nearctische eenden, wildheid, ringen, vagrancy potential

Gestart door teunvankessel, januari 27, 2008, 13:20:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

teunvankessel

CiteerEen Buffelkopeend bij Eindhoven Airport (dutchbirdalerts)

Thijs
Net nog een keer gepiept als: Waarschijnlijk escape
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

JohanvantBosch

Citeer
CiteerEen Buffelkopeend bij Eindhoven Airport (dutchbirdalerts)

Thijs
Net nog een keer gepiept als: Waarschijnlijk escape
Verrassend  :huh:  ;)  

redmar_woudstra

Citeer
Citeer
CiteerEen Buffelkopeend bij Eindhoven Airport (dutchbirdalerts)

Thijs
Net nog een keer gepiept als: Waarschijnlijk escape
Verrassend  :huh:  ;)
Wingtag? ^_^  
groet,
Redmar

Alwin

Citeerde roodhalsgans en amerikaanse smient zitten ook lekker dicht bij elkaar.
Al is nog niet duidelijk of de amerikaanse smient geringd is..
In een nabijgelegen dorpje (Holysloot) is in ieder geval een (sier)eendenhouder actief. Z'n kooi staat in de vaart aldaar. Ik zag een paartje smienten, wat krooneenden, man Topper en enkele Zeer zeldzame (nog niet aanvaarde) amerikaanse dwaalgasten.  
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

jelmerpoelstra

CiteerThijs
Net nog een keer gepiept als: Waarschijnlijk escape [/quote]
Waarom werd ie nou als wrs. escape gepiept? Op zich deel ik die mening, maar het verhaal op de db-site lijkt toch vooral het omgekeerde te willen verkondigen.

ruud_altenburg

#5
CiteerIn een nabijgelegen dorpje (Holysloot) is in ieder geval een (sier)eendenhouder actief. Z'n kooi staat in de vaart aldaar. Ik zag een paartje smienten, wat krooneenden, man Topper en enkele Zeer zeldzame (nog niet aanvaarde) amerikaanse dwaalgasten.
Waren die geringd of was er met de vleugels gerotzooid Alwin? Ik ben de laatste die dubieuze eenden gaat verdedigen maar deze vogel is ongeringd en niet gekort- of geleewiekt...

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3536902

PS: die Siberische Taling vonden Ronald van Dijk en ik terug op een steenworp afstand in IJdoorn en daar had de CDNA ook niet veel moeite mee ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

frankneijts

Citeer
Citaat van: teunvankessel,Jan 27 2008, 13:20 PMThijs
Net nog een keer gepiept als: Waarschijnlijk escape
Waarom werd ie nou als wrs. escape gepiept? Op zich deel ik die mening, maar het verhaal op de db-site lijkt toch vooral het omgekeerde te willen verkondigen. [/quote]
De vogel is op een later tijdstip van zeer nabij (..) gefotografeerd, gelukkig op helder water zodat de fraaie blauwe ring goed te zien was.... (zie www.vogelsindekempen.nl)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

Gelukkig zit er een ongeringde vogel bij Barendrecht! Blijkt toch dat er nog altijd wilde vogels tussen alle ontsnapte vogels in Nederland terecht komen.  
M.v.g., Justin Jansen


Alwin

Citeer
CiteerIn een nabijgelegen dorpje (Holysloot) is in ieder geval een (sier)eendenhouder actief. Z'n kooi staat in de vaart aldaar. Ik zag een paartje smienten, wat krooneenden, man Topper en enkele Zeer zeldzame (nog niet aanvaarde) amerikaanse dwaalgasten.
Waren die geringd of was er met de vleugels gerotzooid Alwin? Ik ben de laatste die dubieuze eenden gaat verdedigen maar deze vogel is ongeringd en niet gekort- of geleewiekt...

