okkernootbossen ontstaan). Enfin, op termijn kan hij de uitgestorven Es vervangen.
Zie bijvoorbeeld ook https://www.youtube.com/watch?v=_yil4xEEAmo .
Groeten, Dirk Derdeyn.

jan pos

Ok zoals Garrulus eikels in geraniumpotten verstopt.
Dank je wel voor je toelichting. Ik vind het wel een mooi gezicht zo'n Okkernootbos.
Met groeten, Jan

Rien Ondersteijn

'Vroeger' was die Garrulus een Vlaming.. vandaar dat er daar zoveel Noten in Vlaanderen staan.. ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.