De Roer

Gestart door wimtegels, februari 01, 2008, 22:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Kom net weer terug van de Roer.
Voor de oppervlakkige waarnemer is er de laatste dagen niet zo veel veranderd.

Maar vooral als je vaak gaat kijken let je meer op details.

Die details zie ik vooral in de stromingen en de turbulentie van het water. Die verandert van dag tot dag. En de veranderingen zijn niet uitsluitend te verklaren door de verschillen in waterstanden.

Nu het eiland ontstaan is splits de waterstroom zich bovenstrooms. Een gedeelte van het water neemt de kortste weg door de doorbraak. Het andere gedeelte van het water maakt nog de omweg rond het eiland.

Er is op het moment vooral een verandering waar te nemen daar waar de twee waterstromen weer bij elkaar komen. Aanvankelijk drukte het water wat de omweg maakte het water dat de kortste weg maakt richting stroomafwaarts. Dit was ook te zien aan de oevererosie waar het water van de doorbraak tegen de tegenoverliggende oever botst.

Het water dat de kortste weg neemt wordt steeds minder weggedrukt door het andere water. Er is nu zelfs sprake van een kolking van dit water tegen de stroming van het water dat om het eiland strromt in.

Deze kolking kan wel eens een grote invloed hebben op de onderwater morfologie en een bijdrage leveren aan het afsluiten van de benedenstroomse kant.

Ik zal proberen morgen tijd te vinden om een plaatje te maken dat een en ander verduidelijkt.

Dit voorlopig unieke proces biedt ons kansen veel te leren over het meanderproces
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#31
Hieronder een bewerkte luchtfoto. De linkerhelft is van enkele jaren voor de doorbraak. De rechterhelft is bewerkt en geeft een indruk van de huidige situatie.

Het is zeker niet geheel op schaal. Het is slechts bedoeld als indicatie
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#32
Na de doorbraak heb ik vooral ook gelet op het stromingspatroon van de rivier.

In onderstaande afbeeldingen heb ik getracht het stromingspatroon meteen na de doorbraak weer te geven en de stroming circa 14 dagen na de doorbraak.

In de linkerhelft zien we dat de stroming van de doorbraak nog behoorlijk "weggeduwd" wordt door de stroming die rond het eiland gaat.

De erosie die het gevolg is van de doorbraak vind alleen benedenstrooms van de doorbraak plaats.

Er zal steeds meer water door de doorbraak gaan. Dit heeft als gevolg dat de krachtsverhoudingen tusssen de beide stromen veranderen in het voordeel van de stroom die door de doorbraak gaat.

De stroom die rond het eiland gaat is niet meer sterk genoeg om de andere stroom flink af te buigen.

Als gevolg hiervan botst de stroming van de doorbraak op de tegenoverligende oever en buigt niet alleen stroomafwaarts af, maar ook stroomopwaarts, tegen de stroming die rond het eiland gaat in.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#33
Ter hoogte van de doorbraak splitst de waterstroom zich. Er gaat nog maar een klein gedeelte rond het eiland. Omdat er nu minder water door de bedding gaat neemt de stroomsnelheid af. Als de stroomsnelheid afneemt bezinken zand en klei.

Deze zand en klei zal de instroomopening langzaam maar zeker vullen, totdat er een landbrug is gevormd. (zie nummer 1 op de afbeelding)

Welke processen precies verantwoordelijk zijn voor het dichtslibben van de bendenstroomse kant van het eiland weet ik niet. Maar als ik de recente stroming bestudeer kan ik me het volgende voorstellen:
De kolking in het water werkt als een soort cycloon. Zand en klei zijn zwaarder als het water en worden als het ware in de uitstroomopening geslingerd en dragen zo bij aan het afsluiten van de stroming op locatie 2 van het plaatje.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Of te wel die boer raakt nu een deel van zijn akker kwijt?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#35
Als het gehele proces zich voltooid heeft blijft er een hoefijzervormig water over dat afgesloten is van de rivier.

Deze wateren kun je vaak vinden langs een rivier. Kijk maar eens op een paar stafkaarten. Helaas zijn veel van deze wateren in het verleden gebruikt als stortplaats en vind je ze nu niet meer terug.

