Hoofdmenu

Spanner?

Gestart door Reintjes, mei 16, 2018, 18:53:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Reintjes

------------start kopiƫren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/156708667
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. gezien op 2018-05-13 Swolgen - Tienraijse en Swolgender Heide
Foto's:




bij voorbaat dank Bart Reintjes

------------einde kopiƫren----------------------------

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Rayan, zijn de verschillende Agriopis-soorten als rups nooit van elkaar te onderscheiden, of heb je dan bepaalde details nodig?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Reintjes

Beste Rayan
Bedankt voor de reactie.Ik ga het zo invoeren.

Mvg Bart

Rayan Majoor

Citaat van: gbeersma op mei 16, 2018, 20:54:29 PM
Rayan, zijn de verschillende Agriopis-soorten als rups nooit van elkaar te onderscheiden, of heb je dan bepaalde details nodig?
Op basis van uiterlijk zijn soms nog wel uitspraken te doen over welke het waarschijnlijk is (Agriopis spec. gaat, bij de rupsen in ieder geval, om A. aurantiaria en A. marginaria, A. leucophaearia is wel weer goed te herkennen), maar het is dan meestal niet met zekerheid te zeggen en dan houd ik het dus maar op Agriopis spec. Van Jeroen Voogd heb ik wel eens iets te horen gekregen over dat er vaak wel een determinatie mogelijk is als je naar de beharing van de rups kijkt, maar die is over het algemeen lastig te zien, het is maar een klein verschil tussen beide soorten en ik weet niet (meer) precies wat nou het verschil was. Dan zou ik dat weer terug moeten zoeken in de oude topics.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Reintjes

Bedankt Rayan voor de toelichting op rupsen van Agriopis spec.

Mvg Bart

gbeersma

Citaat van: Rayan Majoor op mei 17, 2018, 08:15:44 AM
Citaat van: gbeersma op mei 16, 2018, 20:54:29 PM
Rayan, zijn de verschillende Agriopis-soorten als rups nooit van elkaar te onderscheiden, of heb je dan bepaalde details nodig?
Op basis van uiterlijk zijn soms nog wel uitspraken te doen over welke het waarschijnlijk is (Agriopis spec. gaat, bij de rupsen in ieder geval, om A. aurantiaria en A. marginaria, A. leucophaearia is wel weer goed te herkennen), maar het is dan meestal niet met zekerheid te zeggen en dan houd ik het dus maar op Agriopis spec. Van Jeroen Voogd heb ik wel eens iets te horen gekregen over dat er vaak wel een determinatie mogelijk is als je naar de beharing van de rups kijkt, maar die is over het algemeen lastig te zien, het is maar een klein verschil tussen beide soorten en ik weet niet (meer) precies wat nou het verschil was. Dan zou ik dat weer terug moeten zoeken in de oude topics.

Dankjewel!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?