Bonte kraaien op Vlieland

Gestart door Limosa, februari 03, 2008, 09:43:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Vorige week hebben we een paar dagen uitgewaaid op Vlieland. Nu zagen we op Vlieland veel bonte kraaiachtigen. Ik meen mij te herinneren dat de bonte kraaiachtigen op de eilanden eigenlijk allemaal hybiden zijn. Klopt dat?
Groeten,

Joachim

frankmeer

Frank van der Meer

escher

Dit klopt.
De afgelopen 15 jaar zijn er mixparen vastgesteld in het bos rond het Dorp,
Lange Paal,  Nieuwe kooi, en in de Kroonspolders.
Het gaat steeds om 1-2 mixparen op jaarbasis.
De vogels die hier uit voortkomen zijn over het algemeen slecht
contrasterend met vlekkerig grijs. Door de jaren heen lijkt het of dit
steeds doffer wordt.
Er vliegen momenteel toch nog zeker zo'n 10-15 mixvogels op Vlieland rond die door de jaren heen hier uit het ei gekropen zijn.
Dit fenomeen komt volgens mij ook op de andere waddeneilanden voor.
Ook hier ben ik regelmatig mixvogels tegengekomen.

Groeten vanaf Vlieland

Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

HJDT

Ik hoorde een week of twee geleden ook van iemand die Bonte Kraaien had gezien op Vlieland. Volgens mij was die waarneming in november 2007. Omdat ik op het eiland ook eens twee hybrides heb gezien (de foto's die Frank linkte zijn door mijzelf gemaakt) was ik sceptisch. De waarnemer was er wel zeker van dat het zuivere Bonte Kraaien waren dus ik ga ervan uit dat hij goed gekeken heeft en dat het inderdaad klopt.

Overigens vind ik een andere foto veel illustratiever dan degene die Frank linkte:
http://www.pbase.com/brenda_michel/image/69061910

Dat er ooit hybrides gezien zijn betekent natuurlijk niet dat andere vogels dan ook hybrides zouden zijn.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Date Lutterop

's Winters zijn er in ons land natuurlijk, zij het in geringere aantallen dan voorheen, echte Bonte Kraaien aanwezig uit de noordelijke broedgebieden. Maar als je in de zomer een Bonte Kraai meent te zien, dan zal het nagenoeg steeds om een hybride gaan. Ook op Rottumerplaat is in de tweede helft van de jaren 1990 een gemengd paar gaan broeden. Ook daar kun je dus nu hybriden aantreffen.

Groet,

Date


Rinie van Reenen

Als er een hybride in Nederland uit het ei komt, dan betekent dat natuurlijk wel dat er ouders nodig zijn. En als er een Bonte-Kraaiouder is, betekent dat dat de kans bestaat dat je in de zomer een zuivere Bonte Kraai ziet...
Groet, Rinie van Reenen

Date Lutterop

Klopt, maar dat hoeft niet altijd een zuivere Bonte te zijn. Vaak gaat het bij de ouders ook weer om hybriden.  

Groet,

Date


Rinie van Reenen

Maar ooit moet er een zuivere zijn blijven hangen - dus het kán nog steeds. Maar dit is natuurlijk muggeziften...
Groet, Rinie van Reenen

carel

CiteerAls er een hybride in Nederland uit het ei komt, dan betekent dat natuurlijk wel dat er ouders nodig zijn.

Maar ze komen niet alleen in Nederland uit het ei.
Ik kom al een jaar of 5 in juni op het eiland Fano in Denemarken en daar zie ik de laatste jaren steeds meer Hybriden Bonte x Zwarte kraaien

in het eerste jaar zag ik bijna geen zwarte maar het lijken er steeds meer te worden

Schuift misschien de Zwarte kraai steeds meer noordelijker op ?
en krijgen we daarom meer hybriden  ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/