Hoe klein kan een lieveheersbeestje zijn?

Gestart door rudi, mei 14, 2018, 10:52:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo iedereen!

Laatst zag ik een lieveheersbeestje, misschien was het een jonge 7 stip.
Ik kon de kever niet op naam brengen want het formaat was nogal klein, misschien 50% van een 7 stip.
Mijn vraag is hoe klein kan een 7 stip zijn?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Het betreft deze waarneming:
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/154935433
onzeker Elfstippelig lieveheersbeestje - Coccinella undecimpunctata gezien op 2018-04-18 Lauwerpolder - Kwelders
Foto's:




Toelichting:
Ca 2-3 mm
bij voorbaat dank rudi wortelboer
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

gbeersma

Kevers, vlinders, vliegen en een heleboel andere insecten kennen een popstadium. De larve verandert in een pop, en uit die pop komt het volwassen dier, dat na het oppompen van het lijf en de vleugels niet meer kan groeien, omdat er een hard exoskelet gevormd wordt. Een klein lieveheersbeestje wordt dus nooit een groot lieveheersbeestje, een klein vliegje nooit een grotere vlieg. Binnen een soort is altijd wel een heel klein beetje variatie (op kerbtier.de wordt voor het 7-stippelig lieveheersbeestje een maat van 5,5 tot 8 mm. genoemd, het zal meestal tussen de 6 en de 7,5 liggen). Je hebt dus zeker een andere soort gezien. Welke? Ik weet het niet zeker, maar dit zou het 11-stippelig lieveheersbeestje kunnen zijn. Maar het kan zijn dat de kenners hierover een andere mening hebben.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rudi

Bedankt voor het antwoord, zeer interessant. Ik heb wel eens net uitgekomen imago's gezien, die waren nog niet uitgekleurd maar al wel op het juiste formaat. Dat vliegen niet groeien wist ik niet, ik stond er nooit bij stil.
Ik zal nog even nakijken of de waarneming van hierboven toch mogelijk een 11 stip is.
Alvast bedankt voor het antwoord gbeersma. :duim:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Ps ik vermoed nu ook dat boven getoonde  waarneming een 11 stip betreft, ik lees in de omschrijving dat deze soort langgerekt is, op de soort-foto zie ik echter een gewoon, 7 stip formaat achtige, redelijk 'vet'. Daar heb ik me misschien op verkeken, de mijne was langgerekt, waardoor ik ging denken dat de kever nog niet volgroeid was.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer