cetti zanger ?

Gestart door dvsaane, mei 15, 2018, 19:19:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

dvsaane

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/156516512
onzeker Cetti's Zanger - Cettia cetti gezien op 2018-05-13 Ackerdijksche Plassen e.o.
Foto's:




Toelichting:
Herken de zang, zag even later deze vogel,  maar ben niet zeker van of de zang bij deze vogel hoort.

bij voorbaat dank Daniel van Saane

Roy Schroor

De zang zal wel niet bij deze vogel hebben gehoord dan. Heb je al een idee wat het anders zou kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Roy

dvsaane

Nee, fitis heb ik in die buurt ook gehoord en de kleine karakiet is ook mogelijk op die plek.

Zwartkop vrouwtje/ juveniel wellicht??

Het lukt mij niet van deze foto te determineren


Oenanthe

Citaat van: dvsaane op mei 15, 2018, 23:00:43 PM
Zwartkop vrouwtje/ juveniel wellicht??
Juveniele zwartkoppen zijn er half mei nog niet en die zingen, net als vrouwtjes zwartkoppen (en dat geldt voor alle andere zangvogels) niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op mei 15, 2018, 23:34:36 PM
Citaat van: dvsaane op mei 15, 2018, 23:00:43 PM
Zwartkop vrouwtje/ juveniel wellicht??
... en die zingen, net als vrouwtjes zwartkoppen (en dat geldt voor alle andere zangvogels) niet.

Dat is wel erg kort door de bocht Maarten: er zijn talloze voorbeelden van zingende vrouwelijke zangvogels, waaronder vrouwtje Zwartkop (zie 'Sylvia Warblers' chapter Blackcap, blz. 50 "female song"..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dvsaane

Bedankt voor jullie reacties.

Oenanthe

Al met al weet je nog steeds niet welke soort je op de foto hebt staan. Ik zeg fitis.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

H Timans

Erg donker voor fitis vind ik, Cetti's zanger of snor vindt ik niet eens heel gek, al vind ik de foto's geen uitsluitsel bieden. Bosrietzanger (of de andere gelijkende soorten) vind ik ook nog een optie, niet meer dan dat. Heb je nog meer foto's?
Mvg Harold Timans

frankneijts

Citaat van: H Timans op mei 16, 2018, 18:32:16 PM
Erg donker voor fitis vind ik, Cetti's zanger of snor vindt ik niet eens heel gek, al vind ik de foto's geen uitsluitsel bieden. Bosrietzanger (of de andere gelijkende soorten) vind ik ook nog een optie, niet meer dan dat. Heb je nog meer foto's?

De koptekening (lange, scherpe wenkbrauwstreep; markante oogstreep) sluiten de door jou genoemde opties (Cetti's, Snor, Bosriet) onmiddellijk uit en onderstepen de ID van Maarten: Fitis it is ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

Maaruh, dan moet Maarten de waarneming niet naar fitis / tjiftjaf wijzigen en hem als zodanig goedkeuren.
Met vriendelijke groet,
Roy

H Timans

Citaat van: frankneijts op mei 16, 2018, 19:14:42 PM
Citaat van: H Timans op mei 16, 2018, 18:32:16 PM
Erg donker voor fitis vind ik, Cetti's zanger of snor vindt ik niet eens heel gek, al vind ik de foto's geen uitsluitsel bieden. Bosrietzanger (of de andere gelijkende soorten) vind ik ook nog een optie, niet meer dan dat. Heb je nog meer foto's?

De koptekening (lange, scherpe wenkbrauwstreep; markante oogstreep) sluiten de door jou genoemde opties (Cetti's, Snor, Bosriet) onmiddellijk uit en onderstepen de ID van Maarten: Fitis it is ..

Dat dan wel weer waar.... ik heb gewoon nog nooit zo'n donkere fitis gezien.... regen?
Mvg Harold Timans

frankneijts

Citaat van: H Timans op mei 16, 2018, 20:15:39 PM
Citaat van: frankneijts op mei 16, 2018, 19:14:42 PM
Citaat van: H Timans op mei 16, 2018, 18:32:16 PM
Erg donker voor fitis vind ik, Cetti's zanger of snor vindt ik niet eens heel gek, al vind ik de foto's geen uitsluitsel bieden. Bosrietzanger (of de andere gelijkende soorten) vind ik ook nog een optie, niet meer dan dat. Heb je nog meer foto's?

De koptekening (lange, scherpe wenkbrauwstreep; markante oogstreep) sluiten de door jou genoemde opties (Cetti's, Snor, Bosriet) onmiddellijk uit en onderstepen de ID van Maarten: Fitis it is ..

Dat dan wel weer waar.... ik heb gewoon nog nooit zo'n donkere fitis gezien.... regen?

Bijvoorbeeld maar ook de belichting (de natuurlijke of die van de camera) speelt een rol + de variatie van het beestje zelf is groot.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op mei 16, 2018, 19:29:58 PM
Maaruh, dan moet Maarten de waarneming niet naar fitis / tjiftjaf wijzigen en hem als zodanig goedkeuren.

Heb Maarten gevraagd dit te wijzigen in Fitis ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'