Overigens zullen ze ook van nature verdwijnen. Ze zullen steeds verder verlanden.
Dit is geen probleem als de rivier vrij mag meanderen. Ze maakt weer nieuwe. En op die manier zijn open water, verland moeras en alle tussenstadia aanwezig.

Hoeven we geen poelen meer aan te leggen of uit te diepen. We hoeven alleen maar lui te kijken hoe de rivier het werk voor ons doet :whistle:

18 jaar mag de Roer nu gedeeltelijk vrij meanderen. En nu al zien we prachtige resultaten.

Bedankt Roer  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerOf te wel die boer raakt nu een deel van zijn akker kwijt?
Ja, er raken steeds boeren een deel van hun akker kwijt. De doorbraak heeft een ander stromingspatroon als gevolg.

Nu is een andere boer aan de beurt met het inleveren van grond.

Er is een regeling voor het verlies van de grond
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

Nog steeds erg de moeite waard, Wim. We blijven het volgen!
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

Voor de doorbraak was het maar steeds wachten op hoog water.

Nu is het wachten op een normale waterstand om te kunnen zien hoe de situatie dan is.

Vanaf de doorbraak hebben we steeds een waterstand van minimaal 40 cm boven het gemiddelde peil gehad.

Als het water verder gezakt is zal ik weer foto's posten van de actuele situatie.

Vandaag zag ik dat een ijsvogel de oever van het eilandje wel geschikt lijkt te vinden voor een nestje. Hij was aan het graven. Dat wil nog niet zeggen dat hij daar gaat wonen. IJsvogels graven soms meerdere nesten.

Zou wel leuk zijn, de bever woont al op het eiland. Een ijsvogel erbij is wel aardig.

Maar nu is het geen onbewoond eiland meer, nooit geweest dus, want de bever zat er al.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Leuk en leerzaam om dit allemaal te lezen. Alleen jammer dat het voor mij zo ver weg is.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Misschien een leuk idee om een excursie te organiseren.

Is goed te combineren met een excursie aan de rode beek en het Meinweggebied.

Meerdaagse midden-limburg excursies zijn ook mogelijk. Ook low budget.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Limburg staat al lang op mijn verlanglijst. Zou er eerst van uit school heen gaan maar het keuze vak is geanulleerd vanwege te weinig intresse. Helaas!

Ik ben nu bezig met afstuderen maar misschien dat ik een keer met een klasgenoot de eerste trein richting het zuiden pak.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

16 juni is er een excursie van Saxion Hogeschool.

In het kader van een minor intregaal waterbeheer. Misschien kan ik daar nog enkele mensen bij plaatsen.

Anders laat je maar wat weten als je afzakt naar het Zuiden, kunnen we misschien wat afspreken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De ijsvogels waren vandaag weer in de buurt van het eiland aanwezig.

En oeps, ik voelde me een beetje een gluurder, ze waren aan het paren.

Vanmorgen waren er ook 8 oeverzwaluwen aanwezig. Die heb ik vanmiddag niet meer gezien. Ben benieuwd waar zij hun kolonie maken dit jaar.

Heerlijk dat voorjaar.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vanavond toch ook maar weer even naar de Roer gegaan.
Sporen van de bever zijn niet zeldzaam. Vooral de vraatsporen niet.

Vanavond echter weer eens een echte zichtwaarneming. Welliwaar in de schemering, maar toch.

Het is alleen jammer dat je dan de kleur van de pels niet goed waar kunt nemen.

Ook de muskusrat laat zich regelmatig zien, maar de vallen staan op scherp.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer

Ook de muskusrat laat zich regelmatig zien, maar de vallen staan op scherp.....
Daar zou je iets aan kunnen doen... :whistle:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Citeer
Citeer

Ook de muskusrat laat zich regelmatig zien, maar de vallen staan op scherp.....
Daar zou je iets aan kunnen doen... :whistle:
Zou ik kunnen doen, maar ik hou me afzijdig wat dit betreft.

Exotenbestrijding, zinvol, of dweilen met de kraan open?

