iemand enig idee?

Gestart door lo.troisfontaine, februari 02, 2008, 15:55:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Hoi,

deze twee kleine hommels vlogen verbonden aan elkaar enkele jaren geleden op 1 juni door Noord -Limburg erg laag door de vegetatie.
Ik kan deze echter niet plaatsen. Het vreemde vind ik nog steeds die uitstulpingen op de rug of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Heeft iemand enig idee tot welke familie deze zouden kunnen behoren?
Helaas is de kwaliteit niet al te best.


b.v.d. en groeten,

Lo

Th.Heijerman

Ik moet me natuurlijk helemaal niet met bijen enzo bemoeien, maar mi.i. zijn dit vliegen en wel zweefvliegen en misschien betreft het wel Volucella bombylans ...

Theodoor

lo.troisfontaine

Theodoor,

ik ben blij dat je in dit geval er wel mee bemoeit.
Tuurlijk paren hommels niet in de lucht, dat wist ik ondertussen wel uit de literatuur en ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat dit zelfs een vechtend stel was, zoals ze door de vegetatie heen knalden.
ook wel eens verder gezocht bij bijen en vliegensoorten, maar nooit de overeenkomst kunnen vinden. ik kende de hommelzweefvlieg alleen met minder kleur en haren.
Het gele vlekje aan de vleugel en inderdaad de gele harige toefjes tussen de ogen kan ik nu wel plaatsen. ook de partij op de rug kan ik nu verklaren,als je dit vergelijkt met meerdere foto's van Waarneming.nl .

Theodoor, je moet het wel bij het rechte eind hebben  :duim:

hartelijk bedankt en groeten,

Lo


wilde

Theodoor heeft het denk ik goed gezien. Het zijn verraderlijke verschijningen.

Volucella bombylans var. plumata
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gerardpennards

Ik kan het alleen nog maar beamen: een paartje Volucella bombylans var. plumata!
Groeten,
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards