Hoofdmenu

Viola, maar welke

Gestart door marijke_kanters, mei 12, 2018, 09:57:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

marijke_kanters


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/87233316
onzeker Donkersporig bosviooltje - Viola reichenbachiana gezien op 2014-05-30 Valkenburg - De Kluis
Foto's:




bij voorbaat dank Marijke Kanters
Groetjes, Marijke

Rien Ondersteijn

Jammer dat we geen spoor kunnen ontdekken en evenmin de kelktanden.
Zou best ook Canina kunnen zijn denk ik. Wél apart ding !
Groene groe[n]tjes.Rien.

marijke_kanters

#2
Het spoor staat er toch op, Rien?
Hier nog wat foto's. Misschien is het nu iets beter te zien.
Groetjes, Marijke

Willemien Troelstra

Donkersporig bosviooltje lijkt me correct.
groet, Willemien Troelstra

marijke_kanters

Groetjes, Marijke

Rien Ondersteijn

Marijke ; ik bedoelde de spoor van opzij.
Ik dacht aan een eventuele Hondsviooltje omdat hij van boven zo rijk bebladerd is .Bij Donkersporig is dat minder.
Ik sluit me zeker aan bij Reichenbachiana.
Groene groe[n]tjes.Rien.

marijke_kanters

Evengoed ook bedankt voor de moeite, Rien
Groetjes, Marijke

nielseimers

Het is inderdaad eerder Donkersporig dan Bleeksporig bosviooltje, maar ik voel hier ook wel wat voor de kruising. De spoor is namelijk niet erg donkerpaars en heeft een lichte groeve achterin de spoor lopen. Ik had hier recent discussie over met Benno te Linde en Louis-Jan van de Berg en zij noemden dergelijke exemplaren met intermediaire kenmerken de kruising. Ik blijf ze lastig vinden, die Viooltjes.



















V. rivinianaV. reichenbachiana
Kleur spoorWit, geelwit, licht paars of donker paarsDonkerpaars, vaak donkerder dan de bloem
Groeve op spoorAanwezigAfwezig
Vorm spoorVerbreed knotsvormigSmal blijvend
KelkaanhangselLanger dan 1 mm, de ondersten na de bloei uitgroeiendKorter dan 1 mm, niet uitgroeiend
Kleur kroonbladenNeigend naar paarsblauwNeigend naar paarsrood
Zijdelingse kroonbladenBreder, bovenste kroonbladen aan voet bedekkendSmaller, bovenste kroonbladen niet bedekkend
Onderste franjes van steunblaadjesKorter dan lengte van steunbladLanger dan lengte van steunblad
StengelbladenSmaller dan grondbladenEven smal als grondbladen

marijke_kanters

Allemachtig, dat is inderdaad behoorlijk ingewikkeld.
Wat doe ik met de waarneming? Laat ik hem zo staan of maak ik er de kruising van?
Groetjes, Marijke

marijke_kanters

Ik zag bij de email een reactie van Rob Koelman:

Wellicht handig om aan te geven dat deze kruising bestaat (en niet exstreem zeldzaam is?). Dat scheelt in een aantal gevallen ene hoop gepuzzel, als je op een van de twee probeert uit te komen...

Maar komt hier niet te voorschijn.
Groetjes, Marijke

nielseimers

Ik durf de determinatie niet aan, maar mogelijk een van de andere validatoren wel. Ik zou zelf voorlopig Viola spec adviseren en eventueel materiaal op te sturen naar Naturalis.

Rob Koelman

#11
Citaat van: marijke_kanters op mei 16, 2018, 12:11:49 PM
Ik zag bij de email een reactie van Rob Koelman:

Wellicht handig om aan te geven dat deze kruising bestaat (en niet exstreem zeldzaam is?). Dat scheelt in een aantal gevallen ene hoop gepuzzel, als je op een van de twee probeert uit te komen...

Maar komt hier niet te voorschijn.

Klopt, had de reactie weer verwijderd.

Uit de tekst bij de tabel is op te maken dat er inderdaad een kruising bestaat (Viola x bavarica), waardoor je bosviooltjes kunt tegenkomen met intermediaire kenmerken.

De opmaak van de tabel suggereert echter dat er slechts twee zuivere soorten zijn waaruit je kunt kiezen. Dat kan leiden tot verwarring als je toevallig de hybride tegenkomt. Daarom zou het handig zijn om in de begeleidende tekst meer te benadrukken dat er een hybride bestaat en dat je daaraan moet denken bij planten die niet eenduidig als één van beide oudersoorten zijn te determineren.
Met vriendelijke groet, Rob

marijke_kanters

Dankjewel voor je reactie, Rob.
In eerste instantie had ik hem ook Viola x bavarica genoemd, maar begon toen te twijfelen.
Daarom had ik hem ook op het forum gezet.
Groetjes, Marijke

nielseimers

Citaat van: Rob Koelman op mei 16, 2018, 12:32:40 PM
Daarom zou het handig zijn om in de begeleidende tekst meer te benadrukken dat er een hybride bestaat

Die begeleidende tekst staat wel in het originele topic: Viola x bavarica