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

CiteerExotenbestrijding, zinvol, of dweilen met de kraan open?
Nu ja, 't zou misschien een overstroming (zowel letterlijk als figuurlijk) kunnen voorkomen.
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

#48
Vandaag is het water in de Roer weer flink gestegen. Ongeveer 80 cm.
Dat draagt weer flink bij aan de dynamiek.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op de plaats waar ik de vis in de afbeelding heb geplakt zie ik opvallend vaak vissen opspringen van circa 30 cm groot. Ik heb dit de afgelopen dagen alleen op die plek in de meander gezien. Ongeveer op de splitsing van de doorbraak en het water wat nog om het eiland stroomt.

Ik heb de vissen niet goed genoeg kunnen bekijken om een indruk van de soort te hebben.

Iemand toevallig een idee op basis van de locatie?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#50
Het water is flink gezakt de laatste week. Toch staat het nog een kleine 20 cm  boven het gemiddelde.

Ik was uitermate verbaasd over hetgeen ik zag. Nieuwe grindbanken van ongeveer 6 meter breed. Die nog maar enkele tientallen centimeters onder het huidige wateroppervlakte zitten.

De instroomopening rond het eiland zit bijna dicht met zo'n grindbank. Misschien kan ik bij laag water al naar het eiland lopen, al verwacht ik dat er nog een klein dieper geultje langs het eiland loopt.

Mooie dynamiek, een ijsvoglnest, een kolonie oeverzwaluwen aan het graven.
Een beverburcht, mijn eerste koekoek voor dit jaar, een lekker voorjaarszonnetje...

Carpe Diem!!

Ik zal een dezer dagen weer wat foto's oploaden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De foto's zijn niet goed genoeg om te laten zien wat ik bedoel. Ik heb nog lagere waterstanden nodig.

Net nog een paar uurtjes aan de Roer gezeten. Een kwikstaart was het nest van de ijsvogel aan het inspecteren. Maar daar was de ijvogel het niet mee eens. Werd een flink gevecht!

Er komen overigens steeds meer oeverzwaluwen terug.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De oeverzwaluw kolonie telt nu ongeveer 50 nesten. Ook met de ijsvogel gaat tot nog toe alles goed.

Op het moment heeft de Roer een lage waterstand. De instroomopening van het eiland is vrijwel geheel afgesloten met een grindbank. Ik kan nog net niet naar het eiland lopen omdat er een nog een stroompje van 1,5 mtr breed langs het eiland loopt. De bodem van dit stroompje is erg zacht en ik heb weinig zin om geintjes uit te halen met een waadpak aan. Daar kun je niet mee zwemmen, als je omvalt heb je ernstige problemen.

Vandaag kon ik genieten van een 20  barbelen! Ze zwommen boven de een grindbank. Sommige alleen, sommige in groepjes. Een groepje van 5 lag echt helemaal tegen elkaar aan. Het leek er op dat ze aan het paaien waren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Foto's? ik ben wel benieuwd hoe dat er nu uitziet
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#54
Hier een overzichts foto van de instroomopening van het eiland.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#55
Hier kan ik nog net niet naar het eilandje lopen. Deze en de vorige foto zijn van 3 mei 2008.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Dta gaat wel erg snel, en de uitstroom?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Over de uitstroom kan ik nog geen uitspraken doen. Ik kan daar de afzettingen nog niet zien onder water. Ik denk dat ik die met een bootje moet gaan inspecteren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Nog wat aanvullende informatie. In de lus rond het eiland komt een beekje uit.

Als we naar de stroming rond de grindbank aan de instroomopening kijken, dan zien we dat aan de rechterkant een beetje water over de grindbank in de lus stroomt.

Aan de rechterkant, naast het eiland stroomt aanmerkelijk meer water uit de lus dan er links instroomt. Het verschil in hoeveelheden moet afkomstig zijn van het  beekje. De lus zal waarschijnlijk gedeeltelijk gaan funktioneren als een zandvanger en daarmee een beekdelta vormen. De beek zou ongeveer de helft van de lus kunnen vullen met zand, zodat de hoefijzervorm verloren gaat. De toekomst moet leren of deze hypothese juist is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

Nog steeds erg de moeite waard! We blijven benieuwd.
Groet, Rinie van Reenen