Help! Boktor? Kakkerlakken?

Gestart door INDekker, mei 19, 2018, 13:17:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

INDekker

Sinds aantal dagen komen we dit beestje in huis tegen! Zijn bang dat het schadelijk is... Wie kan dit bevestigen of hopelijk ontkrachten!?

bas.drost96

Een iets betere foto zou het een stuk makkelijker maken.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

INDekker

Zo beter haha

INDekker

Video van het beestje!

Wie kan me helpen!?

bas.drost96

Veel beter! Dit lijkt me een soort rietkever (Donacia), hun larven leven van waterplanten zoals egelskop, pijlkruid, lisdodde, gele lis en riet. In principe zijn ze niet schadelijk in huis.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

INDekker

Super! Helemaal opgelucht! Mocht ik nog wat tegen komen, dan hoort u van me! Fijn dat er mensen zoals u zijn!

INDekker

Ws is foto 2 niet goed... Mijn vriendin had hem van internet gehaald.. ik dacht dat het een eigen foto was..  heeft u email? Krijg helaas filmpje niet verzonden...

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed dat die eerste Phymatodes testaceus is. Inderdaad een lid van de familie van de boktorren, MAAR geen schadelijke soort. Larves wonen in nat hout (bomen etc.), en komen nu massaal uit waarna de volwassen beesten overal rondvliegen op zoek naar mooie plekjes, en soms komen ze dan per ongeluk een huis binnenvliegen. Toevallig brandhout / een houtkachel?

Nogmaals: geen schadelijke soort, in Nederland is slechts één soort boktor schadelijk voor je huis (en dat is een ander). Overigens geldt hetzelfde voor kakkerlakken, de inheemse Nederlandse soorten veroorzaken geen overlast, en wonen lekker buiten in het bos en op de hei.
Douwe van der Ploeg