Hoofdmenu

(IJslandse) Grutto's

Gestart door Hinko, februari 02, 2008, 12:54:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Vanochtend een hele discussie met een groepje vogelaars over de door ons waargenomen Grutto's. Zijn ze nu zo vroeg terug, zijn ze niet weggeweest of zijn het IJslandse Grutto's?

Voor dat laatste geval; wat zijn goede winter kenmerken? We hebben 2 exemplaren goed kunnen bekijken. We vonden ze wat klein, relatief korte snavel en vrij licht van kleur.
mvgr, Hinko

Guus Peterse

Grutto's kunnen vroeg terug zijn. Februari is niet ongebruikelijk maar 2 februari heb ik zelf in elk geval nog nooit meegemaakt. (Mijn vroegste grutto's waren op 6 februari.) In deze tijd zul je het (vooral) moeten doen met de structurele kenmerken, die denk ik dezelfde zijn als later in het jaar: iets kortere snavel, iets stijler voorhoofd, iets kortere poten. Van een lichtere kleur heb ik nooit gehoord.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

Ik ben zelf geneigd extreem voorzichtig te zijn met het toekennen van een ondersoort aan grutto's in winterkleed. Natuurlijk is het goed mogelijk dat het IJslanders zijn, maar geef zelf toch de voorkeur aan de combinatie van kleed en structuurkenmerken die je in het voorjaar kunt vaststellen. Liefst in vergelijking met onze eigen ondersoort... En dan nog zijn er genoeg twijfelgevallen.

ruud_altenburg

#3
De eerste (of laatste) Grutto werd in Waterland al in december gemeld
http://www.waarneming.nl/werkgroep/zoek.ph...&werkgroep=adam
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Hinko

mvgr, Hinko