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3536902

PS: die Siberische Taling vonden Ronald van Dijk en ik terug op een steenworp afstand in IJdoorn en daar had de CDNA ook niet veel moeite mee ;)
Hoi Ruud,

Ik was zaterdag (tegen de avond en dus te laat om met goed licht de ganzen af te kunnen kijken) in het gebied. Ik kwam in Holysloot terecht en vrijwel onmiddelijk viel mij die eendenhouder op. Ik heb verder geen aandacht besteed aan ringen en vleugels. De kooi staat in de Holysloter Die, langs de Dorpsstraat (vanaf de Bloemendalergouw, links af).

Ik heb de Amerikaanse Smient nog even gelaten voor wat het is (ondanks ik 'm nog wel "moet"), terwijl ik een dag na melding van de Kokarde/ kuifzaag in Flevoland wel vooraan in de rij stond!
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

laatvlieger

#9
CiteerGelukkig zit er een ongeringde vogel bij Barendrecht! Blijkt toch dat er nog altijd wilde vogels tussen alle ontsnapte vogels in Nederland terecht komen.
Nou ja, dit zou natuurlijk ook net zo goed een ontsnapte vogel kunnen zijn. Maar een wilde vogel zou ook kunnen. We kunnen in ieder geval niet met zekerheid zeggen dat deze vogel uit gevangenschap afkomstig is.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

Als we bij elke zeldzaamheid die opduikt op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde vogelkweker kunnen we waarschijnlijk meer dan de helft van onze soortjes van de lijst halen. Lijkt me niet zo zinvol dus want het zegt helemaal niks.
Ik vind het wel wat vreemd dat de Amerikaanse Smient niet wat meer scepsis oproept. De vogel zwemt niet tussen Smienten maar alleen of met een paar Meerkoeten of Wilde Eenden en heeft een afhangende vleugel. Naar mijn beste weten zijn dat beide niet zulke goede argumenten voor een wilde vogel, hoewel ze los van elkaar helemaal niks hoeven te betekenen natuurlijk.
Ik beschouw de vogel vooralsnog als een overduidelijke escape.

Groeten Michel

P.S. Volgens mij kan je op de foto's trouwens duidelijk zien dat de vogel niet geleewiekt is.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

ruud_altenburg

#11
CiteerIk beschouw de vogel vooralsnog als een overduidelijke escape.
Dat ben je dan vergeten aan te vinken bij je melding Michel... ;)

PS: dat hij niet bij zijn vriendjes zit is zielig maar die zitten waarschijnlijk vanwege de wind en golfslag massaal (± 2000 vogels) aan de andere kant van de dijk, in de Kinselbaai.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Thijs Udo

#12
w00t!
Leo Stegeman
Citeerik zag op Waarneming.nl dat Harry Smit gisteren (zondag dus), een vrouwtje Buffelkopeend heeft waargenomen in het Geestmerambacht (zie waarneming.nl) of de waarnemingensite van VWg Alkmaar.
Nu ben ik benieuwd of Harry, of anderen, ook hebben kunnen waarnemen of de vogel geringd was, of anderszins tekenen van gevangenschap vertoonde. Of als mensen naar deze vogel gaan kijken of ze dan willen opletten op voornoemde punten en dit willen melden op de VMA.

Frits Jan Maas
CiteerHallo Leo en de rest,
vanmiddag zat de Buffelkop vrouw of juv. nog steeds op het Geestmerambacht, ZW-hoek.Ik had er nog niets over gehoord, dus ik was aangenaam verrast.Ik kwam eigenlijk voor de 5 grote zee-eenden die er ook zitten en zich zaterdag leuk lieten fotograferen, maar toen was het nogal winderig.De buffelkop zat zich druk te poetsen en leek niet geleewiekt of geringd, maar ik heb met eendachtigen altijd enige twijfel over de herkomst,

Ordeel zelf, ik gaat iig even kijken, Grote Zeeeend is altijd leuk.

garryb

#13
CiteerOrdeel zelf, ik gaat iig even kijken, Grote Zeeeend is altijd leuk.

Precies, en wees dan ook een vent en ga gelijk naar huis als je die Grote Zee-eenden hebt gezien! :duim:

De Barendrecht Buffelharses zwom tussen mijn benen door in 2004 en was nogal duidelijk aan mensen gewend. Ik zou het al bijna weer zijn vergeten...maar ach, dat doet deze soort in Amerika toch ook. Wel weer + 1!  :rolleyes:  

HansJWG

Ben net geweest, (29e 14.00) uur. Er zit inderdaad een vrouwtje buffelkopeend, vrij schuw. beestje zwom  en dook regelmatig, kon geen ringen of iets dergelijks waarnemen. (Al blijft een escape logischer).
Groet, Hans

Justin Jansen

#15
Precies zoals Garry zet, maakt niet uit of je gepoort wordt door een Buffelkopeend, van de tig Buffelkoppen zijn er altijd een paar die aan het criteria wild voldoen, namelijk geen ring! En deze zijn wild! De andere niet!
Idem geld voor Kuifzaagbek er zijn er altijd een paar die voldoen, geen ring en natuurlijk geen halve vleugels, en die zijn wild, de rest niet! Idem geld voor bijna alle eenden, en dus ook voor de Amerikaanse Smient.
Zag ooit moederziel alleen een vrouwtje Amerikaanse Smient rondzwemmen op de Lepelaarsplassen op 1 juni 1996, dus zo'n vreemd gedrag heeft de vogel niet van Durgerdam, het gebeurd duidelijk wel vaker! En deze vogel staat gewoon op de Nationale Lijst!

Waarom is iedereen zo bezig met tellen....???? We kunnen ook gewoon weer gaan genieten van vogels, zonder er steeds bij na te denken of iets wild is of niet! Laat de CDNA nou maar uitmaken of de eendjes die nu in Nederland in allerlei hoeken ronddobberen wild zijn...
M.v.g., Justin Jansen


Ben Wielstra

CiteerLaat de CDNA nou maar uitmaken of de eendjes die nu in Nederland in allerlei hoeken ronddobberen wild zijn...

Laat die zich nou maar eens bezig houden met belangrijkere zaken. Ik offer me wel op om het eendenprobleem onder de loep te nemen. Ik zal zeer consistent zijn.

Bas vd Burg

.... en wat vind jij dat een belangrijkere zaak Bienze??? (sorry inkoppertje)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Edwin Russer

Citeer
CiteerLaat de CDNA nou maar uitmaken of de eendjes die nu in Nederland in allerlei hoeken ronddobberen wild zijn...

Laat die zich nou maar eens bezig houden met belangrijkere zaken. Ik offer me wel op om het eendenprobleem onder de loep te nemen. Ik zal zeer consistent zijn.
En de uitslag laat zich raden :feest:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HJDT

#19
CiteerZag ooit moederziel alleen een vrouwtje Amerikaanse Smient rondzwemmen op de Lepelaarsplassen op 1 juni 1996, dus zo'n vreemd gedrag heeft de vogel niet van Durgerdam, het gebeurd duidelijk wel vaker! En deze vogel staat gewoon op de Nationale Lijst!

De vergelijking is leuk gevonden Justin maar dan ga je wel fijntjes voorbij aan het feit dat er in juni over het algemeen maar bijzonder weinig Smienten in het land verblijven,  in tegenstelling tot de wintermaanden.
De vogel in juni 1996 heb ik ook gezien maar voor zover ik me kan herinneren zwom die allerminst alleen maar met allerlei andere soorten eenden.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

laatvlieger

Citeer
Idem geld voor Kuifzaagbek er zijn er altijd een paar die voldoen, geen ring en natuurlijk geen halve vleugels, en die zijn wild, de rest niet! Idem geld voor bijna alle eenden, en dus ook voor de Amerikaanse Smient.
Maar dat schijnt dan weer niet op te gaan voor de Carolina-eend, maar dan vraag ik me af waarom bij die dan weer niet?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

Citeer
Citeer
Idem geld voor Kuifzaagbek er zijn er altijd een paar die voldoen, geen ring en natuurlijk geen halve vleugels, en die zijn wild, de rest niet! Idem geld voor bijna alle eenden, en dus ook voor de Amerikaanse Smient.
Maar dat schijnt dan weer niet op te gaan voor de Carolina-eend, maar dan vraag ik me af waarom bij die dan weer niet?
Maar Wouter, je kunt de vogel altijd voor jezelf tellen hoor, als jij vind dat die bepaalde vogel wild is, dan is ie toch wild. Je kunt jezelf zelfs bonuspunten geven... Kan geen beslissing van het CDNA toch iets aan veranderen.....

