Hallo Wantsenweters,
Sinds ik deze herfst een kolonie broedwantsjes een beetje "gevolgd" heb probeer ik duidelijkheid te krijgen over de verschillen tussen
Elasmucha grisea en
E. fieberi. Heb op een goed moment voor mezelf besloten dat "mijn" kolonie allemaal
grisea was, maar het
fieberi mysterie blijft knagen.
Dus toen
hier op insektenfotos.de het thema weer ter sprake kwam heb ik het vuurtje nog eens opgestookt.
Voorzichtig begin ik nu tot de conclussie te komen dat de dieren die op wrn als (voorbeeld van)
E. fieberi ingevoerd zijn volgens mij allemaal (beide) eigenlijk gewoon
grisea zijn, maar hard maken kan ik het niet. Ik heb naar mijn weten nog nooit een
E. fieberi gezien en kan er ook op internet geen foto's van vinden die "zeker" zijn.
"Onze"
fieberi's zijn overigens in
dit draadje tot stand gekomen.
Mijn voorzichte conclussie, met dank aan vele anderen, is deze:
Haakjes:
De voor
fieberi algemeen genoemde "krachtige haakjes/tandjes" op het rand van halsschild net achter de kop zijn een lastig kenmerk - grisea heeft ze ook, in het algemeen kleiner maar iets grotere komen ook voor. Omgekeerd is het
misschien(??) wel zo dat géén/kleine tandjes op
grisea duiden omdat
fieberi ze beslist wel moet hebben -
of sla ik de plank mis daar?.
Wat nu precies een
krachtig haakje is, blijft mij volstrekt onduidelijk. De haakjes die op
"onze" fieberi's zijn ingetekend zijn in elk geval niet groter/krachtiger dan veel van wat ik op mijn
grisea's tegengekomen ben.
Zwarte punten op buik:
Ook weer enigszins onzeker: De voor
fieberi steeds genoemde zwarte puntjes op de buikzijde (en volgens mij wordt dan uitsluitend het abdomen bedoeld, niet de ventrale zijde van de thorax) zijn matig bruikbaar omdat
grisea regelmatig ook enkele tot behoorlijk veel van deze puntjes heeft. Omgekeerd is het
misschien(??) wel zo dat géén/weinig puntjes per se op
grisea duiden omdat
fieberi ze
altijd heeft -
of sla ik de plank mis daar?.
Punten op rug:
Het lijkt erop dat er een duidelijk verschil in de puntjes op de rug van de dieren zou kunnen zijn. Of dat de hele rug betreft of alleen het halsschild/scutelum is me nog onduidelijk. Bij
fieberi zouden de punten minder, zwaarder aangezet duidelijker en donkerder moeten zijn, bij
grisea meer en kleinere, lichter en vager.
Wie daar een betere omschrijving of correcties voor heeft - GRAAG! Kleur:
Het lijkt erop dat
in het algemeen (??)
fieberi in het totaal wat donkerder en bruiner en/of grauer zal zijn, met zelden roodtinten en nog veel zeldener groentinten (op zowel rug als benen). Maar beide dieren zijn nogal variabel qua kleur. Berend heeft ook een keer iets over dat "donker" gemeld.
Is dat nog preciezer te formuleren? Habitat:
Er wordt naar gehint dat
fieberi strikt aan (de omgeving van) Veengebieden gebonden is,
grisea daarentegen algemeen voorkomt. Als dat klopt, zouden ook de vindplaatsen van onze onze
fieberi waarnemingen eerder voor
grisea pleiten?!
Kortom, wat node gemist wordt is goed
door een expert bevestigd vergelijkingsmateriaal (foto's) van de kenmerken van
Elasmucha fieberi.
Heeft iemand goede foto's van Elasmucha fieberi??!!![/color]De enige die ik kan vinden waarbij ik het
vermoeden heb dat de determinatie als
E. fieberi misschien juist zou kunnen zijn is
deze.
Ik denk dat velen hier het erg leuk zouden vinden als er wat meer duidelijkheid over komt?!
Met goede hoop op jullie foto's en kennis

Vriendelijke groet
Arp