Locaties Alpenvogels begin juli gezocht

Gestart door jewigboldus, mei 13, 2018, 20:16:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

jewigboldus

Begin juli heb ik met een vogelmaat een klein weekje gepland om Alpenvogels te zien. Maximaal 1000 km van Utrecht.
Wie heeft tips voor goede locaties en de vogels die je daar kunt vinden. En tips voor handige chambres d'hotes of hotels.
Ook nuttige websites welkom.

Bij voorbaat dank,
Jan Ekke Wigboldus

Roy Schroor

#1
Begin juli is natuurlijk een lastige periode voor sommige soorten (hoenders en spechten). Op welke soorten wil je het liefst focussen? Ik ben er dan wel nog nooit geweest maar hoop dat ook deze zomervakantie te doen, dus ik heb al aardig wat informatie bijeengezocht voor de Duitse Alpen en leuke tussenstops onderweg. Als je ook voor andere landen kiest (wat wel leuker en beter is dan alleen de Duitse noordrand) dan kan ik je helaas niet helpen. Als je een targetlist hebt, zet hem dan hier neer (of maak er anders een) en ik kan je wat info sturen. Hotels of verblijfplaatsen moet ik je schuldig blijven.
Met vriendelijke groet,
Roy

jewigboldus

Bedankt, Roy. Ik dacht eigenlijk meer aan de Franse Alpen en dan de hoge delen. Liefst met kansen op Alpenkauw, Alpenkraai, Alpenheggenmus, Rotskruiper en dergelijke. Steenarend zou ook op het verlanglijstje staan. Ik besef dat dit de specials zijn maar dan heb je iets om naar te streven. Ik weet niet welk van de genoemde soorten ook in de Beierse Alpen voorkomen.

groet, Jan Ekke

frankneijts

Citaat van: jewigboldus op mei 13, 2018, 21:19:51 PM
Bedankt, Roy. Ik dacht eigenlijk meer aan de Franse Alpen en dan de hoge delen. Liefst met kansen op Alpenkauw, Alpenkraai, Alpenheggenmus, Rotskruiper en dergelijke. Steenarend zou ook op het verlanglijstje staan. Ik besef dat dit de specials zijn maar dan heb je iets om naar te streven. Ik weet niet welk van de genoemde soorten ook in de Beierse Alpen voorkomen.

groet, Jan Ekke

Alpenkraai is geen alpiene soort Jan Ekke, die kun je, als je toch richting Franse Alpen gaat, veel beter zoeken op bijv. de Causse Mejean, een soort hoogvlakte tussen de rivieren de Tarn en de Jonte, ten oosten van Millau (me wat googlen kom je daar wel uit).
Ik zou voor de andere soorten het gebied ten zuiden van de bekende Alpencols Galibier en Lautaret proberen: Parc National des Écrins. Hier broeden alle gewenste soorten inclusief Steenpatrijs. Voor deze zul je wel specifieke informatie nodig hebben (hoewel je er, net als ik ooit, tegenaan kunt blunderen) maar Alpenkauw, Steenarend is een kwestie van veel omhoog kijken en Sneeuwvink, Alpenheggemus broeden op de toppen van de genoemde cols. Voor Rotskruiper heb ik nu geen recente informatie maar daar moet makkelijk aan te komen zijn..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

Citaat van: jewigboldus op mei 13, 2018, 21:19:51 PM
Bedankt, Roy. Ik dacht eigenlijk meer aan de Franse Alpen en dan de hoge delen. Liefst met kansen op Alpenkauw, Alpenkraai, Alpenheggenmus, Rotskruiper en dergelijke. Steenarend zou ook op het verlanglijstje staan. Ik besef dat dit de specials zijn maar dan heb je iets om naar te streven. Ik weet niet welk van de genoemde soorten ook in de Beierse Alpen voorkomen.

groet, Jan Ekke

Als dat je doelsoorten zijn dan zijn de Franse Alpen inderdaad beter dan de Duitse. Alpenkraai komt daar helemaal niet voor en Rotskruiper en Steenarend zijn lastig, hoewel er wel goede (broed-)plekken bekend zijn. Alpenheggenmus en Alpenkauw zijn er makkelijk, maar dat moet ook in het Franse gedeelte het geval zijn. Ik weet niet in hoeverre dit ook in Frankrijk opgaat (kun je op observado nakijken) maar als je in Duitsland Alpenkauwen wilt zien: neem een kabelbaan naar een hoge bergtop, alwaar een vrij toeristisch bergstation ligt, en neem wat brood mee. Ze komen op sommige plekken uit je hand eten...
Met vriendelijke groet,
Roy