Em Michel, zag de vogel toch echt alleen rondzwemmen voor die hut....... Maar ja het zegt niets toch of een vogel alleen zit toch....
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

Citeer
Maar Wouter, je kunt de vogel altijd voor jezelf tellen hoor, als jij vind dat die bepaalde vogel wild is, dan is ie toch wild. Je kunt jezelf zelfs bonuspunten geven... Kan geen beslissing van het CDNA toch iets aan veranderen.....
Vind ik een beetje flauw. Of ik iets wel of niet tel, is inderdaad aan mij, maar dat is wat anders dan over een eventuele wilde status te discusieren. Jij zegt dat we de wilde status maar aan de CDNA over moeten laten. Het komt allemaal op mij over alsof de CDNA eventueel een wilde status zou willen overwegen voor de kuifzaagbek. Dat is prima, maar dan moet je dat ook overwegen voor ongeringde carolinaeenden, die net zo goed als wilde vogel Nederland zouden kunnen bereiken. Maar als je dat zegt wordt je altijd honend weggewuifd, dat gaat er om de een of andere vreemde reden bij veel vogelaars niet in. Kuifzaagbek: zou kunnen, Carolina-eend: nee!  Terwijl ik niet veel verschil zie tussen een kuifzaagbek en een Carolina-eend, sterker nog een Carolina-eend zou wel eens meer "vagrancy potential" kunnen hebben dan een kuifzaagbek. Mijn punt is dat je consequent moet zijn: of beide op de lijst (met een zeer wrange bijsmaak bij elke ongeringde eend die je ziet) of beide niet.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

#24
Citeer
Citeer
Maar Wouter, je kunt de vogel altijd voor jezelf tellen hoor, als jij vind dat die bepaalde vogel wild is, dan is ie toch wild. Je kunt jezelf zelfs bonuspunten geven... Kan geen beslissing van het CDNA toch iets aan veranderen.....
Vind ik een beetje flauw. Of ik iets wel of niet tel, is inderdaad aan mij, maar dat is wat anders dan over een eventuele wilde status te discusieren. Jij zegt dat we de wilde status maar aan de CDNA over moeten laten. Het komt allemaal op mij over alsof de CDNA eventueel een wilde status zou willen overwegen voor de kuifzaagbek. Dat is prima, maar dan moet je dat ook overwegen voor ongeringde carolinaeenden, die net zo goed als wilde vogel Nederland zouden kunnen bereiken. Maar als je dat zegt wordt je altijd honend weggewuifd, dat gaat er om de een of andere vreemde reden bij veel vogelaars niet in. Kuifzaagbek: zou kunnen, Carolina-eend: nee!  Terwijl ik niet veel verschil zie tussen een kuifzaagbek en een Carolina-eend, sterker nog een Carolina-eend zou wel eens meer "vagrancy potential" kunnen hebben dan een kuifzaagbek. Mijn punt is dat je consequent moet zijn: of beide op de lijst (met een zeer wrange bijsmaak bij elke ongeringde eend die je ziet) of beide niet.
Het is niet flauw bedoeld Wouter! En de discussie over wilde staat is ook zeer wezenlijk. Echter volgens de richtlijnen, van de CDNA kan een Carolina-eend niet.
Ik bedoel ermee iedereen staat vrij om te tellen wat hij/zij wil, en als daar een Carolina-eend bijzit waarom niet? Alleen voor de Nederlandse Lijst is deze uitgesloten, of de CDNA, de kwaliteitwaakhond van onze Nationale Lijst moet anders beslissen.

We hebben het dan over Kuifzaagbek, Buffelkopeend, Carolinaeend etc maar gelooft iemand dat hij/zij ooit een wilde (dus telbare, en niet uit Zweden, Engeland of lokale broedpopulatie afkomstig) Grote Candese Gans in Nederland heeft gezien? Deze staat gewoon op de Nederlandse Lijst, maar ik heb hier nog nooit een discussie over gezien terwijl deze aanzienlijk minder zeldzaam is dan voorgenoemde soorten?
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

CiteerAlleen voor de Nederlandse Lijst is deze uitgesloten, of de CDNA, de kwaliteitwaakhond van onze Nationale Lijst moet anders beslissen.
Ja, maar dat is precies mijn punt. Waarom is die uitgesloten en een kuifzaagbek bijvoorbeeld niet? Dat is voor mij echt totaal onduidelijk en dat is iets wat Ben hier volgens mij ook al tijden probeert duidelijk te maken. Dat is toch een vreemde beslissing?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ben Wielstra

Juist Justin! Alle Grote Canadese Ganzen op escape!

jelmerpoelstra

Citeer
CiteerAlleen voor de Nederlandse Lijst is deze uitgesloten, of de CDNA, de kwaliteitwaakhond van onze Nationale Lijst moet anders beslissen.
Ja, maar dat is precies mijn punt. Waarom is die uitgesloten en een kuifzaagbek bijvoorbeeld niet? Dat is voor mij echt totaal onduidelijk en dat is iets wat Ben hier volgens mij ook al tijden probeert duidelijk te maken. Dat is toch een vreemde beslissing?
Zie de Kokardezaagbek discussie, en wel de (via-) bijdragen van Max.

Justin Jansen

Citeer
CiteerAlleen voor de Nederlandse Lijst is deze uitgesloten, of de CDNA, de kwaliteitwaakhond van onze Nationale Lijst moet anders beslissen.
Ja, maar dat is precies mijn punt. Waarom is die uitgesloten en een kuifzaagbek bijvoorbeeld niet? Dat is voor mij echt totaal onduidelijk en dat is iets wat Ben hier volgens mij ook al tijden probeert duidelijk te maken. Dat is toch een vreemde beslissing?
Geloof dat hiervoor precies hetzelfde geld als vastgestelde verordeningen, wetten etc. Als je met een dossier aankomt waarin staat dat de verordening/wet niet klopt, dan kan een wetveranderigsvoorstel ingediend worden.
Dus op het moment dat je een dossier vormt, waarin omonkeerbaar blijkt dat Carolinaeend in Nederland heel serieus genomen dient te worden. Zoals door een bepaald seizoensvoorkomen, voorkomen en bepaalde gebieden of wat dan ook, kan een standpunt van de CDNA ook veranderen. Dus Wouter ik geloof dat er wat werk aan de winkel is... En wellicht vind je zo'n goede hypothese dat we over een paar jaar met zijn allen wilde Carolina eenden hebben in Nederland, of dat die er wellicht altijd al zaten.. Of je komt tot dezelfde conclusie als het huidig CDNA standpunt is, dat kan natuurlijk ook.
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

#29
Nou, ik zou het dan liever anders willen stellen: De kokardezaagbek dient door de CDNA net zo behandeld te worden als de Carolina-eend. Zullen we dat verzoek dan maar bij de CDNA inleveren? Ben, help jij even? Misschien kan iemand me even helpen aan de gevallen van Kokardezaagbekken die op Ijsland zijn aangetroffen en aan het aantal ringterugmeldingen in europa van wilde kokardezaagbekken?

Het aantal kokardezaagbekken in gevangeschap betrof in 1991 in Nederland minimaal 1437 exemplaren. Van dat getal werd toen al gezegd dat het werkelijke aantal waarschijnlijk nog veel hoger was. Daarvan ontsnappen exemplaren (dat blijkt wel uit de vele meldingen de laatste tijd).
Zie verder dit verhaal:
http://www.bou.org.uk/recnews01.html

Genoeg reden denk ik om te stellen dat de kokardezaagbek niet veel anders is dan de Carolina-end. Van beide soorten zal het lastig blijken om wilde herkomst aan te kunnen tonen of aannemelijk te maken tenzij er een ringterugmelding gedaan kan worden van een uit Amerika afkomstige vogel.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/